1.3.2021 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Alfa Romeo GTV 2.0 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tummanharmaa Alfa Romeo GTV 2.0 kätkee kajuuttaansa komeasti verhoillut sporttiset jakkarat. Takavetoinen Alfa Romeon viistoperä-coupé on aina erityinen tapaus. Alfa Romeo GTV 2.0 on takavetoinen 1980-luvun viistoperä-coupé. Erityisesti transakseli ja De Dion -pyöräntuenta tekivät mallista mielenkiintoisen. Alku on kuitenkin 1970-luvun puolella.Vuonna 1974 esitelty Alfa Romeo Alfetta GT kehittyi vuosien saatossa lopulta muotoon Alfa Romeo GTV.Vuonna 1972 Alfa Romeo Alfetta esiteltiin nelioviseksi perheautoksi. Jutumme kannalta mielenkiintoista on vuonna 1974 samalle perustalle esitelty näyttävämpi vaihtoehto Alfa Romeo Alfetta GT. Italdesign myi Alfa Romeolle muodot, jotka oli piirtänyt maineikas Giorgetto Giugiaro. Vuonna 1976 ainut moottorivaihtoehto (1,8-litrainen 4-sylinterinen) korvattiin kahdella uudella. Näin mallistoon saatiin nimet Alfa Romeo Alfetta 1.6 ja Alfetta GTV 2.0, joiden moottoritilavuuksia ei tarvinne esitellä erikseen. Edelleen nimi ei vielä aivan kohtaa juttusarjamme tämänkertaisen yksilön kanssa.Ajan hengen mukaisesti 1980-luvulle tultaessa myös Alfa Romeon viistoperä-coupé muuttui muovisempaan suuntaan.Alfa Romeon viistoperä-Coupé koki mallipäivityksen vuodelle 1980, jolloin ilmettä muutettiin muovisemmaksi puskureiden ja maskien osalta. Samalla takavalot muuttuivat yksiosaisiksi. Tässä yhteydessä nimestä pudotettiin Alfetta kokonaan pois ja näin ostettavissa oli vihdoin Alfa Romeo GTV 2.0. Käytetyt erikoisuudet -juttusarja ei voisi olla olemassa ilman Alfa Romeon klassikoita. Alfa Romeo Giulia 1600 Spider vei meidät 1960-luvulle, Alfa Romeo Arna kerjäsi 80-luvulla Nissanin kanssa ongelmia ja Alfa Romeo 75 3.0 esitteli transakselimuotia vielä saman vuosikymmenen puolella. Tällä kertaa päädyimme jälleen 80-luvulle.Espoossa sijaitseva Käytetty erikoisuus on Alfa Romeo GTV 2.0.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytetty erikoisuus – Alfa Romeo GTV 2.0Myytävä Alfa Romeo GTV 2.0 sijaitsee Espoossa ja sille on merkitty myynti-ilmoitukseen vuosimalliksi 1985. Tällöin se edustaisi tuotannon loppupäätä, sillä koko mallinimi hävisi vuonna 1987. Alfa Romeo GTV palasi kylläkin väliakaisesti mallistoon jälleen vuonna 1994, mutta kyseessä oli täysin eri auto.Takapyörille voimaa tuottava voimanlähde on noin 2,0-litrainen nelisylinterinen rivimoottori, jonka huipputeho on 131 hevosvoimaa.Moottorina on mallimerkinnän mukaisesti 1960 kuutiosenttimetrin nelisylinterinen rivimoottori, jonka huipputeho on 96 kilowattia (131 hevosvoimaa). Voima välitetään takapyörille taka-akselilla sijaitsevan 5-pykäläisen käsivalintaisen vaihteiston kautta. Omamassaksi on merkitty 1130 kilogrammaa. Tyylikkään tummanharmaassa autossa on 80-luvun tapaan runsaasti maalaamattomia muoviosia, kuten molempien päiden puskurit. Auton peruslinjat ovat kuitenkin säilyneet ennallaan alkuperäisestä. Kyseiset kevytmetallivanteet sopivat asuun kuin oikeat nahkakengät italialaisen mittatilauspuvun kanssa. Auton taika käy ilmi vasta oven avatessa. Tummanharmaaseen ulkokuoreen potkitaan kontrastia vaaleilla ovi- ja istuinverhoiluilla. Sporttisten etuistuinten kutsuva halaus kutittelee selkää kauas näyttöruudun kajastuksen toiselle puolen. Kojelauta on kovasti muovinen, mutta ratista löytyy jalopuuta. Luonnollisesti jokainen autofani haaveilisi kyseessä olevan kuusisylinterinen GTV6, mutta nyt on tyytyminen neljään. Kyseessä on silti hienokuntoiselta vaikuttava erittäin maukkaalla yhdistelmällä varustettu yksilö, jolla olisi nautinto taittaa mutkateiden kautta jäätelölle – tosin ehkä vasta kevään koittaessa. Teksti: Henri Posa, Kuvat: tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS – niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”