Ajoneuvot Käytetyt autot Käytetyt erikoisuudet 11.11.2019
Käytetyt erikoisuudet – Alpina D5
Farmarikorinen BMW Alpina D5 Bi-Turbo olisi monen makuun ihanteellinen kilometrinnielijä ja käytettynä sen hinta on ehtinyt jo hieman laskemaan.
BMW Alpina D5 Bi-Turbo on valmistettu Alpina Burkard Bovensiepen GmbH:n toimesta. Kyseinen yritys on toiminut virallisesti vuodesta 1965 lähtien Buchloen kaupungissä Baijerin länsipuolella noin 70 kilometriä Münchenistä. Se aloitti 1960-luvulla viritysosien valmistajana BMW:n automalleille ja tuli tunnetuksi moottoriurheilussa saavutetun menestyksen myötä.
Kyseessä ei kuitenkaan enää ole virityspaja. Vuodesta 1978 lähtien Alpina on valmistanut henkilöautoja BMW:n tehtaan mallien pohjalta ja itse asiassa vuonna 1983 Alpina rekisteröitiin virallisesti autonvalmistajaksi. Tästä lähtien, aina nykypäivään asti, Alpina on siis valmistanut omia autojaan niiden vahvasta BMW-yhteydestä huolimatta.
Nimelle kerättiin kovasti menestystä moottoriradoilla 1960- ja 1970-lukujen aikana. Näiltä ajoilta palkintokaappiin jäi muun muassa European Touring Car –sarjan mestaruus ja Spa 24h -voitto. Vuonna 1988 Alpina vetäytyi valitettavasti moottoriurheilusta keskittyäkseen autonvalmistukseen.
Paluu kilparadoille tapahtui vasta vuonna 2009 ADAC GT Masters -sarjaan Alpina B6 GT3 -kilpa-autolla. Vuonna 2011 sillä saavutettiin sarjamestaruus, joten paluu päättyi kauniisti. Toivottavasti samaa merkkiä nähdään jatkossakin myös moottoriurheilun puolella.
Käytetty erikoisuus – BMW Alpina D5 Bi-Turbo
Käytetyt erikoisuudet -juttusarjaan löytynyt BMW Alpina D5 Bi-Turbo on myynnissä Espoossa. Nimensä mukaisesti se on dieselmalli ja pohjautuu BMW:n 5-sarjaan. Tämä on tosin viime aikojen poikkeus, sillä aina Alpinan nimeämispolitiikka ei ole toiminut näin yksinkertaisesti.
Kyseessä on vuosimallin 2015 auto ja se pohjautuu farmarimallisena BMW:n F11-mallikoodilla tunnettavaan 5-sarjan sukupolveen. Auto on katsastettu viimeksi toukokuussa 2018. Mittarilukemaksi on ilmoitettu vaivaiset 25 000 kilometriä.
Alpinan kielelllä vuosimallin 2015 D5 Bi-Turbo tarkoittaa, nimensä mukaisesti, kahdella ahtimella varustettua dieselkäyttöistä 3,0-litraista kuusisylinteristä rivimoottoria. Vaihteistona on merkille tyypillisesti Alpina Switchtronic, joka välittää voiman takapyörille Alpinan alkuperäisen tasauspyörästön luistonrajoittimen kautta.
Tuota tehoa tarjotaan yltäkylläisesti sivistyneen perheauton tarpeisiin. Moottori tuottaa Alpinan rakentelun jäljiltä noin 350 hevosvoimaa ja 700 newtonmetriä. Paikaltaan lähtevä saavuttaa sadan kilometrin tuntinopeuden hieman reilussa 5 sekunnissa – autolla, joka painaa yli 2 tonnia.
Alpinan tekee kuitenkin todella ylellisyys, joka syntyy äänieristyksen ja jousituksen virityksen lisäksi varustelun myötä. Ulkokuorta koristaa tyylikkään tummanharmaan Sophisto Grey Brillianteffect -metallihohtovärin parina Alpinalle tyypilliset teipit. Tässä kohti ei parane unohtaa merkin tunnusmerkiksi kohonneita vanteita, jotka ovat tässä tapauksessa 20-tuumaiset.
Eikä tilanne ainakaan heikkene sisätilojen puolella. Suurin osa kosketettavista pinnoista on verhoiltu vaalein tehostetikkauksin mustalla nappanahalla – näistä ohjauspyörä on lämmitettävää mallia. Pysäköintiä helpottaa 360-asteen kamerajärjestelmä ja ylöspäin voi vilkuilla panoraamakattoikkunasta.
Varusteluun kuuluu tämän lisäksi muun muassa Soft Close -ovet, avaimeton käyttö, Webasto kauko-ohjaimella, hierovat ja ilmastoidut etuistuimet, istuinlämmitys takapenkkejä myöden, takaovien ikkunoiden aurinkoverhot ja adaptiiviset led-ajovalot. Varusteita jää vielä runsaasti tämän listauksen ulkopuolellekin. Auton hintapyynti on kirjoitushetkellä lähes 80 000 euroa, joten toisaalta pitäähän sillä jonkin verran käytettyä autoa saadakin.
Teksti: Henri Posa; Kuvat: Tori.fi