30.11.2020 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Renault Avantime Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Erikoinen ja harvinainen Renault Avantime yhdistää kaksi pitkää ovea, avattavan lasikaton ja sulavat linjat tila-autoiluun. Nyt on aika unohtaa silotellun kattolinjan katumaastureiksi kutsuttavat möhköt. Renault Avantime oli aikaansa edellä – siis kirjaimellisesti. Ranskankielen sana "avant" tarkoittaa vapaasti käännettynä jotakin edeltävää ja "time" on lainattu englannin aikaa tarkoittavasta sanasta. Näyttävä Renault on näiden yhdistelmä.Renault Avantime oli monellakin tapaa aikaansa edellä – ehkä hieman liikaakin.Renault julkaisi Coupespace-konseptiauton vuonna 1999 eikä varmaan kukaan yrityksen ulkopuolella uskonut sen päätyvän tuotantoon. Vuonna 2001 Renault Avantime kuitenkin esiteltiin konseptilleen kovin uskollisena. Sen piti palauttaa Renault kertarysäyksellä premium-luokkaan, mutta toisin kävi.Suuri ylellinen auto ei mahdu mihinkään lokeroon. Se yhdistelee tila-auton, shooting braken, 2+2-paikkaisen coupén ja targan tyylejä karmittomiin laseihin eikä b-pilareita löydy vaikka kuinka etsisi. Kyljen lasipinta onkin avattavissa kokonaisuudessaan ilman väliin jääviä esteitä. Tarkoituksena oli tarjota yksilöllistä ja näyttävää pitkän matkan mukavuutta yhdessä paketissa.Avantime yhdistelee taitavasti niin monen eri autoluokan piirteitä, että sitä on täysin mahdotonta lokeroida. B-pilarit puuttuvat ja siten kyljen lasiseinä on avattavissa kokonaan.Auton 1,4 metriä pitkät ovat painavat 80 kilogrammaa ja ne on kaksoissaranoitu mahtuakseen auki edes jokseenkin järkevässä tilassa. Kaksoissaranoinnin johdosta sähköikkunoiden katkaisijat ja ovikaiutin liikkuvat eri säteellä muun oven kanssa eräänä erittäin näyttävänä yksityiskohtana.Autoa tarjottiin kolmella eri voimanlähteellä: lähes 3,0-litrainen V6-bensiinimoottori, 2,0-litrainen turboahdettu bensiinimoottori sekä 2,2-litrainen dCi-dieselmoottori. Näistä auton arvoon sopivin on varmasti kuusisylinterinen sulava ja vääntävä voimanlähde. Suunnittelun lisäksi myös valmistuksesta vastasi nykyään jo unohdettu Matra.Autoa ajaneet ja siinä matkustaneet toimittajat tuntuivat vakuuttuneen Renault Avantimen suorituksesta, mutta kansa vierasti aikaansa edellä ollutta tuotetta.Etanapannun tavoin kaikki eivät ymmärtäneet Avantimen hienoutta, vaan nyrpistivät nokkaansa maistamatta. Autoa kokeilleet toimittajat olivat vaikuttuneita sen edistyksellisyydestä, mutta tämä ei koskaan näkynyt myyntiluvuissa. Avantime poistui markkinoilta kahden vuoden ja vain noin 8 500 valmistetun yksilön jälkeen.Nykyään on helppoa todeta Avantimen olevan unohdettu mestariteos ja tuleva designklassikko, mutta nyt on aivan liian myöhäistä. Renault oli oikeassa, kansa olisi pitänyt vaihtaa.Avantimen hienous on ymmärretty aivan liian myöhään ja Renault joutuu kärsimään taloudelliset tappiot. Tämä yksilö on tarjolla Helsingissä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytetty erikoisuus – Renault AvantimeVuosimallin 2002 Renault Avantime löytyy Helsingistä. Mittarilukemaksi kerrotaan 226 000 kilometriä ja seuraava katsastus odottaa helmikuussa 2021.Renault Avantime 2.0 T Privilege Panorama tarkoittaa nelisylinteristä turboahdettua moottoria, jonka huipputeho on 163 hevosvoimaa.Tarkemmin kyseessä on Renault Avantime 2.0 T Privilege Panorama. Valitettavasti tässä on kyseessä nelisylinterisellä turbomoottorilla varustettu yksilö eikä lippulaivana toiminut kuusisylinterinen. Ahtimen tarjoama vääntö ja 163 hevosvoiman huipputeho riittää silti varmasti arjen askareisiin, kunhan muistaa käyttää käsivalintaista vaihteistoa oikean välityksen valitsemiseen.Myynti-ilmoitukseen on merkitty väriksi sininen, vaikka kuvien perusteella se näyttää lähinnä harmaalta. Silti seassa on selvästi sekä viileitä vihreän että sinisen sävyjä ja se saattaakin avautua vasta oikeassa auringonpaisteessa. Auton erottuva muotoilu toistuu tehokkaasti tässä värissä.Ohjaamo on äärimmäisen pelkistetty erityisesti kojelaudan ja keskikonsolin osalta. Minimalistinen muotoilu ikääntyy yleensä hyvin eikä tämäkään tee poikkeusta.Puuttuvien b-pilareiden läpi sisätiloihin sujahtavalle ensimmäinen huomiota herättävä asia on äärimmäisen pelkistetty kojelauta. Pikavilkaisulla, ennen virtojen kytkemistä, näyttää lähestulkoon siltä kuin mittarit ja hallintalaitteet puuttuisivat kokonaan.Vaalea nahkaverhoilu istuu hienosti tyyliin. Kojelaudan päälipinta ja ratti on rationaalisesti mustaa. Valtava avattava panoraamalasikatto, ja suuret lasipinnat tekevät yhdessä vaalean verhoilun kanssa Avantimen matkustamosta erittäin avaran paikan. Varustelusta löytyy muun muassa automaatti-ilmastointi, ksenon-valot, lämmitettävä tuulilasi, navigaattori sekä vakionopeudensäädin.Jo uutena harvinainen Avantime käy vuosi vuodelta vain vähenemään päin. Tällä hetkellä on varsin hyvä hetki hankkia harvinaisuus omaan talliin.Renault Avantime muuttuu vuosi vuodelta harvinaisemmaksi, vaikka se ei ollut yleinen edes uutena. Nyt on hyvä aika kaapata itselleen vuosituhannen vaihteen muotoiluikoni, sillä hintataso tulee tuskin kovasti ainakaan enää laskemaan.Teksti: Henri Posa Kuvat: tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 – polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: haaleaa akkua ja kylmiä lukkoja – Volvo EX30 22.1.2025 Yleinen Tankkasin bensaa dieselautoon, miten tulisi toimia? 23.1.2025 Koeajo Maistiainen: Citroën ë-C4 X – kasvopesulla komeammaksi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 - polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa