24.9.2019 Ajoneuvot Koeajo: Bensiinin ja sähkön väliin – Hyundai Kona 1.6 Hybrid Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Kona Hybrid on uusi vaihtoehto malliston bensiinimoottoreiden ja täyssähköisen version väliin. Hyvää: huomaamaton siirtymä käyttövoimasta toiseen. Huonoa: muotoilu jakaa mielipiteet. Pieni katumaasturi Hyundai Kona on ollut aiemmin tarjolla bensiinimoottorilla ja toisaalta täysin sähköisenä – nämä autothan osallistuivat kesäiseen parivertailuumme, jossa ruodittiin polttomoottoriauton ja sähköauton välisiä eroja. Syksyn kuluessa Suomeenkin saapuu uusi Kona Hybrid, joka yhdistää polttomoottorin ja sähkön. Ratkaisu on entuudestaan tuttu isosisko Hyundai Ioniqista. Ajossa Kona Hybridin käyttövoiman vaihtumista bensiiniltä sähkölle ei huomaa lainkaan. Vasta mittariston näkymän muuttaminen tuo esiin hybridin toiminnan ja antaa mielikuvan ajon taloudellisuudesta. Kyseessä on siis helposti omaksuttava vaihtoehto polttomoottorista piirun verran ekologisempaan suuntaan. Ajettavuudeltaan Kona Hybrid on huomiota herättämätön tai hyvä – miten asian haluaa ilmaista. Ajettavuus ei nimittäin herätä mitään erityistä tunnetta, joten se toimii odotetusti. Korin kallistelu on pienelle katumaasturille tyypillistä. Kuusiportainen kaksoiskytkimen avustama automaattivaihteisto tekee työnsä turhia nykimättä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Reilusti turvavarusteita Vakiovarustelu on turvallisuutta arvostavalle ilahduttava. Se sisältää muun muassa kaistavahdin, kuljettajan vireystilan valvonnan, vakionopeudensäätimen ja sähköisen seisontajarrun. Style-varustelussa mukaan tulee myös hätäjarrutusjärjestelmä, joka tunnistaa niin jalankulkijat kuin pyöräilijätkin. Vakionopeudensäädin on Style-varustelussa niin älykäs, että liikenteen jonoutuessa se hidastaa tarvittaessa pysähdyksiin asti ja jonon liikkuessa lähtee automaattisesti uudelleen liikkeelle, jos täysi pysähdys ei ole kestänyt kolmea sekuntia pidempään. Lisävarusteina on saatavilla kuolleen kulman varoitus, risteävän liikenteen varoitus sekä edistynyt kaistallapitoavustin. Navigointi auttaa taloudellisuudessa Kun navigaattoriin on asetettu määränpää, järjestelmä ilmoittaa mahdollisista odotettavissa olevista ruuhkista tai muista hidastuksista reitillä, ja ohjeistaa hyötyjarrutuksiin, joilla tehostetaan energian talteenottoa ja siten vähennetään bensiinin kulutusta. Eco Driving Assist System -nimellä kutsuttu järjestelmä voidaan aktivoida nopeuksissa 40–160 km/h, jos käytössä on eco-ajotila. Navigointijärjestelmän yhteydessä Kona Hybridiin saa 10,25-tuumaisen kosketusnäytön. Näyttö jakautuu osiin, mikä helpottaa esimerkiksi kaistan valintaa monikaistaisissa liittymissä. Teksti ja kuvat: Eila Parviainen Hyundai Kona 1.6 Hybrid Hinta alkaen 27 990 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 1 580 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Sähkömoottori: 32 kW (43 hv), 170 Nm. Yhteisteho: 104 kW (141 hv), vääntö 265 Nm. Teho 77 kW (105 hv), 5700 r/min Vääntö 147 Nm (4000 r/min) Vääntö 147 Nm (4000 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 104 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,2 s Huippunopeus 160 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 3,9-4,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 90-99 g/km Mitat pituus 4165 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1565 mm, akseliväli 2600 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 - huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?