1.12.2020

Katumaasturibuumi jyrää allensa myös ikonisen kansanauton – Volkswagen Passat sedanin loppu häämöttää

Volkswagen Passat sedan

Volkswagen Passatin seuraava sukupolvi ei tule luultavasti saamaan porrasperäistä versiota, vaan ikonisen keskiluokan auton tuotannossa keskitytään jatkossa ainoastaan pitkäkattomalliin. Syyksi kerrotaan jälleen kaupunkimaastureiden suosio.

Volkswagen Passatin historia alkoi jo vuonna 1973, kun B1-korimalli esiteltiin. Seuraava sukupolvi toi vuonna 1980 mukanaan myös porrasperäisen mallin, joka tosin tunnettiin aluksi mallinimellä Santana. Sittemmin Passattia on saanut ainoastaan nelivoisena porrasperänä tai viisiovisena farmarina. Muutaman vuoden päästä näistä vaihtoehdoista on todennäköisesti jäljellä enää toinen.

Automotive News Europen mukaan Volkswagen karsii Passatin sedan-korin valikoimastaan Euroopan ja Yhdysvaltojen automarkkinoilla ja keskittyy yhä vahvemmin sähköautoihin ja kaupunkimaastureihin.

Automotive Newsin lähteen mukaan Volkswagen aikoo pitää tuotannossa kuitenkin Passatin farmarimallin, kun valmistaja tuo markkinoille uuden sukupolven keskikokoisen henkilöauton vuoden 2023 loppuun mennessä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ylivoimainen myyntisuosikki

Passat onkin Euroopan parhaiten myyvä auto segmentissään varsin jäätävällä erolla, se murskaa luokan toiseksi suosituimman, Škoda Superb:n myyntimäärässä lukemin 88 748 vastaan 47 889.

Yhdysvalloissa Passatin menekki kasvoi vuoden 2020 kolmen ensimmäisen neljänneksen aikana 25 prosenttia, mutta silti kokonaismyynti oli ainoastaan 16 190 kappaletta. Tämän johdosta Volkswagenin johdolla ei ole aikomuksia korvata nykyistä mallia USA:n markkinoilla, kun asiakkaat tuntuvat valitsevan mieluummin Atlaksen tapaisia crossovereita. Vaikka Atlaksen suosio on pudonnut kolmen ensimmäisen neljänneksen aikana 37 prosenttia, on sitä silti myyty yli 20 000 kappaletta enemmän kuin Passattia. Volkswagenin myydyin tuote Yhdysvalloissa on Jetta.

Tällä hetkellä Euroopan Passatit valmistetaan Volkswagenin tehtaalla Emdenissä, Saksassa. Vuonna 2023 sen tuotanto tulee kuitenkin siirtymään Volkswagen-ryhmän tehtaalle Slovakian Bratislavaan, jossa sitä valmistetaan rinnakkain Superb:n kanssa. Emdenin tehtaan tulee valtaamaan täyssähköautot, kuten Volkswagen ID.4.

Superb tulee kohdentumaan tulevaisuudessa keskikokoisten porrasperien ostajille Euroopan keski- ja itäosissa. Kohdentamisen tarkoituksena on vähentää yhtiön sisäistä kilpailua Volkswagenin ja Škodan välillä.

Sedanien tulevaisuus herättää erimielisyyksiä

Keskikokoisten sedanien suosio on laskenut Euroopassa nopeaan tahtiin, johtuen kuluttajien siirtymisestä SUV-malleihin. Myös fastback-viistoperät ovat alkaneet nakertaa perinteisten porrasperien markkinoita.

Muutkin valmistajat ovat ryhtyneet poistamaan porrasperiä valikoimistaan, esimerkiksi Renault Talisman on karsiutumassa pois mallistosta. Kaikki valmistajat eivät kuitenkaan näe porrasperien ajan olevan ohi, sillä vuosi sitten Nissan ja Volvo uskoivat crossovereiden suosion hiipuvan niin järki- kuin tunnesyistäkin.

Lähde: Automotive News Europe Kuvituskuva: Moottorin arkisto

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat