10.1.2022 Ajoneuvot Koeajo: Honda NT 1100 DCT on mukava matkailija Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Honda NT 1100 kätkee täysin uudesta ulkomuodosta huolimatta sisäänsä tutun tekniikan. Moottori ja runko ovat peräisin Honda CRF 1100 Africa Twinistä. Hyvää: ergonomia, suoja ajoviimaa ja sadetta vastaan, moottorin tasainen vääntö. Huonoa: kankea tuulilasin säätö, mittariston käyttöliittymä. Honda NT 1100 on lainannut rungon ja moottorin suoraan seikkailupyörä Africa Twinistä. Se onkin nerokas tapa laajentaa mallistoa ja tarjota samat hyvät matkaominaisuudet edullisemmassa muodossa motoristille, joka viihtyy pääasiassa kestopäällysteellä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Matkakäyttöön viritetty Kaksisylinterisen rivimoottorin 102 hevosvoimaa tarjoavat matkapyörään riittävän suorituskyvyn, ja tasaisen vääntökäyrän ansiosta voimaa on käytössä koko kierrosalueella. Ykkösvaihde on välitetty lyhyeksi, mikä tekee kaupungissa ja ruuhkissa ajon helpoksi. Vastaavasti kuutosvaihde on matkakäyttöön sopivan pitkä, sillä 4 000 kierrosta vastaa noin 125 km/h -mittarinopeutta. Jousitus on perusasetuksissaan pehmeähkö, mutta sitä pystyy tukevoittamaan helpoilla esijännitysten säädöillä, jos kuorman määrä tai ajotyyli niin edellyttää. Koeajopyörä oli varustettu DCT-kaksoiskytkinvaihteistolla, joka valitsee automaattisesti oikean vaihteen jokaiseen ajotilanteeseen. Kuljettaja voi valita joko rauhallisempaan ajoon soveltuvan D- tai urheilullisemman S-asetuksen sen mukaan, kuinka korkealla kierrosluvulla haluaa pykälien vaihtuvan. S-asetuksessa on vielä kolme valittavaa tasoa, joten käytännössä eri asetuksia neljä kappaletta. Vaihdot tapahtuvat molempiin suuntiin pehmeästi ja vailla nykäisyä. Halutessaan kuljettaja voi ottaa käyttöön myös manuaaliasetuksen (M), jolloin vaihdot tehdään vasemman kahvayksikön plus- ja miinusnapeilla. Automaattiasetukset toimivat niin sujuvasti, että nappien käyttöön kyllästyy lyhyen kokeilun jälkeen. Lähes valmis matkalle Ajoasento on Africa Twiniä selvemmin eteen nojaava, mutta silti rento. Polvikulma on riittävän loiva, ja istuimen kapean etuosan ansiosta 180-senttisen kuljettajan kantapäätkin yltävät reilusti maahan. Mittaristo on selkeälukuinen, mutta käyttöliittymä kankea. Tuulilasissa on korkeussäätö, jota valitettavasti pystyy käyttämään vain paikallaan ollessa. Suoja ajoviimaa vastaan on hyvä, mihin isokokoisen tuulilasin lisäksi vaikuttavat katteen sivuille ja alaosaan lisätyt ilmavirtaa ohjaavat evät. Vakiovarustukseen kuuluvat muun muassa kahvanlämmittimet ja vakionopeudensäädin. 400 kilometrin toimintamatka tankillisella täydentää matkaominaisuudet. Matkailua varten hankintalistalle jäävät 600 euron hintaiset sivulaukut. Manuaalivaihteinen perusmalli tarjoaa muuten samat ominaisuudet 18 995 euron hintaan ja 10 kiloa kevyemmässä paketissa. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Zep Gori, Ciro Meggiolaro ja Félix Romero Honda NT 1100 DCT Hinta alkaen 20 590 € Moottori Bensiinimoottori 1 084 cm³, nestejäähdytteinen kaksisylinterinen rivimoottori, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 75 kW (102 hv), 7500 r/min Vääntö 104 Nm (6250 r/min) Vääntö 104 Nm (6250 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 820 mm, paino tankattuna 248 kg, akseliväli 1 535 mm, tankin tilavuus 20,4 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70 R17, takana 180/55 R17. Takuu 4 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 11.5.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Speed 400 – Vanha kikka suorituskyvyn parantamiseksi 10.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Bionicon Wyatt 2 – lupaa vauhtia ja menohaluja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 - muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille