19.11.2016

Miljoonan euron joutsenlaulu: harvinaisen Porsche Carrera GT:n voi nähdä vielä huomenna

Porsche Carrera GT

612-hevosvoimainen superauto on yksi Auto 2016 -näyttelyn tähdistä.

Vaikka Porsche Carrera GT keräsi uutena runsaasti ylisanoja, ei vuonna 2003 ehkä osattu arvostaa sen yksinkertaisuutta. Ahtamaton moottori, kevyt hiilikuitukori ja manuaalivaihteisto olivat suoraan perinteisten superautojen rakennusoppaasta. Kukaan tuskin arvasi Carrera GT:n jäävän reseptin joutsenlauluksi, kun tuplakytkinvaihteistot, turbomoottorit ja hybriditeknologia korvasivat alkukantaisen vuorovaikutuksen kuljettajan ja auton välillä.

Porsche Carrera GT
Auto 2016 -messuilla esiintyvä superauto on yksi vain 1270 yksilöstä, jotka valmistettiin vuosien 2003–2007 aikana Porschen Leipzigin tehtaalla.

Auton sydän on 5,7-litrainen V10-moottori. 1990-luvun alun kariutuneesta Formula 1 -projektista kodittomaksi jäänyttä voimanlähdettä kehitettiin ensin Le Mans -prototyyppiin, mutta lopulta se löysi paikkansa Carrera GT:ssä. Ahtopaineen sijaan kymmensylinterisen voimantuotto luottaa korkeisiin kierroksiin. 590 newtonmetriin kohoava vääntöhuippu saavutetaan 5 750 kierroksella minuutissa, mutta 612 hevosvoiman huipputeho löytyy vasta 8 000 kierroksella.

Carrera GT:tä ei ole tehty bulevardikruisailuun. Uutena autoa kritisöitiin kuusipykäläisen manuaalivaihteiston vaikeakäyttöisestä hiilikuitukytkimestä. Eksoottisen materiaalin ansiosta kytkimestä saatiin hyvin pieni, joten kuivasumppuvoideltu moottori voitiin asentaa todella matalalle.

Porsche Carrera GT
Yksi Carrera GT:n erikoisimmista yksityiskohdista on puinen vaihdekepin nuppi. Materiaalilla ei suinkaan haeta mielleyhtymiä kahdeksankymmentä luvun dieselmersuihin, vaan sillä kunnioitetaan legendaarista Porsche 917 -kilpuria.

Messuilla esiintyvän auton voi ottaa mukaan matkaan, jos pankkitili kestää miljoonan euron autoinvestoinnin. Pitkällä aikavälillä ostos kannattanee, sillä harvinaisuutensa ja mekaanisuutensa ansiosta Carrera GT:lle povataan arvonnousua.

Porsche Carrera GT

Legendaarista mainetta vain vahvistaa linkki viisikymmentäluvun Porsche 550 -urheiluautoon. Keskimoottorikaksikko edusti kumpikin aikakautensa autoeliittiä, ja kumpikin koitui kuuluisan filmitähden kohtaloksi. Filmitähti James Dean kolaroi Porsche 550:llä kohtalokkaasti syyskuussa 1955. Historia toisti traagista kulkuaan vuonna 2013, kun The Fast and the Furious (Hurjapäät) -elokuvasarjan päätähti Paul Walker menehtyi rajun ylinopeuden seurauksena tuhoutuneen Carrera GT:n kyydissä.

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Antti Hentinen ja Lauri Ahtiainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat