30.11.2020

Käytetyt erikoisuudet – Renault Avantime

Renault Avantime - tori.fi

Erikoinen ja harvinainen Renault Avantime yhdistää kaksi pitkää ovea, avattavan lasikaton ja sulavat linjat tila-autoiluun. Nyt on aika unohtaa silotellun kattolinjan katumaastureiksi kutsuttavat möhköt.

Renault Avantime oli aikaansa edellä – siis kirjaimellisesti. Ranskankielen sana "avant" tarkoittaa vapaasti käännettynä jotakin edeltävää ja "time" on lainattu englannin aikaa tarkoittavasta sanasta. Näyttävä Renault on näiden yhdistelmä.

Renault Avantime - tori.fi
Renault Avantime oli monellakin tapaa aikaansa edellä – ehkä hieman liikaakin.

Renault julkaisi Coupespace-konseptiauton vuonna 1999 eikä varmaan kukaan yrityksen ulkopuolella uskonut sen päätyvän tuotantoon. Vuonna 2001 Renault Avantime kuitenkin esiteltiin konseptilleen kovin uskollisena. Sen piti palauttaa Renault kertarysäyksellä premium-luokkaan, mutta toisin kävi.

Suuri ylellinen auto ei mahdu mihinkään lokeroon. Se yhdistelee tila-auton, shooting braken, 2+2-paikkaisen coupén ja targan tyylejä karmittomiin laseihin eikä b-pilareita löydy vaikka kuinka etsisi. Kyljen lasipinta onkin avattavissa kokonaisuudessaan ilman väliin jääviä esteitä. Tarkoituksena oli tarjota yksilöllistä ja näyttävää pitkän matkan mukavuutta yhdessä paketissa.

Renault Avantime - tori.fi
Avantime yhdistelee taitavasti niin monen eri autoluokan piirteitä, että sitä on täysin mahdotonta lokeroida. B-pilarit puuttuvat ja siten kyljen lasiseinä on avattavissa kokonaan.

Auton 1,4 metriä pitkät ovat painavat 80 kilogrammaa ja ne on kaksoissaranoitu mahtuakseen auki edes jokseenkin järkevässä tilassa. Kaksoissaranoinnin johdosta sähköikkunoiden katkaisijat ja ovikaiutin liikkuvat eri säteellä muun oven kanssa eräänä erittäin näyttävänä yksityiskohtana.

Autoa tarjottiin kolmella eri voimanlähteellä: lähes 3,0-litrainen V6-bensiinimoottori, 2,0-litrainen turboahdettu bensiinimoottori sekä 2,2-litrainen dCi-dieselmoottori. Näistä auton arvoon sopivin on varmasti kuusisylinterinen sulava ja vääntävä voimanlähde. Suunnittelun lisäksi myös valmistuksesta vastasi nykyään jo unohdettu Matra.

Renault Avantime - tori.fi
Autoa ajaneet ja siinä matkustaneet toimittajat tuntuivat vakuuttuneen Renault Avantimen suorituksesta, mutta kansa vierasti aikaansa edellä ollutta tuotetta.

Etanapannun tavoin kaikki eivät ymmärtäneet Avantimen hienoutta, vaan nyrpistivät nokkaansa maistamatta. Autoa kokeilleet toimittajat olivat vaikuttuneita sen edistyksellisyydestä, mutta tämä ei koskaan näkynyt myyntiluvuissa. Avantime poistui markkinoilta kahden vuoden ja vain noin 8 500 valmistetun yksilön jälkeen.

Nykyään on helppoa todeta Avantimen olevan unohdettu mestariteos ja tuleva designklassikko, mutta nyt on aivan liian myöhäistä. Renault oli oikeassa, kansa olisi pitänyt vaihtaa.

Renault Avantime - tori.fi
Avantimen hienous on ymmärretty aivan liian myöhään ja Renault joutuu kärsimään taloudelliset tappiot. Tämä yksilö on tarjolla Helsingissä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – Renault Avantime

Vuosimallin 2002 Renault Avantime löytyy Helsingistä. Mittarilukemaksi kerrotaan 226 000 kilometriä ja seuraava katsastus odottaa helmikuussa 2021.

Renault Avantime - tori.fi
Renault Avantime 2.0 T Privilege Panorama tarkoittaa nelisylinteristä turboahdettua moottoria, jonka huipputeho on 163 hevosvoimaa.

Tarkemmin kyseessä on Renault Avantime 2.0 T Privilege Panorama. Valitettavasti tässä on kyseessä nelisylinterisellä turbomoottorilla varustettu yksilö eikä lippulaivana toiminut kuusisylinterinen. Ahtimen tarjoama vääntö ja 163 hevosvoiman huipputeho riittää silti varmasti arjen askareisiin, kunhan muistaa käyttää käsivalintaista vaihteistoa oikean välityksen valitsemiseen.

Myynti-ilmoitukseen on merkitty väriksi sininen, vaikka kuvien perusteella se näyttää lähinnä harmaalta. Silti seassa on selvästi sekä viileitä vihreän että sinisen sävyjä ja se saattaakin avautua vasta oikeassa auringonpaisteessa. Auton erottuva muotoilu toistuu tehokkaasti tässä värissä.

Renault Avantime - tori.fi
Ohjaamo on äärimmäisen pelkistetty erityisesti kojelaudan ja keskikonsolin osalta. Minimalistinen muotoilu ikääntyy yleensä hyvin eikä tämäkään tee poikkeusta.

Puuttuvien b-pilareiden läpi sisätiloihin sujahtavalle ensimmäinen huomiota herättävä asia on äärimmäisen pelkistetty kojelauta. Pikavilkaisulla, ennen virtojen kytkemistä, näyttää lähestulkoon siltä kuin mittarit ja hallintalaitteet puuttuisivat kokonaan.

Vaalea nahkaverhoilu istuu hienosti tyyliin. Kojelaudan päälipinta ja ratti on rationaalisesti mustaa. Valtava avattava panoraamalasikatto, ja suuret lasipinnat tekevät yhdessä vaalean verhoilun kanssa Avantimen matkustamosta erittäin avaran paikan. Varustelusta löytyy muun muassa automaatti-ilmastointi, ksenon-valot, lämmitettävä tuulilasi, navigaattori sekä vakionopeudensäädin.

Renault Avantime - tori.fi
Jo uutena harvinainen Avantime käy vuosi vuodelta vain vähenemään päin. Tällä hetkellä on varsin hyvä hetki hankkia harvinaisuus omaan talliin.

Renault Avantime muuttuu vuosi vuodelta harvinaisemmaksi, vaikka se ei ollut yleinen edes uutena. Nyt on hyvä aika kaapata itselleen vuosituhannen vaihteen muotoiluikoni, sillä hintataso tulee tuskin kovasti ainakaan enää laskemaan.

Teksti: Henri Posa Kuvat: tori.fi

Luetuimmat