17.1.2022

Käytetyt erikoisuudet – Volkswagen Passat Variant 3.2 V6 4Motion

Käytetyt erikoisuudet

Harmaa Volkswagen Passat Variant 3.2 V6 4Motion kätkee sisäänsä pienen yllätyksen. Ulkonäkö voi pettää naapurin.

Wolfsburgin kaupungin eliksiirinä toimii autojätiksi kohonnut autonvalmistaja. Ylempään keskiluokkaan vuodesta 1973 istunut Passat omaa pitkät perinteet yli neljän sylinterin voimanlähteistä. Näistä eräs on farmarikorilla varustettu Volkswagen Passat Variant 3.2 V6 4Motion.

Volkswagen Passat V6 4Motion – Tori autot
Farmarikorilla varustettu Volkswagen Passat Variant 3.2 V6 4Motion tarjoaa perheutojen tilat ja ulkonäön yhdistettynä tavallista mielenkiintoisempaan voimalinjaan.

Ensimmäisen sukupolven Passat joutui tyytymään neljään sylinteriin, mutta jo 80-luvun alkupuolella toinen sukupolvi lisäsi yhden pytyn paukkumaan ja pörisemään eikä paluuta ollut. Vuonna 1988 esitelty muumikeulainen Passat B3 laittoi pelin mielenkiintoiseksi VR6-moottorillaan. Passat B4 seurasi 90-luvulla ja sama 2,8-litrainen moottori oli siinäkin tarjolla.

Viidennen aikana kuluttaja sai valita. Tarjolla oli samaan aikaan sekä viisipyttyinen 2,3-litrainen VR-moottori että kuusisylinterinen 2,8-litrainen V-moottori. Näissä moottoreissa oli 110 (150 hv) ja 142 kilowattia (193 hv). Vuonna 2005 esitelty B6 siirtyi V6-moottorien pariin, joiden litratilavuutta oli kasvatettu.

Volkswagen Passat V6 4Motion – Tori autot
Passat B6 siirtyi väkevämmän pään vaihtoehdoiltaan kuusisylinteristen v-moottorien tykö.

Seitsemäs sukupolvi piti linjasta kiinni. Vasta vuonna 2014 Pariisin autonäyttelyssä esitelty Passatin kahdeksas sukupolvi (B8) joutui uhraamaan mielenkiintoiset moottorinsa päästöjen alttarille. Neljän sylinterin on nyt riitettävä, mutta odotamme mielenkiinnolla mitä seuraava sukupolvi tuo tullessaan.

Joka tapauksessa riittävästi sylintereitä sisältävä voimakas moottori ja neliveto on äärettömän houkutteleva paketti muuten harmaaseen perhearkeen. Mitäänsanomattoman ulkokuoren ja jykevien sisuskalujen yhdistelmässä on jotakin kiehtovaa.

Volkswagen Passat V6 4Motion – Tori autot
Vuonna 2009 käyttöönotettu Passat Variant 3.2 V6 4Motion näyttää kovin tavanomaiselta, joka onkin juuri sen vahvuus.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – Volkswagen Passat Variant 3.2 V6 4Motion

Myynnistä löytynyt Volkswagen Passat Variant 3.2 V6 4Motion on otettu käyttöön helmikuussa 2009 ja kyseessä luvataan olevan alkuperäinen Suomi-auto. Kirjoitushetken tietojen mukaan edellinen katsastus olisi tammikuulta 2021. Mittarilukemaksi on ilmoitettu 209 000 kilometriä.

Volkswagen Passat V6 4Motion – Tori autot
Keulassa riittää kromia leveään virneeseen ja kromikoristeita muutenkin on ripoteltu tasaisesti ympäri autoa.

Ulkovärinä on katsantakannasta riippuen tylsä tai yksinkertaisen tyylikäs metalliharmaa. Tätä reunustetaan runsaalla kromilistoituksella koko auton ympäri suurikokoisen keulamaskin täyttäen. Komeat monipuolaiset vanteet istuvat auton muotoihin aistikkaalla tavalla.

Mustan nahan ja oletettavasti joko Alcantaran tai mokkanahan yhdistelmä ei voi mennä pieleen. Sisätilat ovat hyvin mustanpuhuvat keskikonsolia ja siitä kohti ovia lähteviä hopeanharmaita koristelistoja lukuun ottamatta. Varusteluun kuuluu esimerkiksi automaatti-ilmastointi, lohkolämmitin ja sisäpistoke, etuistuimien penkinlämmittimet sekä vakionopeudensäädin.

Volkswagen Passat V6 4Motion – Tori autot
Ohjaamon verhoilu huokuu hyvin hillittyä laatua materiaalivalinnoillaan.

Auton olennaisinta antia on kuitenkin sen voimalinja. Harva odottaa harmaan Passatin liikahtavan liukkaallakin pinnalla tämän tavoin.

Moottorina on 3,2-litrainen suorasuihkutuksella (FSI) varustettu V6-moottori. Sen huipputeho 184 kilowattia (250 hv) on tarjolla kierrosluvulla 6250 kierrosta minuutissa. Huippuvääntö 330 newtonmetriä on käytettävissä selvästi aiemmin (2750–3750 kierrosta minuutissa).

Volkswagen Passat V6 4Motion – Tori autot
Ulkonäkö saattaa pettää. Harmaa Passat voi yhdistää nelivetoon 250 hevosvoimaa.

Kaksoiskytkinautomaattivaihteisto (DSG) välittää voiman neljälle pyörälle (4Motion), jotta tehokas eteneminen on taattu säästä riippumatta. Juuri liukkailla nämä nelivetoiset vaihtoehdot alkavat jälleen kummasti kiinnostaa.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori Autot

Luetuimmat