24.9.2019

Koeajo: Bensiinin ja sähkön väliin – Hyundai Kona 1.6 Hybrid

Hyundai Kona Hybrid

Hyundai Kona Hybrid on uusi vaihtoehto malliston bensiinimoottoreiden ja täyssähköisen version väliin. Hyvää: huomaamaton siirtymä käyttövoimasta toiseen. Huonoa: muotoilu jakaa mielipiteet.

Pieni katumaasturi Hyundai Kona on ollut aiemmin tarjolla bensiinimoottorilla ja toisaalta täysin sähköisenä – nämä autothan osallistuivat kesäiseen parivertailuumme, jossa ruodittiin polttomoottoriauton ja sähköauton välisiä eroja.

Syksyn kuluessa Suomeenkin saapuu uusi Kona Hybrid, joka yhdistää polttomoottorin ja sähkön. Ratkaisu on entuudestaan tuttu isosisko Hyundai Ioniqista.

Hyundai Kona Hybrid

Ajossa Kona Hybridin käyttövoiman vaihtumista bensiiniltä sähkölle ei huomaa lainkaan. Vasta mittariston näkymän muuttaminen tuo esiin hybridin toiminnan ja antaa mielikuvan ajon taloudellisuudesta. Kyseessä on siis helposti omaksuttava vaihtoehto polttomoottorista piirun verran ekologisempaan suuntaan.

Ajettavuudeltaan Kona Hybrid on huomiota herättämätön tai hyvä – miten asian haluaa ilmaista. Ajettavuus ei nimittäin herätä mitään erityistä tunnetta, joten se toimii odotetusti. Korin kallistelu on pienelle katumaasturille tyypillistä. Kuusiportainen kaksoiskytkimen avustama automaattivaihteisto tekee työnsä turhia nykimättä.

Hyundai Kona Hybrid

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Reilusti turvavarusteita

Vakiovarustelu on turvallisuutta arvostavalle ilahduttava. Se sisältää muun muassa kaistavahdin, kuljettajan vireystilan valvonnan, vakionopeudensäätimen ja sähköisen seisontajarrun. Style-varustelussa mukaan tulee myös hätäjarrutusjärjestelmä, joka tunnistaa niin jalankulkijat kuin pyöräilijätkin.

Vakionopeudensäädin on Style-varustelussa niin älykäs, että liikenteen jonoutuessa se hidastaa tarvittaessa pysähdyksiin asti ja jonon liikkuessa lähtee automaattisesti uudelleen liikkeelle, jos täysi pysähdys ei ole kestänyt kolmea sekuntia pidempään.

Lisävarusteina on saatavilla kuolleen kulman varoitus, risteävän liikenteen varoitus sekä edistynyt kaistallapitoavustin.

Navigointi auttaa taloudellisuudessa

Kun navigaattoriin on asetettu määränpää, järjestelmä ilmoittaa mahdollisista odotettavissa olevista ruuhkista tai muista hidastuksista reitillä, ja ohjeistaa hyötyjarrutuksiin, joilla tehostetaan energian talteenottoa ja siten vähennetään bensiinin kulutusta. Eco Driving Assist System -nimellä kutsuttu järjestelmä voidaan aktivoida nopeuksissa 40–160 km/h, jos käytössä on eco-ajotila.

Navigointijärjestelmän yhteydessä Kona Hybridiin saa 10,25-tuumaisen kosketusnäytön. Näyttö jakautuu osiin, mikä helpottaa esimerkiksi kaistan valintaa monikaistaisissa liittymissä.

Teksti ja kuvat: Eila Parviainen

Hyundai Kona 1.6 Hybrid

Hinta alkaen

27 990 €

Moottori

Hybridi, bensiinimoottori 1 580 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Sähkömoottori: 32 kW (43 hv), 170 Nm. Yhteisteho: 104 kW (141 hv), vääntö 265 Nm.

Teho

77 kW (105 hv), 5700 r/min

Vääntö

147 Nm (4000 r/min)

Vääntö

147 Nm (4000 r/min)

Hybridijärjestelmän yhteisteho

104 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

11,2 s

Huippunopeus

160 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 3,9-4,3 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

90-99 g/km

Mitat

pituus 4165 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1565 mm, akseliväli 2600 mm

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

7 vuotta

Luetuimmat