10.1.2022 Ajoneuvot Koeajo: Honda NT 1100 DCT on mukava matkailija Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Honda NT 1100 kätkee täysin uudesta ulkomuodosta huolimatta sisäänsä tutun tekniikan. Moottori ja runko ovat peräisin Honda CRF 1100 Africa Twinistä. Hyvää: ergonomia, suoja ajoviimaa ja sadetta vastaan, moottorin tasainen vääntö. Huonoa: kankea tuulilasin säätö, mittariston käyttöliittymä. Honda NT 1100 on lainannut rungon ja moottorin suoraan seikkailupyörä Africa Twinistä. Se onkin nerokas tapa laajentaa mallistoa ja tarjota samat hyvät matkaominaisuudet edullisemmassa muodossa motoristille, joka viihtyy pääasiassa kestopäällysteellä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Matkakäyttöön viritetty Kaksisylinterisen rivimoottorin 102 hevosvoimaa tarjoavat matkapyörään riittävän suorituskyvyn, ja tasaisen vääntökäyrän ansiosta voimaa on käytössä koko kierrosalueella. Ykkösvaihde on välitetty lyhyeksi, mikä tekee kaupungissa ja ruuhkissa ajon helpoksi. Vastaavasti kuutosvaihde on matkakäyttöön sopivan pitkä, sillä 4 000 kierrosta vastaa noin 125 km/h -mittarinopeutta. Jousitus on perusasetuksissaan pehmeähkö, mutta sitä pystyy tukevoittamaan helpoilla esijännitysten säädöillä, jos kuorman määrä tai ajotyyli niin edellyttää. Koeajopyörä oli varustettu DCT-kaksoiskytkinvaihteistolla, joka valitsee automaattisesti oikean vaihteen jokaiseen ajotilanteeseen. Kuljettaja voi valita joko rauhallisempaan ajoon soveltuvan D- tai urheilullisemman S-asetuksen sen mukaan, kuinka korkealla kierrosluvulla haluaa pykälien vaihtuvan. S-asetuksessa on vielä kolme valittavaa tasoa, joten käytännössä eri asetuksia neljä kappaletta. Vaihdot tapahtuvat molempiin suuntiin pehmeästi ja vailla nykäisyä. Halutessaan kuljettaja voi ottaa käyttöön myös manuaaliasetuksen (M), jolloin vaihdot tehdään vasemman kahvayksikön plus- ja miinusnapeilla. Automaattiasetukset toimivat niin sujuvasti, että nappien käyttöön kyllästyy lyhyen kokeilun jälkeen. Lähes valmis matkalle Ajoasento on Africa Twiniä selvemmin eteen nojaava, mutta silti rento. Polvikulma on riittävän loiva, ja istuimen kapean etuosan ansiosta 180-senttisen kuljettajan kantapäätkin yltävät reilusti maahan. Mittaristo on selkeälukuinen, mutta käyttöliittymä kankea. Tuulilasissa on korkeussäätö, jota valitettavasti pystyy käyttämään vain paikallaan ollessa. Suoja ajoviimaa vastaan on hyvä, mihin isokokoisen tuulilasin lisäksi vaikuttavat katteen sivuille ja alaosaan lisätyt ilmavirtaa ohjaavat evät. Vakiovarustukseen kuuluvat muun muassa kahvanlämmittimet ja vakionopeudensäädin. 400 kilometrin toimintamatka tankillisella täydentää matkaominaisuudet. Matkailua varten hankintalistalle jäävät 600 euron hintaiset sivulaukut. Manuaalivaihteinen perusmalli tarjoaa muuten samat ominaisuudet 18 995 euron hintaan ja 10 kiloa kevyemmässä paketissa. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Zep Gori, Ciro Meggiolaro ja Félix Romero Honda NT 1100 DCT Hinta alkaen 20 590 € Moottori Bensiinimoottori 1 084 cm³, nestejäähdytteinen kaksisylinterinen rivimoottori, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 75 kW (102 hv), 7500 r/min Vääntö 104 Nm (6250 r/min) Vääntö 104 Nm (6250 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 820 mm, paino tankattuna 248 kg, akseliväli 1 535 mm, tankin tilavuus 20,4 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70 R17, takana 180/55 R17. Takuu 4 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?