25.5.2023 Ajoneuvot Käyttötesti: Kia Niro EV ja hotellimajoitus sai miettimään – kuka saa ladata ja kuka ei? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin puolen vuoden käyttötestissä oleva Kia Niro EV on ollut jo monessa mukana. Kevättalvella autolla käytiin hieman pidempi reissu kylpylä-hotellissa. Reissu sähköautolla meni sujuvasti, mutta paremminkin olisi voinut mennä. Lapsenvahdit hankittu ja opastettu toimiinsa, auto pakattu ja määränpää selvillä. Pakkasta on maaliskuisena aamuna kymmenisen astetta, mutta se ei esilämmitettyyn ja täyteen ladattuun autoon istuttaessa paljoa paina. Määränpäänä on reilun 350 kilometrin päässä sijaitseva kylpylä-hotelli. Talvikelissä käyttötesti-Kialla ei pääse siis aivan pääse ilman välilatausta perille. Vapaa-ajan reissuun on kuitenkin saatu varattua sen verran aikaa, ettei perille ole hoppu. Sata kilometriä ennen määränpäätä pysähdytään latailemaan. Kian navigointijärjestelmä ei tunnista ABC-latauksen latureita, jollainen on kyseisen matkan kannalta ehdottomasti fiksuin valinta, eikä lähistöllä ole muitakaan auton tunnistamia latureita. Akuston esilämmitys jää siis tällä kertaa tekemättä, mutta latausteho alkaa silti hieman poikkeuksellisesti pakkaskeleistä huolimatta auton maksimista – eli vajaasta 70 kilowatista. Huoltoasemalta napataan pientä purtavaa, mutta sen yhteydessä olevassa paikallisia tuotteita myyvässä liikkeessä tulee pyörittyä yllättävän kauan – kun kerrankin kiirettä ei ole. Mukaan tarttuu esimerkiksi sepän käsin takoma hiilihanko. Kaikkiaan 50-minuuttiseksi venähtäneen tauon aikana akun varaus on noussut 12 prosentista 70 prosentiin. Kiireisemmällä matkalla tämä ei ilahduttaisi, mutta nyt virtaa riittää helposti perille asti – ja jää vielä hyvä puskuri siltä varalta ettei Kiaa saisikaan määränpäässä laturiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Laturit etuovella Matkan kohteessa on mainostettu olevan 22-kilowattiset AC-laturit aivan pääsisäänkäynnin vieressä, ja näin todella onkin. Kaikki neljä latauspaikkaa ovat kuitenkin varattu, joten auto täytyy ajaa huomattavasti kauemmaksi virrattomaan pysäköintipaikkaan. Vaikka autoon jäikin vielä useita kymmeniä kilometriä rangea, lataisi sen mielellään seuraavan yön aikana täyteen, ettei seuraavana päivänä paluumatkalla tarvitsisi suunnata heti etsimään pikalaturia. Onneksi hotellihuoneen parveke sattuu olemaan juuri latauspisteiden puolella. Matkakumppanin valmistautuessa iltaan ehtii itse katsomaan koosteen Meksikon MM-rallin päivän tapahtumista, ja samalla sivusilmällä tarkkailemaan josko joku siirtäisi autonsa laturista pois. Autoja kyylätessä silmään pistää se, että neljästä autosta kolme on lataushybridejä, jotka pystyvät tarvittaessa liikkumaan myös polttomoottorin voimin. Ymmärrettävästi sähköllä ajaminen on kuitenkin halvempaa, joten akun täyteen lataaminen suotakoon myös hybridiautoilijoille. Lopulta yksi porukka saa kylpemisestä tarpeekseen. Sammutan rallilähetyksen välittömästi ja lähden pinkomaan kohti Kiaa, joka on muutaman minuutin kävelymatkan päässä. Syöksyn huohottaen kuljettajan paikalle, ja samassa huomaan erään Teslakuljettajan lähestyvän autoaan. Ehdin laturille ensimmäisenä, ja samainen Tesla käy paikan päällä vain kääntymässä takaisin ja toteamassa tappionsa. Auton laskurin mukaan akku on täynnä kolmelta aamuyöllä, kotiin päästään siis lähtemään seuraavana päivänä täydellä kapasiteetilla. Kuka näitä hybridejä oikein lataa? Polskimisten ja ruokailujen jälkeen huoneeseen palatessa huomaan, että latureiden varaustilanne ei ole vieläkään muuttunut. Neljästä latautuvasta autosta käyttötesti-Kia on ainoa täyssähköauto. Tällainen tilanne olisi voinut jo harmittaa, jos autoa ei olisi ehtinyt saamaan itse ajoissa laturiin. Ladattavien voimalinjojen yleistyessä tällaisiin tilanteisiin tullaan törmäämään yhä useammin. Sen vuoksi jokaisen on hyvä miettiä omalla kohdallaan, että millainen latauskäyttäytyminen on kohtuullista ja reilua. Kylpylässä päiväseltään käyville lataushybridin varaaminen on tietysti kohtuullista, kun laturi vapautuu kuitenkin illalla. Sen sijaan yön yli viipyviltä on hieman tökeröä pitää jo täyteen ladannutta autoa varaamassa latauspaikkaa yli puolen vuorokauden verran. Tietysti se helpottaa omaa elämää, kun saa pysäköidä auton aivan sääntöjen mukaisesti oven eteen, eikä esimerkiksi alkoholia tarvitse vältellä sen takia, että autoa tarvitsisi lähteä siirtämään vielä myöhemmin varsinaiselle pysäköintialueelle. Yksi tapa vähentää tällaisia tapahtumisia, olisi erilainen hinnoittelumalli. Kyseisellä paikalla oli käytössä ainoastaan energiasta veloittaminen. Jos energian lisäksi maksettaisiin myös ajasta esimerkiksi kahden ensimmäisen lataustunnin jälkeen, olisivat ihmiset varmasti innokkaampia siirtämään autojaan pois laturilta. Ja voisiko hotellin henkilökunta tarjota esimerkiksi auton siirtopalvelua niille, jotka tietävät auton latautuvan täyteen parissa tunnissa? Aina auton siirtäminen laturilta ei kuitenkaan syystä tai toisesta onnistu, tai ole lainkaan mielekästä. Loppuun täytyy tunnustaa, etten laittanut itsekään herätystä kolmeen aamuyöllä, että saisin vapautettua laturin jollekin toiselle. Auto oli laturissa heräämiseen asti, josta se siirrettiin ennen aamiaista takaisin pysäköintialueelle, Latauslaite olikin käytössä jo tuntia myöhemmin, kun oma kotiinlähdön aika koitti. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Volvo EX30 Käyttötesti: Volvo EX30 ja ohjelmistorintamalla kaikki hiljaista 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia