11.11.2019 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Alpina D5 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Farmarikorinen BMW Alpina D5 Bi-Turbo olisi monen makuun ihanteellinen kilometrinnielijä ja käytettynä sen hinta on ehtinyt jo hieman laskemaan. BMW Alpina D5 Bi-Turbo on valmistettu Alpina Burkard Bovensiepen GmbH:n toimesta. Kyseinen yritys on toiminut virallisesti vuodesta 1965 lähtien Buchloen kaupungissä Baijerin länsipuolella noin 70 kilometriä Münchenistä. Se aloitti 1960-luvulla viritysosien valmistajana BMW:n automalleille ja tuli tunnetuksi moottoriurheilussa saavutetun menestyksen myötä. BMW Alpina D5 Bi-Turbo edustaa yhtiön tuoreempaa tuotantoa ja sitä valmistettiin F10/F11-sukupolven BMW 5-sarjasta vuosina 2011-2016. Kyseessä ei kuitenkaan enää ole virityspaja. Vuodesta 1978 lähtien Alpina on valmistanut henkilöautoja BMW:n tehtaan mallien pohjalta ja itse asiassa vuonna 1983 Alpina rekisteröitiin virallisesti autonvalmistajaksi. Tästä lähtien, aina nykypäivään asti, Alpina on siis valmistanut omia autojaan niiden vahvasta BMW-yhteydestä huolimatta. Nimelle kerättiin kovasti menestystä moottoriradoilla 1960- ja 1970-lukujen aikana. Näiltä ajoilta palkintokaappiin jäi muun muassa European Touring Car –sarjan mestaruus ja Spa 24h -voitto. Vuonna 1988 Alpina vetäytyi valitettavasti moottoriurheilusta keskittyäkseen autonvalmistukseen. Alpinan moottoriurheilutaustasta muistuttavat tässäkin mallissa merkille ominaiset kylkiteippaukset, vaikka muuten ylellisessä 5-sarjan farmarissa ei olekaan mitään moottoriurheilua. Paluu kilparadoille tapahtui vasta vuonna 2009 ADAC GT Masters -sarjaan Alpina B6 GT3 -kilpa-autolla. Vuonna 2011 sillä saavutettiin sarjamestaruus, joten paluu päättyi kauniisti. Toivottavasti samaa merkkiä nähdään jatkossakin myös moottoriurheilun puolella. Valmistaja kirjoittaa sivuillaan mallinimen muotoon D5 Bi-Turbo, vaikka auton takalistoon se on kirjoitettu tiukasti yhteen. Auto on kaikesta huolimatta yksi ja sama. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Käytetty erikoisuus – BMW Alpina D5 Bi-Turbo Käytetyt erikoisuudet -juttusarjaan löytynyt BMW Alpina D5 Bi-Turbo on myynnissä Espoossa. Nimensä mukaisesti se on dieselmalli ja pohjautuu BMW:n 5-sarjaan. Tämä on tosin viime aikojen poikkeus, sillä aina Alpinan nimeämispolitiikka ei ole toiminut näin yksinkertaisesti. Vain 25 000 kilometriä kuljetettu BMW Alpina D5 Bi-Turbo on kaunnissa kunnossa sisätilojen kiiltäviä jalopuulistoja myöden. Kyseessä on vuosimallin 2015 auto ja se pohjautuu farmarimallisena BMW:n F11-mallikoodilla tunnettavaan 5-sarjan sukupolveen. Auto on katsastettu viimeksi toukokuussa 2018. Mittarilukemaksi on ilmoitettu vaivaiset 25 000 kilometriä. Alpinan kielelllä vuosimallin 2015 D5 Bi-Turbo tarkoittaa, nimensä mukaisesti, kahdella ahtimella varustettua dieselkäyttöistä 3,0-litraista kuusisylinteristä rivimoottoria. Vaihteistona on merkille tyypillisesti Alpina Switchtronic, joka välittää voiman takapyörille Alpinan alkuperäisen tasauspyörästön luistonrajoittimen kautta. Merkille tunnusomaiset vanteet ovat tässä tapauksessa peräti 20-tuumaiset. Tuota tehoa tarjotaan yltäkylläisesti sivistyneen perheauton tarpeisiin. Moottori tuottaa Alpinan rakentelun jäljiltä noin 350 hevosvoimaa ja 700 newtonmetriä. Paikaltaan lähtevä saavuttaa sadan kilometrin tuntinopeuden hieman reilussa 5 sekunnissa – autolla, joka painaa yli 2 tonnia. Alpinan tekee kuitenkin todella ylellisyys, joka syntyy äänieristyksen ja jousituksen virityksen lisäksi varustelun myötä. Ulkokuorta koristaa tyylikkään tummanharmaan Sophisto Grey Brillianteffect -metallihohtovärin parina Alpinalle tyypilliset teipit. Tässä kohti ei parane unohtaa merkin tunnusmerkiksi kohonneita vanteita, jotka ovat tässä tapauksessa 20-tuumaiset. Eikä tilanne ainakaan heikkene sisätilojen puolella. Suurin osa kosketettavista pinnoista on verhoiltu vaalein tehostetikkauksin mustalla nappanahalla – näistä ohjauspyörä on lämmitettävää mallia. Pysäköintiä helpottaa 360-asteen kamerajärjestelmä ja ylöspäin voi vilkuilla panoraamakattoikkunasta. Varusteluun kuuluu tämän lisäksi muun muassa Soft Close -ovet, avaimeton käyttö, Webasto kauko-ohjaimella, hierovat ja ilmastoidut etuistuimet, istuinlämmitys takapenkkejä myöden, takaovien ikkunoiden aurinkoverhot ja adaptiiviset led-ajovalot. Varusteita jää vielä runsaasti tämän listauksen ulkopuolellekin. Auton hintapyynti on kirjoitushetkellä lähes 80 000 euroa, joten toisaalta pitäähän sillä jonkin verran käytettyä autoa saadakin. Teksti: Henri Posa; Kuvat: Tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 – ”kaunis mutta voimaton” 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?