4.10.2021 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Lancia Thema Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Väkevällä 3,0-litraisella V6 dieselmoottorilla varustettu Lancia Thema on oikeasti italialaiseen mittatilauspukuun sullottu jenkki. Noin 40 vuotta sitten Fiat ja Saab yhdistivät voimansa yhden suurikokoisen porrasperän suunnittelemiseksi. Tämän työn tuloksena markkinoille saatiin Alfa Romeo 164, Fiat Chroma, Lancia Thema ja Saab 9000. Kaikkia ei tosin julkistettu kerralla ja jätimme automerkit yksinkertaisesti aakkosjärjestykseen, sillä julkaisujärjestyksellä ei ole merkitystä. Lancian merkillä on upeat perinteet kahdelta hyvin erilaiselta aikakaudelta, joista jälkimmäinen alkoi hiipumaan 90-luvulle tultaessa. Tästä ei nimittäin ole tällä kertaa kyse. Lancia on pitkät perinteet omaavat hieno merkki, jonka kehityksen kulta-aika keskittyi vahvimmin 1900-luvun ensimmäiselle puolikkaalle. Silti se onnistui erityisesti rallimaailmassa myös tultuaan Fiatin ostamaksi vuonna 1969. Valitettavasti varjot lankesivat Lancian ylle tasaisen varmasti Fiatin alaisuudessa, kun merkki jäi vuosi vuodelta yhä pienemmälle huomiolle. Varsinainen häpäisy oli silti vielä edessäpäin. Chryslerin ohjaamosta saattaa löytyä Lancian logo, mikäli Fiat on osoittanut laiskuuttaan. Samaan aikaan toisaalla laman seuraamukset runtelivat koko Yhdysvaltojen autoteollisuutta ja Chrysler tunsi tämän omissa nahoissaan. Yhtiöstä myytiin lopulta osa Fiatille ja tässä kohti tortut törähtivät tuulettimeen. Fiatilla nähtiin hyvänä ajatuksena lyödä Chryslerin mallistoon Lancian logot ja vaihtaa viikonlopun viettoon. Jälkikäteen tiedämme, kuinka huonosti tuo onnistui. Yksityisen hammaslääkärin kuntoon laittama dollarihymy ei istu yhteen Lancian merkin kanssa. Vuonna 2004 Chrysler esitteli suurikokoisen sedanin nimellä 300C jatkamaan takavetoisten V8-moottorilla saatavilla olevien mallien pitkiä perinteitä. Tämä oli pieni valonpilkahdus synkästä Detroitista, sillä se onnistui yhdistämään yksityisen hammaslääkärin huolehtiman dollarihymyn treenattuun kroppaan ja amerikkalaiseen itsevarmuuteen. Vuonna 2011 esiteltiin toisen sukupolven Lancia Thema tuon Chryslerin toisesta sukupolvesta. Edellä kuvattu jenkkihahmo ei hämännyt ketään italialainen nahkalompakko kourassa, vaan teki ehkä enemmänkin pilkkaa Theman ensimmäiselle sukupolvelle. Moottorin Nimi muutettu -juttusarja on käsitellyt aiheen viihdyttävällä tavalla. Suurikokoinen sedan tarjoilee myös mukavat takatilat. Lancian logot eivät toisaalta tehneet autosta yhtään huonompaa, se ei vain sopinut merkin alle. Ehkä tämä toimii nyt jonkun mielestä hauskana vitsinä. Onneksi Stellantis antaa nyt Lancialle uuden mahdollisuuden. Toivottavasti merkki voi nousta vielä vanhaan loistoonsa sähköistymisen mukana. Vuosimallin 2011 Lancia Thema on säilynyt siistissä kunnossa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Käytetty erikoisuus – Lancia Thema Myynti-ilmoitusten joukosta poimittu vuosimallin 2011 Lancia Thema on varustettu V6-dieselmoottorilla. Mittarilukemaksi on ilmoitettu 10 vuotta vanhalle dieseljuhdalle kohtuullinen 159 000 kilometriä. Tämä autoyksilö on myynnissä Tampereella. Takapyörille voimaa puhkuva kuusisylinterinen dieselmoottori kuuluu ehdottomasti tämän Theman myyntivaltteihin. Tuo voimanlähde on VM Motorin 3,0-litrainen V6-dieselmoottori, joka tuottaa 176 kilowattia (239 hv) huipputehoa kierrosluvulla 4000 kierrosta minuutissa. Komea huippuvääntö 550 newtonmetriä on tarjolla jo kierrosluvulla 1800 kierrosta minuutissa ja vääntökäyrä pysyy tasaisena seuraavan tuhatluvun verran. Voima välitetään takapyörille 5-pykäläisen automaattivaihteiston kautta. Kiihtyvyysarvo paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen on 7,8 sekuntia ja huippunopeutta kertyy 230 kilometriä tunnissa. Tässä on hyvä huomioida amerikkalainen yli 2 tonnin omamassa, jota ei italialaiseen tyköistuvaan pukuun sullo millään. Sisätilojen varustelu on kattava aina kaksisävyistä nahkaverhoilua myöden. Auton rekisteritietoihin on merkitty musta väri, mutta kuvissa voisi kuvitella näkevänsä ruskeaa metallihohtoa. Erilaisia erikoiskahveja on sekoitettu myös nahkaverhoilun kahteen sävyyn. Lisävarustelista on poikkeuksellisen pitkä kattaen muun muassa kaksialueisen automaatti-ilmastoinnin, adaptiivisen vakionopeudensäätimen, Alpinen äänentoistojärjestelmän, etuistuimien viilennystoiminnon, jäähdytettävät ja lämmitettävät mukitelineet, sähkötoimisen aurinkoverhon takaikkunalle, pysäköintitutkat auton molemmissa päissä sekä peruutuskameran. Edellinen huolto on suoritettu syyskuussa 2020 ja katsastus on saman vuoden marraskuulta. Nämä on hyvä huomioida hankintaa ja hintaa arvioidessa, sillä seuraavia toimenpiteitä voisi kohta jälleen harkita. Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori Autot Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 – ”kaunis mutta voimaton” 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä - ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku