10.7.2021

Huutokauppahelmet – Scarab Formula Libre

1961 Scarab Formula Libre – RM Sotheby’s

Tämän kilpurin nimekkäin kuljettaja lienee Damon Hill. Scarab Formula Libre on jättänyt taakseen kilpailussa muun muassa Sir Stirling Mossin.

Sotien jälkeen Kaliforniassa, erityisesti sen eteläosissa, autoilu kukoisti kulttuurissa. Harrastus painottui usein korkeiden nopeuksien tavoitteluun, mutta tuosta maailmasta kumpusi lopulta myös Scarab Formula Libre.

Tuohon aikaan Lance Reventlow nosti päätään rakentamalla Scarab-merkillä varustettuja kilpa-autoja. Hän oli Woolworth-kauppaketjun perijättäjären Barbara Huttonin poika, joten kunnianhimon ja osaamisen lisäksi käytössä oli myös riittävät resurssit kalliin harrastuksen hankkimiseksi. Yrityksen nimi oli Reventlow Automobiles Incorporated (RAI).

1961 Scarab Formula Libre – RM Sotheby’s

Ensin yhtiöltä ilmestyi Scarab-urheiluauto ja nälkä kasvoi menestyksen myötä. Vuoden 1958 kansallisen SCCA-sarjan mestaruus osoitti, että Reventlowin alusta loppuun yhdysvaltalainen auto pystyi kilpailemaan Euroopan parhaita vastaan. 

RAI siirsi silmänsä formuloihin. Tämä osoittautui varsin kovaksi haasteeksi. Vaikka valmistaja rakensi kolme Formula 1 -autoa, mukaan lukien yksi prototyyppi, sen ainoa kauden 1960 Formula 1 -kauden kilpaillut etumoottorinen Scarab monoposto ei kerännyt mainittavaa menestystä. 

1961 Scarab Formula Libre – RM Sotheby’s

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1961 Scarab Formula Libre – RM Sotheby’s

Sääntömuutokset estivät osallistumisen Formula 1 -sarjaan kaudella 1961, joten suunnaksi otettiin uusi Intercontinental Formula -sarja. Sen 3,0-litraista moottoria vaatineen säännöt mahdollistivat osallistumisen ja näin nyt myytävä vuoden 1961 Scarab Formula Libre päätettiin valmistaa. 

Keskimoottorisen yksipaikkaisen formulan suunnitteli, tunnetun kilpakuljettajan sisarenpoika, Eddie Miller ja valmistuksesta vastasi Phil Remington. Tässä työssä hyödynnettiin sekä omaa osaamista, eurooppalaisilta kilpailijoilta opittua että Kalifornian suola-aavikoilla käytettyjen kilpureiden ratkaisuja. 

Runkoa kehitettiin alunperin yhtiön omalle, sekä hyvässä että pahassa mielessä varsin hienostuneelle, nelipyttyiselle moottorille. Luokan sääntöjen takia General Motorsin alumiinilohkoinen työntötanko-V8 ilmaantui erinomaiseksi vaihtoehdoksi. Neljällä Weberin kaasuttimella ja Remingtonin suunnitelemalla imupuolella moottorista kerrotaan revityn noin 300 hevosvoimaa.

Valitettavasti tämänkin sarjan sääntöjä rukattiin vielä viime hetkellä eikä Scarab Formula Libre voinutkaan osallistua. Sillä osallistuttiin oikeastaan vain yhteen merkittävään kilpailuun Australiassa Sandown Parkilla maaliskuussa 1962, jossa se sijoittui neljänneksi Chuck Daighin ohjastamana. Edelle ehtinyttä kolmikkoa kannattaa kunnioittaa: Jack Brabham, John Surtees ja Bruce McLaren – silti taakse jäi vielä muuan Stirling Moss.

Autoa muokattiin joskus tuon jälkeen ja esimerkiksi Tahoejärvellä vuonna 1967 sillä ajettiin 2,7-litraisen Lotus-Climax -moottorin siivittämänä. Heikon menestyksen myötä se eläköityi kilpailutoiminnasta – ymmärrettävästi teknologia oli kehittynyt isoin harppauksin noiden vuosien aikana.

1961 Scarab Formula Libre – RM Sotheby’s

Auto päätyi elokuvateollisuuteen kalustoa vuokraavan yrityksen omistukseen ja se muokattiin näyttämään Brabhamin Formula 1 -autolta. Se vaihtoi omistajaa yksityisomistajille ensin vuonna 1979 ja sitten 1986. Kauan kestänyt huolellinen entisöinti valmistui vuonna 1997 palauttaen auton asuun, jossa se kilpaili vuonna 1962 Sandown Parkilla. 

Tarkka työ piti huolta sekä maan lippujen värejä toistavasta kisavärityksestä että oikeanlaisen alumiinilohkoisen moottorin asentamisesta. Näin se onkin sittemmin niittänyt mainetta concours-puolella. Upeaa autoa on ulkoilutettu vauhdikkaastikin – nimekkäimpänä kuljettajana lienee vuoden 2001 Goodwood Festival of Speed –tapahtumassa autoa ajanut Damon Hill.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: William Walker/RM Sotheby’s, Lähde: RM Sotheby’s

Luetuimmat