
Ajoneuvot | Käytetyt erikoisuudet | 11.11.2019
Käytetyt erikoisuudet – Alpina D5
Farmarikorinen BMW Alpina D5 Bi-Turbo olisi monen makuun ihanteellinen kilometrinnielijä ja käytettynä sen hinta on ehtinyt jo hieman laskemaan.
BMW Alpina D5 Bi-Turbo on valmistettu Alpina Burkard Bovensiepen GmbH:n toimesta. Kyseinen yritys on toiminut virallisesti vuodesta 1965 lähtien Buchloen kaupungissä Baijerin länsipuolella noin 70 kilometriä Münchenistä. Se aloitti 1960-luvulla viritysosien valmistajana BMW:n automalleille ja tuli tunnetuksi moottoriurheilussa saavutetun menestyksen myötä.

BMW Alpina D5 Bi-Turbo edustaa yhtiön tuoreempaa tuotantoa ja sitä valmistettiin F10/F11-sukupolven BMW 5-sarjasta vuosina 2011-2016.
Kyseessä ei kuitenkaan enää ole virityspaja. Vuodesta 1978 lähtien Alpina on valmistanut henkilöautoja BMW:n tehtaan mallien pohjalta ja itse asiassa vuonna 1983 Alpina rekisteröitiin virallisesti autonvalmistajaksi. Tästä lähtien, aina nykypäivään asti, Alpina on siis valmistanut omia autojaan niiden vahvasta BMW-yhteydestä huolimatta.
Nimelle kerättiin kovasti menestystä moottoriradoilla 1960- ja 1970-lukujen aikana. Näiltä ajoilta palkintokaappiin jäi muun muassa European Touring Car –sarjan mestaruus ja Spa 24h -voitto. Vuonna 1988 Alpina vetäytyi valitettavasti moottoriurheilusta keskittyäkseen autonvalmistukseen.

Alpinan moottoriurheilutaustasta muistuttavat tässäkin mallissa merkille ominaiset kylkiteippaukset, vaikka muuten ylellisessä 5-sarjan farmarissa ei olekaan mitään moottoriurheilua.
Paluu kilparadoille tapahtui vasta vuonna 2009 ADAC GT Masters -sarjaan Alpina B6 GT3 -kilpa-autolla. Vuonna 2011 sillä saavutettiin sarjamestaruus, joten paluu päättyi kauniisti. Toivottavasti samaa merkkiä nähdään jatkossakin myös moottoriurheilun puolella.

Valmistaja kirjoittaa sivuillaan mallinimen muotoon D5 Bi-Turbo, vaikka auton takalistoon se on kirjoitettu tiukasti yhteen. Auto on kaikesta huolimatta yksi ja sama.
Käytetty erikoisuus – BMW Alpina D5 Bi-Turbo
Käytetyt erikoisuudet -juttusarjaan löytynyt BMW Alpina D5 Bi-Turbo on myynnissä Espoossa. Nimensä mukaisesti se on dieselmalli ja pohjautuu BMW:n 5-sarjaan. Tämä on tosin viime aikojen poikkeus, sillä aina Alpinan nimeämispolitiikka ei ole toiminut näin yksinkertaisesti.

Vain 25 000 kilometriä kuljetettu BMW Alpina D5 Bi-Turbo on kaunnissa kunnossa sisätilojen kiiltäviä jalopuulistoja myöden.
Kyseessä on vuosimallin 2015 auto ja se pohjautuu farmarimallisena BMW:n F11-mallikoodilla tunnettavaan 5-sarjan sukupolveen. Auto on katsastettu viimeksi toukokuussa 2018. Mittarilukemaksi on ilmoitettu vaivaiset 25 000 kilometriä.
Alpinan kielelllä vuosimallin 2015 D5 Bi-Turbo tarkoittaa, nimensä mukaisesti, kahdella ahtimella varustettua dieselkäyttöistä 3,0-litraista kuusisylinteristä rivimoottoria. Vaihteistona on merkille tyypillisesti Alpina Switchtronic, joka välittää voiman takapyörille Alpinan alkuperäisen tasauspyörästön luistonrajoittimen kautta.

Merkille tunnusomaiset vanteet ovat tässä tapauksessa peräti 20-tuumaiset.
Tuota tehoa tarjotaan yltäkylläisesti sivistyneen perheauton tarpeisiin. Moottori tuottaa Alpinan rakentelun jäljiltä noin 350 hevosvoimaa ja 700 newtonmetriä. Paikaltaan lähtevä saavuttaa sadan kilometrin tuntinopeuden hieman reilussa 5 sekunnissa – autolla, joka painaa yli 2 tonnia.
Alpinan tekee kuitenkin todella ylellisyys, joka syntyy äänieristyksen ja jousituksen virityksen lisäksi varustelun myötä. Ulkokuorta koristaa tyylikkään tummanharmaan Sophisto Grey Brillianteffect -metallihohtovärin parina Alpinalle tyypilliset teipit. Tässä kohti ei parane unohtaa merkin tunnusmerkiksi kohonneita vanteita, jotka ovat tässä tapauksessa 20-tuumaiset.
Eikä tilanne ainakaan heikkene sisätilojen puolella. Suurin osa kosketettavista pinnoista on verhoiltu vaalein tehostetikkauksin mustalla nappanahalla – näistä ohjauspyörä on lämmitettävää mallia. Pysäköintiä helpottaa 360-asteen kamerajärjestelmä ja ylöspäin voi vilkuilla panoraamakattoikkunasta.
Varusteluun kuuluu tämän lisäksi muun muassa Soft Close -ovet, avaimeton käyttö, Webasto kauko-ohjaimella, hierovat ja ilmastoidut etuistuimet, istuinlämmitys takapenkkejä myöden, takaovien ikkunoiden aurinkoverhot ja adaptiiviset led-ajovalot. Varusteita jää vielä runsaasti tämän listauksen ulkopuolellekin. Auton hintapyynti on kirjoitushetkellä lähes 80 000 euroa, joten toisaalta pitäähän sillä jonkin verran käytettyä autoa saadakin.
Teksti: Henri Posa; Kuvat: Tori.fi
Kaikki koeajot
- Adria
- Alfa Romeo
- Aprilia
- Audi
- Bentley
- BMW
- Can-Am
- Carado
- Caterham
- CF Moto
- Chevrolet
- Citroën
- CrossCamp
- Cupra
- Dacia
- Dodge
- DS
- Ducati
- ERA
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Harley-Davidson
- Honda
- Husqvarna
- Hymer
- Hyundai
- Indian
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- Kawasaki
- Kia
- Koenigsegg
- KTM
- Lamborghini
- Land Rover
- Lexus
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Mazda
- Mercedes-Benz
- Mini
- Mitsubishi
- Moto Guzzi
- MV Agusta
- Nissan
- Niu
- Opel
- Peugeot
- Polaris
- Porsche
- Renault
- Rolls-Royce
- Seat
- Škoda
- Smart
- Solifer
- SsangYong
- Subaru
- Sunlight
- Suzuki
- Tesla
- Toyota
- Triumph
- TruckMasters
- Victory
- Volkswagen
- Volvo
- Yamaha
- Zero
Keskustelu