14.8.2019

Jaguar Land Rover harkitsee BMW:n etuvetopohjarakenteen käyttämistä

Jaguar Land Rover harkitsee BMW:n etuvetopohjarakenteen käyttämistä

Kesäkuussa kerrotun sähköautoyhteistyön lisäksi uusin kuiskuttelu alalla vihjaa Jaguarin harkitsevan tiiviimpääkin yhteistyötä BMW:n kanssa.

Brittilehti Autocar on saanut tietoonsa, että Jaguar ja BMW harkitsevat tiivimpääkin yhteistyötä kuin kesäkuussa kerrottiin. Tuolloin merkit kertoivat tekevänsä yhteistyötä sähköisten voimalinjojen suhteen BMW:n pyrkiessä kohti viidennen sukupolven eDrive-voimalinjoja.

Nyt Jaguar saattaisi olla kiinnostunut BMW:n etuvetomalleissa käytetystä FAAR-arkkitehtuurista, joka löytyy muun muassa uuden 1-sarjan pinnan alta. Jaguar olisi Autocarin tietojen mukaan hyödyntämässä rakennetta kahdessa katumaasturissa, joista toinen olisi perinteisempi ja toinen tyylitelty coupemainen crossover.

Lisäksi Autocarin tietojen mukaan FAAR-pohjalevyä saatettaisiin käyttää Jaguarin sisarmerkki Land Roverin seuraavan Range Rover Evoquen ja uuden Land Rover Discovery Sportin kanssa. Lisäksi suunnitelmissa on uusi "hinnat alkaen" -malli Land Roverille, joka saattaa palauttaa Freelanderin takaisin mallistoon.

BMW:n FAAR-rakenne on suunniteltu noin 4,2–4,6 metriä pitkien poikittaismoottoristen ajoneuvojen käyttöön. Useiden mallien kohdalla edellytys yhteistyölle olisikin jo olemassa, sillä esimerkiksi Mini Countrymanin ja Range Rover Evoquen pituus on alle 10 senttimetrin sisällä toisistaan. Nykyinen Discovery Sport puolestaan jakaa pituutensa lähes sellaisenaan BMW 2-sarjan Grand Tourerin kanssa.

Jaguar Land Roverin johdosta löytyy useita entisiä bemarilaisia, mukaanlukien konsernin toimitusjohtaja Ralf Speth.

Autocarin mukaan kesäkuun sähköyhteistyö on lähtenyt käyntiin niin vauhdikkaasti, että BMW on jo toimittamassa neli- ja kuusisylinterisiä polttomoottoreita Jaguar Land Roverille, hybriditekniikalla ja ilman. Yhteistyön taustalla ovat Euroopan unionin kiristyvät hiilidioksidirajat sekä halu jakaa pohjarakenteiden ja voimalinjojen yhä paisuvia kehityskuluja.

Lähde: Autocar via Automotive News Kuva: BMW

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat