4.10.2021

Käytetyt erikoisuudet – Lancia Thema

Käytetty erikoisuus – Lancia Thema – tori autot

Väkevällä 3,0-litraisella V6 dieselmoottorilla varustettu Lancia Thema on oikeasti italialaiseen mittatilauspukuun sullottu jenkki.

Noin 40 vuotta sitten Fiat ja Saab yhdistivät voimansa yhden suurikokoisen porrasperän suunnittelemiseksi. Tämän työn tuloksena markkinoille saatiin Alfa Romeo 164, Fiat Chroma, Lancia Thema ja Saab 9000. Kaikkia ei tosin julkistettu kerralla ja jätimme automerkit yksinkertaisesti aakkosjärjestykseen, sillä julkaisujärjestyksellä ei ole merkitystä. 

Lancia Thema – tori autot
Lancian merkillä on upeat perinteet kahdelta hyvin erilaiselta aikakaudelta, joista jälkimmäinen alkoi hiipumaan 90-luvulle tultaessa.

Tästä ei nimittäin ole tällä kertaa kyse. Lancia on pitkät perinteet omaavat hieno merkki, jonka kehityksen kulta-aika keskittyi vahvimmin 1900-luvun ensimmäiselle puolikkaalle. Silti se onnistui erityisesti rallimaailmassa myös tultuaan Fiatin ostamaksi vuonna 1969. 

Valitettavasti varjot lankesivat Lancian ylle tasaisen varmasti Fiatin alaisuudessa, kun merkki jäi vuosi vuodelta yhä pienemmälle huomiolle. Varsinainen häpäisy oli silti vielä edessäpäin. 

Lancia Thema – tori autot
Chryslerin ohjaamosta saattaa löytyä Lancian logo, mikäli Fiat on osoittanut laiskuuttaan.

Samaan aikaan toisaalla laman seuraamukset runtelivat koko Yhdysvaltojen autoteollisuutta ja Chrysler tunsi tämän omissa nahoissaan. Yhtiöstä myytiin lopulta osa Fiatille ja tässä kohti tortut törähtivät tuulettimeen.

Fiatilla nähtiin hyvänä ajatuksena lyödä Chryslerin mallistoon Lancian logot ja vaihtaa viikonlopun viettoon. Jälkikäteen tiedämme, kuinka huonosti tuo onnistui.

Lancia Thema – tori autot
Yksityisen hammaslääkärin kuntoon laittama dollarihymy ei istu yhteen Lancian merkin kanssa.

Vuonna 2004 Chrysler esitteli suurikokoisen sedanin nimellä 300C jatkamaan takavetoisten V8-moottorilla saatavilla olevien mallien pitkiä perinteitä. Tämä oli pieni valonpilkahdus synkästä Detroitista, sillä se onnistui yhdistämään yksityisen hammaslääkärin huolehtiman dollarihymyn treenattuun kroppaan ja amerikkalaiseen itsevarmuuteen. 

Vuonna 2011 esiteltiin toisen sukupolven Lancia Thema tuon Chryslerin toisesta sukupolvesta. Edellä kuvattu jenkkihahmo ei hämännyt ketään italialainen nahkalompakko kourassa, vaan teki ehkä enemmänkin pilkkaa Theman ensimmäiselle sukupolvelle. Moottorin Nimi muutettu -juttusarja on käsitellyt aiheen viihdyttävällä tavalla.

Lancia Thema – tori autot
Suurikokoinen sedan tarjoilee myös mukavat takatilat.

Lancian logot eivät toisaalta tehneet autosta yhtään huonompaa, se ei vain sopinut merkin alle. Ehkä tämä toimii nyt jonkun mielestä hauskana vitsinä.

Onneksi Stellantis antaa nyt Lancialle uuden mahdollisuuden. Toivottavasti merkki voi nousta vielä vanhaan loistoonsa sähköistymisen mukana. 

Lancia Thema – tori autot
Vuosimallin 2011 Lancia Thema on säilynyt siistissä kunnossa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – Lancia Thema

Myynti-ilmoitusten joukosta poimittu vuosimallin 2011 Lancia Thema on varustettu V6-dieselmoottorilla. Mittarilukemaksi on ilmoitettu 10 vuotta vanhalle dieseljuhdalle kohtuullinen 159 000 kilometriä. Tämä autoyksilö on myynnissä Tampereella. 

Lancia Thema – tori autot
Takapyörille voimaa puhkuva kuusisylinterinen dieselmoottori kuuluu ehdottomasti tämän Theman myyntivaltteihin.

Tuo voimanlähde on VM Motorin 3,0-litrainen V6-dieselmoottori, joka tuottaa 176 kilowattia (239 hv) huipputehoa kierrosluvulla 4000 kierrosta minuutissa. Komea huippuvääntö 550 newtonmetriä on tarjolla jo kierrosluvulla 1800 kierrosta minuutissa ja vääntökäyrä pysyy tasaisena seuraavan tuhatluvun verran. 

Voima välitetään takapyörille 5-pykäläisen automaattivaihteiston kautta. Kiihtyvyysarvo paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen on 7,8 sekuntia ja huippunopeutta kertyy 230 kilometriä tunnissa. Tässä on hyvä huomioida amerikkalainen yli 2 tonnin omamassa, jota ei italialaiseen tyköistuvaan pukuun sullo millään. 

Lancia Thema – tori autot
Sisätilojen varustelu on kattava aina kaksisävyistä nahkaverhoilua myöden.

Auton rekisteritietoihin on merkitty musta väri, mutta kuvissa voisi kuvitella näkevänsä ruskeaa metallihohtoa. Erilaisia erikoiskahveja on sekoitettu myös nahkaverhoilun kahteen sävyyn.

Lisävarustelista on poikkeuksellisen pitkä kattaen muun muassa kaksialueisen automaatti-ilmastoinnin, adaptiivisen vakionopeudensäätimen, Alpinen äänentoistojärjestelmän, etuistuimien viilennystoiminnon, jäähdytettävät ja lämmitettävät mukitelineet, sähkötoimisen aurinkoverhon takaikkunalle, pysäköintitutkat auton molemmissa päissä sekä peruutuskameran. 

Edellinen huolto on suoritettu syyskuussa 2020 ja katsastus on saman vuoden marraskuulta. Nämä on hyvä huomioida hankintaa ja hintaa arvioidessa, sillä seuraavia toimenpiteitä voisi kohta jälleen harkita. 

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori Autot

Luetuimmat