1.3.2021 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Alfa Romeo GTV 2.0 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tummanharmaa Alfa Romeo GTV 2.0 kätkee kajuuttaansa komeasti verhoillut sporttiset jakkarat. Takavetoinen Alfa Romeon viistoperä-coupé on aina erityinen tapaus. Alfa Romeo GTV 2.0 on takavetoinen 1980-luvun viistoperä-coupé. Erityisesti transakseli ja De Dion -pyöräntuenta tekivät mallista mielenkiintoisen. Alku on kuitenkin 1970-luvun puolella. Vuonna 1974 esitelty Alfa Romeo Alfetta GT kehittyi vuosien saatossa lopulta muotoon Alfa Romeo GTV. Vuonna 1972 Alfa Romeo Alfetta esiteltiin nelioviseksi perheautoksi. Jutumme kannalta mielenkiintoista on vuonna 1974 samalle perustalle esitelty näyttävämpi vaihtoehto Alfa Romeo Alfetta GT. Italdesign myi Alfa Romeolle muodot, jotka oli piirtänyt maineikas Giorgetto Giugiaro. Vuonna 1976 ainut moottorivaihtoehto (1,8-litrainen 4-sylinterinen) korvattiin kahdella uudella. Näin mallistoon saatiin nimet Alfa Romeo Alfetta 1.6 ja Alfetta GTV 2.0, joiden moottoritilavuuksia ei tarvinne esitellä erikseen. Edelleen nimi ei vielä aivan kohtaa juttusarjamme tämänkertaisen yksilön kanssa. Ajan hengen mukaisesti 1980-luvulle tultaessa myös Alfa Romeon viistoperä-coupé muuttui muovisempaan suuntaan. Alfa Romeon viistoperä-Coupé koki mallipäivityksen vuodelle 1980, jolloin ilmettä muutettiin muovisemmaksi puskureiden ja maskien osalta. Samalla takavalot muuttuivat yksiosaisiksi. Tässä yhteydessä nimestä pudotettiin Alfetta kokonaan pois ja näin ostettavissa oli vihdoin Alfa Romeo GTV 2.0. Käytetyt erikoisuudet -juttusarja ei voisi olla olemassa ilman Alfa Romeon klassikoita. Alfa Romeo Giulia 1600 Spider vei meidät 1960-luvulle, Alfa Romeo Arna kerjäsi 80-luvulla Nissanin kanssa ongelmia ja Alfa Romeo 75 3.0 esitteli transakselimuotia vielä saman vuosikymmenen puolella. Tällä kertaa päädyimme jälleen 80-luvulle. Espoossa sijaitseva Käytetty erikoisuus on Alfa Romeo GTV 2.0. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Käytetty erikoisuus – Alfa Romeo GTV 2.0 Myytävä Alfa Romeo GTV 2.0 sijaitsee Espoossa ja sille on merkitty myynti-ilmoitukseen vuosimalliksi 1985. Tällöin se edustaisi tuotannon loppupäätä, sillä koko mallinimi hävisi vuonna 1987. Alfa Romeo GTV palasi kylläkin väliakaisesti mallistoon jälleen vuonna 1994, mutta kyseessä oli täysin eri auto. Takapyörille voimaa tuottava voimanlähde on noin 2,0-litrainen nelisylinterinen rivimoottori, jonka huipputeho on 131 hevosvoimaa. Moottorina on mallimerkinnän mukaisesti 1960 kuutiosenttimetrin nelisylinterinen rivimoottori, jonka huipputeho on 96 kilowattia (131 hevosvoimaa). Voima välitetään takapyörille taka-akselilla sijaitsevan 5-pykäläisen käsivalintaisen vaihteiston kautta. Omamassaksi on merkitty 1130 kilogrammaa. Tyylikkään tummanharmaassa autossa on 80-luvun tapaan runsaasti maalaamattomia muoviosia, kuten molempien päiden puskurit. Auton peruslinjat ovat kuitenkin säilyneet ennallaan alkuperäisestä. Kyseiset kevytmetallivanteet sopivat asuun kuin oikeat nahkakengät italialaisen mittatilauspuvun kanssa. Auton taika käy ilmi vasta oven avatessa. Tummanharmaaseen ulkokuoreen potkitaan kontrastia vaaleilla ovi- ja istuinverhoiluilla. Sporttisten etuistuinten kutsuva halaus kutittelee selkää kauas näyttöruudun kajastuksen toiselle puolen. Kojelauta on kovasti muovinen, mutta ratista löytyy jalopuuta. Luonnollisesti jokainen autofani haaveilisi kyseessä olevan kuusisylinterinen GTV6, mutta nyt on tyytyminen neljään. Kyseessä on silti hienokuntoiselta vaikuttava erittäin maukkaalla yhdistelmällä varustettu yksilö, jolla olisi nautinto taittaa mutkateiden kautta jäätelölle – tosin ehkä vasta kevään koittaessa. Teksti: Henri Posa, Kuvat: tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 – ”kaunis mutta voimaton” 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku