10.7.2021 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Scarab Formula Libre Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tämän kilpurin nimekkäin kuljettaja lienee Damon Hill. Scarab Formula Libre on jättänyt taakseen kilpailussa muun muassa Sir Stirling Mossin. Sotien jälkeen Kaliforniassa, erityisesti sen eteläosissa, autoilu kukoisti kulttuurissa. Harrastus painottui usein korkeiden nopeuksien tavoitteluun, mutta tuosta maailmasta kumpusi lopulta myös Scarab Formula Libre. Tuohon aikaan Lance Reventlow nosti päätään rakentamalla Scarab-merkillä varustettuja kilpa-autoja. Hän oli Woolworth-kauppaketjun perijättäjären Barbara Huttonin poika, joten kunnianhimon ja osaamisen lisäksi käytössä oli myös riittävät resurssit kalliin harrastuksen hankkimiseksi. Yrityksen nimi oli Reventlow Automobiles Incorporated (RAI). Ensin yhtiöltä ilmestyi Scarab-urheiluauto ja nälkä kasvoi menestyksen myötä. Vuoden 1958 kansallisen SCCA-sarjan mestaruus osoitti, että Reventlowin alusta loppuun yhdysvaltalainen auto pystyi kilpailemaan Euroopan parhaita vastaan. RAI siirsi silmänsä formuloihin. Tämä osoittautui varsin kovaksi haasteeksi. Vaikka valmistaja rakensi kolme Formula 1 -autoa, mukaan lukien yksi prototyyppi, sen ainoa kauden 1960 Formula 1 -kauden kilpaillut etumoottorinen Scarab monoposto ei kerännyt mainittavaa menestystä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 1961 Scarab Formula Libre – RM Sotheby’s Sääntömuutokset estivät osallistumisen Formula 1 -sarjaan kaudella 1961, joten suunnaksi otettiin uusi Intercontinental Formula -sarja. Sen 3,0-litraista moottoria vaatineen säännöt mahdollistivat osallistumisen ja näin nyt myytävä vuoden 1961 Scarab Formula Libre päätettiin valmistaa. Keskimoottorisen yksipaikkaisen formulan suunnitteli, tunnetun kilpakuljettajan sisarenpoika, Eddie Miller ja valmistuksesta vastasi Phil Remington. Tässä työssä hyödynnettiin sekä omaa osaamista, eurooppalaisilta kilpailijoilta opittua että Kalifornian suola-aavikoilla käytettyjen kilpureiden ratkaisuja. Runkoa kehitettiin alunperin yhtiön omalle, sekä hyvässä että pahassa mielessä varsin hienostuneelle, nelipyttyiselle moottorille. Luokan sääntöjen takia General Motorsin alumiinilohkoinen työntötanko-V8 ilmaantui erinomaiseksi vaihtoehdoksi. Neljällä Weberin kaasuttimella ja Remingtonin suunnitelemalla imupuolella moottorista kerrotaan revityn noin 300 hevosvoimaa. Valitettavasti tämänkin sarjan sääntöjä rukattiin vielä viime hetkellä eikä Scarab Formula Libre voinutkaan osallistua. Sillä osallistuttiin oikeastaan vain yhteen merkittävään kilpailuun Australiassa Sandown Parkilla maaliskuussa 1962, jossa se sijoittui neljänneksi Chuck Daighin ohjastamana. Edelle ehtinyttä kolmikkoa kannattaa kunnioittaa: Jack Brabham, John Surtees ja Bruce McLaren – silti taakse jäi vielä muuan Stirling Moss. Autoa muokattiin joskus tuon jälkeen ja esimerkiksi Tahoejärvellä vuonna 1967 sillä ajettiin 2,7-litraisen Lotus-Climax -moottorin siivittämänä. Heikon menestyksen myötä se eläköityi kilpailutoiminnasta – ymmärrettävästi teknologia oli kehittynyt isoin harppauksin noiden vuosien aikana. Auto päätyi elokuvateollisuuteen kalustoa vuokraavan yrityksen omistukseen ja se muokattiin näyttämään Brabhamin Formula 1 -autolta. Se vaihtoi omistajaa yksityisomistajille ensin vuonna 1979 ja sitten 1986. Kauan kestänyt huolellinen entisöinti valmistui vuonna 1997 palauttaen auton asuun, jossa se kilpaili vuonna 1962 Sandown Parkilla. Tarkka työ piti huolta sekä maan lippujen värejä toistavasta kisavärityksestä että oikeanlaisen alumiinilohkoisen moottorin asentamisesta. Näin se onkin sittemmin niittänyt mainetta concours-puolella. Upeaa autoa on ulkoilutettu vauhdikkaastikin – nimekkäimpänä kuljettajana lienee vuoden 2001 Goodwood Festival of Speed –tapahtumassa autoa ajanut Damon Hill. Teksti: Henri Posa, Kuvat: William Walker/RM Sotheby’s, Lähde: RM Sotheby’s Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku