7.12.2020

Käytetyt erikoisuudet – Volkswagen Passat CC V6 4Motion

Volkswagen Passat CC V6 4Motion on verrattain harvinainen versio erittäin yleisestä autosta. Neliveto ja VR6-moottori on hieno pari.

Sulavalinjaisemmalla katolla varustetun Passat-malliston lippulaiva Volkswagen Passat CC V6 4Motion rakennettiin aikana, jolloin kansanauto suuntasi ylöspäin. Loistoluokan taidonnäytteeksi tarkoitettu Volkswagen Phaeton oli esitelty vuonna 2002. Wolfsburgissa uskottiin merkin kipuavan korkealle kalliimpiin luokkiin.

Mercedes-Benz CLS esiteltiin 2004 ja muutamaa vuotta myöhemmin Volkswagen Passat CC yritti kopioida samaa muotokieltä. Coupé-kattolinjaa koitettiin kovasti sovitella nelioviseen sedaniin monen valmistajan taholta ja sama jatkuu vielä tänäkin päivänä. Toiset uskovat sen olevan mahdollista jopa katumaastureiden saralla.

Passat CC korvattiin lopulta nimellä Arteon, jotta syntyisi suurempi hajurako Passatin ja hieman sulavamman kattolinjan välille. Ajatus on kuitenkin säilynyt samana, vaikka Passat on jäänyt taka-alalle. Itse asiassa Passat tulee näillä näkymin menettämään myös sedan-korimallin kokonaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – Passat CC V6 4Motion

Juttusarjaamme tällä kertaa kaivettu Volkswagen Passat CC V6 4Motion löytyy Hyvinkäältä. Kyseessä on vuosimallin 2008 auto, jonka mittarilukemaksi on ilmoitettu 222 000 kilometriä. Katsastus on suoritettu hyväksytysti kesäkuussa 2020 ja siten vielä voimassa.

Auton taika on tuon korimallin ohella ennen kaikkea sen voimalinja. Harvaan Passatiin on ladottu 300 hevosvoimaa ja neliveto. Kaiken kukkuraksi tuo mukavat tehot tuottava voimanlähde on erittäin pienellä sylinterikulmalla varustettu vapaasti hengittävä niin sanottu VR6-moottori.

Noilla teholukemilla, ja 350 newtonmetrin väännöllä, Passat CC V6 4Motion kiihtyy paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen noin 5,5 sekunnin aikana. Huippunopeus on itse asiassa rajoitettu lukemaan 250 kilometriä tunnissa. Vaihteita ei tarvitse vaihtaa itse, sillä autosta löytyy DSG-kaksoiskytkinautomaattivaihteisto.

Ulkonäkö ei kuitenkaan elvistele teholukemilla, vaan kyseessä on hillitty mustalla metallivärillä maalattu herrasmieskulkine kromilistoin ja kattoluukulla. Alla pyörivät alkuperäisvalikoimasta saatavilla olleet tyylikkäät alumiinivanteet ja talven pimeyttä kirkastavat ksenon-valot.

Auton sisäpuolella samaa teemaa jatketaan mustalla nahkaverhoilulla. Kojelauden hopeanharmaita listoja lukuun ottamatta lähes kaikki pinnat ovat mustia. Varusteista löytyy muun muassa adaptiivinen vakionopeudensäädin, avaimeton kulku, automaatti-ilmastointi, muistitoiminnolla varustettu kuljettajan istuin, navigaattori, pysäköintitutkat auton molemmissa päissä sekä vetokoukku.

Myyjäliike lupaa auton matkaan lähtevän huoltokirjan, jossa tuorein huolto on suoritettu heinäkuussa 2020 mittarilukeman 220 000 kilometriä kohdalla. Myynti-ilmoituksen perusteella auto vaikuttaa hyvin valmiilta, hieman tavallista mielenkiintoisemmalta, käyttökulkineelta.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: tori.fi

Luetuimmat