Ajoneuvot | Uutinen | 13.8.2019

Kia ja Hyundai kehittävät uutta venttiiliteknologiaa – ensiesiintyminen loppuvuodesta

CVVD:ksi ristitty teknologia venttiiliteknologia mahdollistaa venttiilin aukeamiskeston muuttamisen. Kia ja Hyundai aikovat esitellä teknologiaa jo loppuvuonna 1,6-litraisessa tuotantomoottorissa.

Jaa artikkeli

Hyundai Motor Groupin merkit, Kia ja Hyundai, saavat loppuvuodesta käyttöönsä uuden version muuttuvasta venttiiliajoituksesta. Continously Variable Valve Duration, CVVD, lupailee parannusta niin suorituskyvyssä kuin polttoainetaloudessa.

– CVVD-teknologian kehittäminen on hyvä esimerkki miten Hyundai Motor Group vahvistaa voimalinjateknologiaamme, kommentoi HMG:n tuotekehitysjohtaja Albert Biermann.

Useimmat muut venttiiliteknologiat säätävät joko venttiilien ajoitusta tai niiden avautumismäärää. Nyt kehitetty CVVD säätää venttiilin avautumisen kestoa, joten venttiilin avautumisen ja sulkeutumisen välistä aikaa voidaan muuttaa.

Tasanopeudella ajettaessa moottorin ei tarvitse tehdä juurikaan töitä, jolloin CVVD avaa imuventtiilin puristusvaiheen keskeltä loppuun asti. Tämä auttaa polttoainetaloutta, sillä avoin venttiili vähentää puristuspaineen aiheuttamaa vastusta. Huipputehoa ja -vääntöä tarvittaessa imuventtiili sulkeutuu heti puristusvaiheen alkaessa, taaten moottorille mahdollisimman suuren ilmamäärän.

Karusti suorituskykynä ilmaistuna CVVD:n lupaillaan tuovan 4 prosentin lisäyksen moottorin suorituskykyyn ja 5 prosentin lisäyksen taloudellisuuteen. Lisäksi venttiilinhallinnalla saadaan karsittua päästöjä peräti 12 prosenttia.

Ensimmäisen kerran CVVD-ventiiliteknologiaa nähdään uudessa Smartstream G1.6 T-GDI -bensiinimoottorissa. 1,6-litrainen nelisylinterinen turbomoottori tuottaa 180 hevosvoimaa ja 265 newtonmetriä vääntöä. Uuden venttiilitekniikan lisäksi moottori on varustettu matalapaineisella pakokaasujen takaisinkierrätyksellä, jonka avulla polttoainetaloutta voidaan parantaa osakuormalla hillitsemällä paloreaktiota ja pitämällä sylinterin lämpötila alempana, vähentäen typpioksidien muodostumista.

Smartstream-moottorin polttoaineen suorasuihkutusjärjestelmän paine on nostettu 350 bariin (aiemmin 250 bar) ja moottorin kitkoja on vähennetty 34 prosenttia käyttämällä matalakitkaisia liikkuvia osia.

Hyundai Motor Groupin mukaan Smartstream nähdään ensimmäisen kerran Hyundai-mallissa vielä loppuvuoden aikana. Konserni lupasi kertoa myöhemmin, missä Kian ajoneuvossa moottoria käytetään ensimmäisen kerran.

Lähde ja kuvat: Hyundai Motor Group / Kia

Jaa artikkeli

Keskustelu