18.4.2022

Käytetyt erikoisuudet – Skoda Superb 2,8 V6 Elegance

Skoda Superb I

Jo 30 vuotta Volkswagen-konsernin alla ollut Skoda on potkinut irti itäauton maineestaan. Skoda Superb vei 2000-luvun alussa tšekkiläiset ylempään keskiluokkaan.

Skoda on ollut rekisteröintitilastojen mukaan kestosuosikki Suomessa jo vuosikaudet. Skodan mallistosta etenkin Octavia on roikkunut kärkipaikoilla vuodesta toiseen. Aavistuksen isompi Skoda Superb ei ole saavuttanut samanlaista suosiota, vaikka sekin on ehtinyt olla mallistossa jo yli 20 vuoden ajan.

Skoda Superbin myynti kasvoi selvästi vuonna 2008, kun uudistettu toinen sukupolvi julkistettiin. Tai tarkalleen ottaen kyseessä oli kolmas sukupolvi, sillä Skodalle tyypilliseen tapaan monet mallinimet kaivetaan yhtiön historiasta, ja tästä syystä alkuperäinen Skoda Superb nähtiin tuotannossa jo vuosina 1934-49.

Skoda Superb I

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pidennetty versio Passatista

Ensimmäinen Volkswagen-konsernin alaisuudessa tuotettu Skoda Superb näki päivänvalonsa vuonna 2001, ja alkuperäisen Superbin tavoin uusi auto oli Skodan malliston suurimmasta päästä. Uusi Skoda Superb perustui hyvin vahvasti samoihin aikoihin faceliftin saaneeseen Volkswagen Passatiin. Leikkisästi voidaan todeta Superbin olleen pidemmälle viety versio Passatista – Superbin pohjalevy kun oli 10 senttimetriä pidempi.

Vaikka nykyään Skoda Superbia on totuttu näkemään myös farmarina, tätä ensimmäistä sukupolvea oli tarjolla vain ja ainoastaan sedanina. Vaihtoehtoja oli kyllä muuten mukavasti tarjolla, sillä autosta löytyi useampaa varustelutasoa, vaihteistoksi pystyi valitsemaan joko manuaalin tai automaatin ja moottorivaihtoehdoista löytyi bensiini sekä diesel. Vetotapana toimi aina etuveto.

Skoda Superb oli tšekkiläisvalmistajan loikka ylempään keskiluokkaan, jossa sitä ei oltu totuttu silloin vielä näkemään. Uudenlaiselle markkinalle tuleminen avasi autovalmistajalle uudenlaisia ja jossain määrin jopa ennennäkemättömiä mahdollisuuksia.

Superbin ansiosta Skodalla oli pääsy jopa edustusautojen markkinoille ja mm. vuonna 2003 silloinen puolustusministeri Seppo Kääriäinen päätyi valitsemaan Superbin. Kääriäisen autovalinta herätti varmasti paljon keskustelua huoltoasemien kahvipöydissä, jossa perimmäisenä kysymyksenä oli se, voiko Skoda toimia todellakin ministeriautona Mersujen, Bemarien ja Audien vanavedessä.

Skoda Superb I

Pituutta on myös varustelistassa

Epäilykset Superbin riittämättömyydestä ministeritason kyyditykseen olivat pitkälti asenteellisia, sillä auton merkistä huolimatta Skoda Superb tarjosi kattavan valikoiman erilaisia mukavuusvarusteita. Auton ylimääräisen pituuden vuoksi Superbissa oli kilpailijoihinsa nähden hyvät jalkatilat, erityisesti takapenkillä. Jos tämäkään jalkatila ei vielä riittänyt, niin lisävarusteena etumatkustajan penkin selkänojan sai avonaiseksi, joka viimeistään mahdollisti jalkojen suoristamisen.

Superbissa oli myös muitakin mukavuutta lisääviä varusteita. Vasempaan takaoveen oli piilotettu sateenvarjo, kylmälaatikko tavaratilassa, penkinlämmittimet ja ilmastointilaite myös takapenkeillä, etupenkeissä sähkösäädöt, bi-xenon-valot, sadetunnistin ja paljon kaikkea pienempää. Lista ei välttämättä kuulosta kovin erikoiselta 2020-luvulla, mutta on syytä muistaa, että tästä kaikesta on aikaa yli 20 vuotta ja Skodan maine ei tuolloin ollut vielä edustuksellinen.

Erikoisuudet eivät rajoittuneet pelkästään varustelistaan, vaan myös konepellin alta löytyi poikkeuksellisen paljon ruutia, ainakin Skodan mittapuulla. Autoa sai sekä bensiini- että dieselkäyttöisenä. Oli käyttövoima kumpi tahansa, molempiin löytyi valikoimasta myös V6-moottorit.

Bensiinimoottoreista huippua edusti 2.8-litrainen V6, joka tuotti 193 hevosvoimaa. Dieselin puolella suurin vaihtoehto oli 2.5-litrainen TDI, josta irtosi 163 hevosvoimaa. Superb pesi tehossa jopa Octavian tuoreen RS-mallin, joka oli tullut myyntiin niin ikään vuonna 2001.

Vahvasta panostuksesta huolimatta Volkswagen-konsernin alla julkaistun ensimmäisen sukupolven Skoda Superb ei ollut myyntimenestys. Autoa valmistettiin vuosina 2001-2008 vain 136 068 kappaletta, kun tavoite oli ollut 750 000.

Skoda Superb I

Käytetty erikoisuus – Skoda Superb 2,8 V6 Elegance

Tällä kertaa käytetty erikoisuutemme löytyy Oulusta, jossa tarjolla on vuosimallin 2006 Skoda Superb. Varustetasona autossa on runsaan valikoiman tarjoava Elegance. Reilun 15 vuoden aikana tämä Suomi-autoksi kerrottu Skoda on taittanut suomalaista tieverkkoa 192 000 kilometrin edestä.

Skodan varustelistalla on mukavasti pituutta. Autosta löytyy puolinahkasisusta, jossa etupenkit liikkuvat sähköisesti. Takapenkin matkustajilla on käytössään istuinlämmittimet sekä kaksitoiminen ilmastointi mahdollistaa takapenkille omanlaiset lämpötilasäädöt. Autosta löytyy perusmukavuuksia, kuten Webasto, vakionopeudensäädin, bi-xenonit, pysäköintitutka, sadetunnistin ja monitoimiohjauspyörä, jolla pääsee mm. käsiksi Skoda Symphony -audiojärjestelmään.

Moottorivalinnaksi tähän Superbiin on otettu malliston tehokkain moottori, eli 2.8-litrainen bensiini-V6. Moottorin kaverina toimii automaattivaihteisto.

Ei liene sattumaa, että tähän edustukselliseen Superbiin on valittu väriksi musta metalliväri. Onhan monen autoilijan mielestä musta väri autolle ainoa oikea vaihtoehto.

Skoda Superbin kautta on siis mahdollista päästä melko harvalukuiseen kuutoskoneella suhaavien Skoda-kuljettajien joukkoon. Koska Skoda ei tarjonnut enää hetkeen mallistoonsa 6-sylinterisiä moottoreita, saattavat nämä autot muuttua jossain vaiheessa hyvinkin eksoottisiksi yksilöiksi, elleivät jo ole sitä.

Teksti Rikhard Wacker Kuvat: Tori Autot

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat