25.5.2023 Ajoneuvot Käyttötesti: Kia Niro EV ja hotellimajoitus sai miettimään – kuka saa ladata ja kuka ei? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin puolen vuoden käyttötestissä oleva Kia Niro EV on ollut jo monessa mukana. Kevättalvella autolla käytiin hieman pidempi reissu kylpylä-hotellissa. Reissu sähköautolla meni sujuvasti, mutta paremminkin olisi voinut mennä. Lapsenvahdit hankittu ja opastettu toimiinsa, auto pakattu ja määränpää selvillä. Pakkasta on maaliskuisena aamuna kymmenisen astetta, mutta se ei esilämmitettyyn ja täyteen ladattuun autoon istuttaessa paljoa paina. Määränpäänä on reilun 350 kilometrin päässä sijaitseva kylpylä-hotelli. Talvikelissä käyttötesti-Kialla ei pääse siis aivan pääse ilman välilatausta perille. Vapaa-ajan reissuun on kuitenkin saatu varattua sen verran aikaa, ettei perille ole hoppu. Sata kilometriä ennen määränpäätä pysähdytään latailemaan. Kian navigointijärjestelmä ei tunnista ABC-latauksen latureita, jollainen on kyseisen matkan kannalta ehdottomasti fiksuin valinta, eikä lähistöllä ole muitakaan auton tunnistamia latureita. Akuston esilämmitys jää siis tällä kertaa tekemättä, mutta latausteho alkaa silti hieman poikkeuksellisesti pakkaskeleistä huolimatta auton maksimista – eli vajaasta 70 kilowatista. Huoltoasemalta napataan pientä purtavaa, mutta sen yhteydessä olevassa paikallisia tuotteita myyvässä liikkeessä tulee pyörittyä yllättävän kauan – kun kerrankin kiirettä ei ole. Mukaan tarttuu esimerkiksi sepän käsin takoma hiilihanko. Kaikkiaan 50-minuuttiseksi venähtäneen tauon aikana akun varaus on noussut 12 prosentista 70 prosentiin. Kiireisemmällä matkalla tämä ei ilahduttaisi, mutta nyt virtaa riittää helposti perille asti – ja jää vielä hyvä puskuri siltä varalta ettei Kiaa saisikaan määränpäässä laturiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Laturit etuovella Matkan kohteessa on mainostettu olevan 22-kilowattiset AC-laturit aivan pääsisäänkäynnin vieressä, ja näin todella onkin. Kaikki neljä latauspaikkaa ovat kuitenkin varattu, joten auto täytyy ajaa huomattavasti kauemmaksi virrattomaan pysäköintipaikkaan. Vaikka autoon jäikin vielä useita kymmeniä kilometriä rangea, lataisi sen mielellään seuraavan yön aikana täyteen, ettei seuraavana päivänä paluumatkalla tarvitsisi suunnata heti etsimään pikalaturia. Onneksi hotellihuoneen parveke sattuu olemaan juuri latauspisteiden puolella. Matkakumppanin valmistautuessa iltaan ehtii itse katsomaan koosteen Meksikon MM-rallin päivän tapahtumista, ja samalla sivusilmällä tarkkailemaan josko joku siirtäisi autonsa laturista pois. Autoja kyylätessä silmään pistää se, että neljästä autosta kolme on lataushybridejä, jotka pystyvät tarvittaessa liikkumaan myös polttomoottorin voimin. Ymmärrettävästi sähköllä ajaminen on kuitenkin halvempaa, joten akun täyteen lataaminen suotakoon myös hybridiautoilijoille. Lopulta yksi porukka saa kylpemisestä tarpeekseen. Sammutan rallilähetyksen välittömästi ja lähden pinkomaan kohti Kiaa, joka on muutaman minuutin kävelymatkan päässä. Syöksyn huohottaen kuljettajan paikalle, ja samassa huomaan erään Teslakuljettajan lähestyvän autoaan. Ehdin laturille ensimmäisenä, ja samainen Tesla käy paikan päällä vain kääntymässä takaisin ja toteamassa tappionsa. Auton laskurin mukaan akku on täynnä kolmelta aamuyöllä, kotiin päästään siis lähtemään seuraavana päivänä täydellä kapasiteetilla. Kuka näitä hybridejä oikein lataa? Polskimisten ja ruokailujen jälkeen huoneeseen palatessa huomaan, että latureiden varaustilanne ei ole vieläkään muuttunut. Neljästä latautuvasta autosta käyttötesti-Kia on ainoa täyssähköauto. Tällainen tilanne olisi voinut jo harmittaa, jos autoa ei olisi ehtinyt saamaan itse ajoissa laturiin. Ladattavien voimalinjojen yleistyessä tällaisiin tilanteisiin tullaan törmäämään yhä useammin. Sen vuoksi jokaisen on hyvä miettiä omalla kohdallaan, että millainen latauskäyttäytyminen on kohtuullista ja reilua. Kylpylässä päiväseltään käyville lataushybridin varaaminen on tietysti kohtuullista, kun laturi vapautuu kuitenkin illalla. Sen sijaan yön yli viipyviltä on hieman tökeröä pitää jo täyteen ladannutta autoa varaamassa latauspaikkaa yli puolen vuorokauden verran. Tietysti se helpottaa omaa elämää, kun saa pysäköidä auton aivan sääntöjen mukaisesti oven eteen, eikä esimerkiksi alkoholia tarvitse vältellä sen takia, että autoa tarvitsisi lähteä siirtämään vielä myöhemmin varsinaiselle pysäköintialueelle. Yksi tapa vähentää tällaisia tapahtumisia, olisi erilainen hinnoittelumalli. Kyseisellä paikalla oli käytössä ainoastaan energiasta veloittaminen. Jos energian lisäksi maksettaisiin myös ajasta esimerkiksi kahden ensimmäisen lataustunnin jälkeen, olisivat ihmiset varmasti innokkaampia siirtämään autojaan pois laturilta. Ja voisiko hotellin henkilökunta tarjota esimerkiksi auton siirtopalvelua niille, jotka tietävät auton latautuvan täyteen parissa tunnissa? Aina auton siirtäminen laturilta ei kuitenkaan syystä tai toisesta onnistu, tai ole lainkaan mielekästä. Loppuun täytyy tunnustaa, etten laittanut itsekään herätystä kolmeen aamuyöllä, että saisin vapautettua laturin jollekin toiselle. Auto oli laturissa heräämiseen asti, josta se siirrettiin ennen aamiaista takaisin pysäköintialueelle, Latauslaite olikin käytössä jo tuntia myöhemmin, kun oma kotiinlähdön aika koitti. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Käyttötesti Käyttötesti: loimme Opel Astra Electric -kojelaudan uudelleen 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?