Ajoneuvot | Koeajo | 24.9.2019

Koeajo: Bensiinin ja sähkön väliin – Hyundai Kona 1.6 Hybrid

Hyundai Kona Hybrid on uusi vaihtoehto malliston bensiinimoottoreiden ja täyssähköisen version väliin. Hyvää: huomaamaton siirtymä käyttövoimasta toiseen. Huonoa: muotoilu jakaa mielipiteet.

Jaa artikkeli

Pieni katumaasturi Hyundai Kona on ollut aiemmin tarjolla bensiinimoottorilla ja toisaalta täysin sähköisenä – nämä autothan osallistuivat kesäiseen parivertailuumme, jossa ruodittiin polttomoottoriauton ja sähköauton välisiä eroja.

Syksyn kuluessa Suomeenkin saapuu uusi Kona Hybrid, joka yhdistää polttomoottorin ja sähkön. Ratkaisu on entuudestaan tuttu isosisko Hyundai Ioniqista.

Hyundai Kona Hybrid

Ajossa Kona Hybridin käyttövoiman vaihtumista bensiiniltä sähkölle ei huomaa lainkaan. Vasta mittariston näkymän muuttaminen tuo esiin hybridin toiminnan ja antaa mielikuvan ajon taloudellisuudesta. Kyseessä on siis helposti omaksuttava vaihtoehto polttomoottorista piirun verran ekologisempaan suuntaan.

Ajettavuudeltaan Kona Hybrid on huomiota herättämätön tai hyvä – miten asian haluaa ilmaista. Ajettavuus ei nimittäin herätä mitään erityistä tunnetta, joten se toimii odotetusti. Korin kallistelu on pienelle katumaasturille tyypillistä. Kuusiportainen kaksoiskytkimen avustama automaattivaihteisto tekee työnsä turhia nykimättä.

Hyundai Kona Hybrid

Reilusti turvavarusteita

Vakiovarustelu on turvallisuutta arvostavalle ilahduttava. Se sisältää muun muassa kaistavahdin, kuljettajan vireystilan valvonnan, vakionopeudensäätimen ja sähköisen seisontajarrun. Style-varustelussa mukaan tulee myös hätäjarrutusjärjestelmä, joka tunnistaa niin jalankulkijat kuin pyöräilijätkin.

Vakionopeudensäädin on Style-varustelussa niin älykäs, että liikenteen jonoutuessa se hidastaa tarvittaessa pysähdyksiin asti ja jonon liikkuessa lähtee automaattisesti uudelleen liikkeelle, jos täysi pysähdys ei ole kestänyt kolmea sekuntia pidempään.

Lisävarusteina on saatavilla kuolleen kulman varoitus, risteävän liikenteen varoitus sekä edistynyt kaistallapitoavustin.

Navigointi auttaa taloudellisuudessa

Kun navigaattoriin on asetettu määränpää, järjestelmä ilmoittaa mahdollisista odotettavissa olevista ruuhkista tai muista hidastuksista reitillä, ja ohjeistaa hyötyjarrutuksiin, joilla tehostetaan energian talteenottoa ja siten vähennetään bensiinin kulutusta. Eco Driving Assist System -nimellä kutsuttu järjestelmä voidaan aktivoida nopeuksissa 40–160 km/h, jos käytössä on eco-ajotila.

Navigointijärjestelmän yhteydessä Kona Hybridiin saa 10,25-tuumaisen kosketusnäytön. Näyttö jakautuu osiin, mikä helpottaa esimerkiksi kaistan valintaa monikaistaisissa liittymissä.

Jaa artikkeli

Keskustelu