21.12.2021

Ja Citroën Amin seuraava kohde on… seikkailu!

Citroën My Ami Buggy Concept

Unohda Mini Moke ja kumppanit, Citroën My Ami Buggy Concept on maailman söpöin maasturi.

Olemme seuranneet Citroën Amin matkaa 1960-luvulta 2020-luvulle, jolloin siitä tuli hauska piskuinen sähköauto, tai paremminkin -mopoauto. Vähän ajan päästä Opel teki siitä oman versionsa ja sitten kreikkalaiset näkivät Amissa potentiaalia poliisiautona. Nyt Ami on päättänyt lähteä seikkailemaan luonnon helmaan.

My Ami Buggy Concept (puhutaan tästedes Buggysta) on toteutettu itsensä uudelleen löytäneen Citroënin nykytyylin mukaisesti täysin kaikesta poikkeavalla tavalla. Tuotantomalliseen Amiin verrattuna Buggyssa on aistittavissa viittauksia vanhaan ja miksei uuteenkin Méhariin. Näitä ovat esimerkiksi ovettomuus, muhkea rengastus, ajovalojen muoto (sattumalta) sekä vararengas katolla (koska nokkapellille ei mahtunut).

Citroën My Ami Buggy Concept

Ulkoasua haluttuun teemaan virittävät myös lisävalonheitin katolla, kattoteline, metalliputket suojina eri puolilla koria sekä ilmeisesti jostain pariisilaisesta mellakkapoliisiautosta lainatut ritilät valoumpioiden edessä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sään- ja hajoamisenkestäviä osia

Buggyn mukana Citroën esittelee meille hajoamisenkestävät pullotelineet. Ne voidaan 3D-tulostaa uudelleen palasista, jos ne hajoavat, tästä päätellen ne kestävät hajoamisen. Muutakin 3D-tulostettua hytistä löytyy, mukaan lukien kamerateline, jotta seikkailut saadaan myös taltioitua. Buggyn istuinten pehmustuksen paksuus on tuplattu. Puuttuvien – tai oikeastaan hyvin matalien – ovien kynnyksillä voi huomata olevan matkalaukut, jotka sujahtavat pidikkeisiinsä, eivätkä vie (vähäistä) tilaa muualta kulkupelin sisältä. Sateen sattuessa oviaukkoihin pingotetaan läpinäkyvä ja säänkestävä verho.

Citroën My Ami Buggy Concept
Lehdistökuvissa näkymättömissä sisätiloissa on myös omat jipponsa. Esimerkiksi kuljettajan paikan yläpuolella katossa lukee "pilot" ja pelkääjän (!) paikan yläpuolella "co-pilot".

Suorastaan häjyistä ulkokuoren ja sisätilan muokkauksista huolimatta Buggyn voimalinja on sama kuin tuotantomallissa. Näin ollen sähkömoottorin teho on edelleen 6 kilowattia, akun kapasiteetti 5,5 kilowattituntia ja toimintamatka ihanneolosuhteissa 70 kilometriä. Ja tähänkö se sitten kaatuu: 70 kilometriä ihanneolosuhteissa ei ole valitettavasti tällaiselle menopelille yhtään mitään, sähköä kun on paha jerrykannusta kaataa.

Oikein kiva konsepti, mutta jos tuotantoversiota mietitään, on toimintamatkalle on pakko tehdä jotain. Muuten täytyy kaivaa naftaliinista jotain Mini Moken tai Méharin kaltaista.

Citroën My Ami Buggy Concept

Lähde ja kuvat: Stellantis Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat