30.11.2020 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Renault Avantime Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Erikoinen ja harvinainen Renault Avantime yhdistää kaksi pitkää ovea, avattavan lasikaton ja sulavat linjat tila-autoiluun. Nyt on aika unohtaa silotellun kattolinjan katumaastureiksi kutsuttavat möhköt. Renault Avantime oli aikaansa edellä – siis kirjaimellisesti. Ranskankielen sana "avant" tarkoittaa vapaasti käännettynä jotakin edeltävää ja "time" on lainattu englannin aikaa tarkoittavasta sanasta. Näyttävä Renault on näiden yhdistelmä. Renault Avantime oli monellakin tapaa aikaansa edellä – ehkä hieman liikaakin. Renault julkaisi Coupespace-konseptiauton vuonna 1999 eikä varmaan kukaan yrityksen ulkopuolella uskonut sen päätyvän tuotantoon. Vuonna 2001 Renault Avantime kuitenkin esiteltiin konseptilleen kovin uskollisena. Sen piti palauttaa Renault kertarysäyksellä premium-luokkaan, mutta toisin kävi. Suuri ylellinen auto ei mahdu mihinkään lokeroon. Se yhdistelee tila-auton, shooting braken, 2+2-paikkaisen coupén ja targan tyylejä karmittomiin laseihin eikä b-pilareita löydy vaikka kuinka etsisi. Kyljen lasipinta onkin avattavissa kokonaisuudessaan ilman väliin jääviä esteitä. Tarkoituksena oli tarjota yksilöllistä ja näyttävää pitkän matkan mukavuutta yhdessä paketissa. Avantime yhdistelee taitavasti niin monen eri autoluokan piirteitä, että sitä on täysin mahdotonta lokeroida. B-pilarit puuttuvat ja siten kyljen lasiseinä on avattavissa kokonaan. Auton 1,4 metriä pitkät ovat painavat 80 kilogrammaa ja ne on kaksoissaranoitu mahtuakseen auki edes jokseenkin järkevässä tilassa. Kaksoissaranoinnin johdosta sähköikkunoiden katkaisijat ja ovikaiutin liikkuvat eri säteellä muun oven kanssa eräänä erittäin näyttävänä yksityiskohtana. Autoa tarjottiin kolmella eri voimanlähteellä: lähes 3,0-litrainen V6-bensiinimoottori, 2,0-litrainen turboahdettu bensiinimoottori sekä 2,2-litrainen dCi-dieselmoottori. Näistä auton arvoon sopivin on varmasti kuusisylinterinen sulava ja vääntävä voimanlähde. Suunnittelun lisäksi myös valmistuksesta vastasi nykyään jo unohdettu Matra. Autoa ajaneet ja siinä matkustaneet toimittajat tuntuivat vakuuttuneen Renault Avantimen suorituksesta, mutta kansa vierasti aikaansa edellä ollutta tuotetta. Etanapannun tavoin kaikki eivät ymmärtäneet Avantimen hienoutta, vaan nyrpistivät nokkaansa maistamatta. Autoa kokeilleet toimittajat olivat vaikuttuneita sen edistyksellisyydestä, mutta tämä ei koskaan näkynyt myyntiluvuissa. Avantime poistui markkinoilta kahden vuoden ja vain noin 8 500 valmistetun yksilön jälkeen. Nykyään on helppoa todeta Avantimen olevan unohdettu mestariteos ja tuleva designklassikko, mutta nyt on aivan liian myöhäistä. Renault oli oikeassa, kansa olisi pitänyt vaihtaa. Avantimen hienous on ymmärretty aivan liian myöhään ja Renault joutuu kärsimään taloudelliset tappiot. Tämä yksilö on tarjolla Helsingissä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Käytetty erikoisuus – Renault Avantime Vuosimallin 2002 Renault Avantime löytyy Helsingistä. Mittarilukemaksi kerrotaan 226 000 kilometriä ja seuraava katsastus odottaa helmikuussa 2021. Renault Avantime 2.0 T Privilege Panorama tarkoittaa nelisylinteristä turboahdettua moottoria, jonka huipputeho on 163 hevosvoimaa. Tarkemmin kyseessä on Renault Avantime 2.0 T Privilege Panorama. Valitettavasti tässä on kyseessä nelisylinterisellä turbomoottorilla varustettu yksilö eikä lippulaivana toiminut kuusisylinterinen. Ahtimen tarjoama vääntö ja 163 hevosvoiman huipputeho riittää silti varmasti arjen askareisiin, kunhan muistaa käyttää käsivalintaista vaihteistoa oikean välityksen valitsemiseen. Myynti-ilmoitukseen on merkitty väriksi sininen, vaikka kuvien perusteella se näyttää lähinnä harmaalta. Silti seassa on selvästi sekä viileitä vihreän että sinisen sävyjä ja se saattaakin avautua vasta oikeassa auringonpaisteessa. Auton erottuva muotoilu toistuu tehokkaasti tässä värissä. Ohjaamo on äärimmäisen pelkistetty erityisesti kojelaudan ja keskikonsolin osalta. Minimalistinen muotoilu ikääntyy yleensä hyvin eikä tämäkään tee poikkeusta. Puuttuvien b-pilareiden läpi sisätiloihin sujahtavalle ensimmäinen huomiota herättävä asia on äärimmäisen pelkistetty kojelauta. Pikavilkaisulla, ennen virtojen kytkemistä, näyttää lähestulkoon siltä kuin mittarit ja hallintalaitteet puuttuisivat kokonaan. Vaalea nahkaverhoilu istuu hienosti tyyliin. Kojelaudan päälipinta ja ratti on rationaalisesti mustaa. Valtava avattava panoraamalasikatto, ja suuret lasipinnat tekevät yhdessä vaalean verhoilun kanssa Avantimen matkustamosta erittäin avaran paikan. Varustelusta löytyy muun muassa automaatti-ilmastointi, ksenon-valot, lämmitettävä tuulilasi, navigaattori sekä vakionopeudensäädin. Jo uutena harvinainen Avantime käy vuosi vuodelta vain vähenemään päin. Tällä hetkellä on varsin hyvä hetki hankkia harvinaisuus omaan talliin. Renault Avantime muuttuu vuosi vuodelta harvinaisemmaksi, vaikka se ei ollut yleinen edes uutena. Nyt on hyvä aika kaapata itselleen vuosituhannen vaihteen muotoiluikoni, sillä hintataso tulee tuskin kovasti ainakaan enää laskemaan. Teksti: Henri Posa Kuvat: tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 – ”kaunis mutta voimaton” 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku