Kia Ceed MHEV

Ajoneuvot Koeajo 19.10.2020

Koeajo: Kia Ceed 1.6 CRDi Mild-Hybrid yhdistää dieselin, kevythybridin ja manuaalivaihteiston, mutta miten se käynnistetään?

Kia Ceed kevythybridinä keventää omaatuntoa, mutta päästöt vähenevät vain hiukan. Hyvää: ajettavuus, konstailemattomuus, varustelu. Huonoa: monimutkainen käynnistäminen, rullaustoiminnon nirsoilu.

Kia Ceed on yksi Suomen suosituimmista kompaktiluokan autoista, eikä syyttä. Sen suurin vahvuus on tavanomaisuus – hyvässä ja pahassa. Se ei loista millään ominaisuudellaan, mutta yhtä lailla puutteita on vaikea löytää. Käyttökelpoiset tilat yhdistyvät oivaan tasapainotteluun ajettavuuden ja mukavuuden välillä. Konstailematon helppokäyttöisyys, seitsemän vuoden takuu, pitkät huoltovälit ja runsas varustelu korostavat järkevyyttä.

Kia Ceed MHEV

Vain voimalinjat ovat aiheuttaneet nurinaa, mutta ne uusiutuvat kevythybriditekniikan myötä. Bensiinimoottorit tulevat vuoden lopulla, diesel saa sähköavun jo nyt.

Reipaskulkuinen

Kian tutun 1,6-litraisen dieselmoottorin apuna toimii 48 V -sähkömoottori hihnan välityksellä. Se kerää energiaa talteen hidastuksista ja alamäistä käyttäen sen sitten liikkeellelähtöä ja kiihdytystä tehostamaan. Paperilla kiihtyvyyslukema on kutakuinkin ennallaan, mutta lähdöt tuntuvat rivakammilta sähkömoottorin paikatessa dieselin hentoa kohtaa tyhjäkäynnin tuntumassa ja vaihtokohdissa vähentämässä vedon katkeamista.

Järjestelmä myös sammuttaa ja käynnistää moottorin aikaisemmin ja huomaamattomammin kuin tavallinen sammutusautomatiikka. Isommilla nopeuksilla on mahdollista rullata moottori sammutettuna, kun ajotila on economylla.

Kia Ceed MHEV

Helppokäyttöinen

Oma ajotapani ei miellyttänyt järjestelmää, sillä rullaustoiminto jäi kokonaan kokematta. Sen olisi usein olettanut säästävän jonojen, liikennevalojen tai nopeusrajoitusten takia hidastettaessa. Nyt lopputankkaus paljasti kulutuksen nousevan kevyessä ajossakin viiteen litraan, mihin on tässä luokassa päästy ilman hybriditekniikkaakin.

Ceed eroaa muista nykyuutuuksista nappuloiden määrässä: suuresta kosketusnäytöstä huolimatta lähes kaikille toiminnoille on oma nappulansa rengaspaineiden kuittausta myöten. Valikoita tai ohjekirjaa ei tarvitse selata. Kookkaita nappuloita voi käyttää vaikka lapaset kädessä ja symbolit erottuvat ilman lukulaseja. Ainoat äksyilyt aiheuttaa moottorin käynnistäminen, joka vaatii onnistuakseen kolmen ehdon täyttymistä: vaihde vapaalla, kytkin pohjassa ja jarru painettuna.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Kia

Kaikki koeajot

Uusimmat