19.10.2020 Ajoneuvot Koeajo: Kia Ceed 1.6 CRDi Mild-Hybrid yhdistää dieselin, kevythybridin ja manuaalivaihteiston, mutta miten se käynnistetään? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Ceed kevythybridinä keventää omaatuntoa, mutta päästöt vähenevät vain hiukan. Hyvää: ajettavuus, konstailemattomuus, varustelu. Huonoa: monimutkainen käynnistäminen, rullaustoiminnon nirsoilu. Kia Ceed on yksi Suomen suosituimmista kompaktiluokan autoista, eikä syyttä. Sen suurin vahvuus on tavanomaisuus – hyvässä ja pahassa. Se ei loista millään ominaisuudellaan, mutta yhtä lailla puutteita on vaikea löytää. Käyttökelpoiset tilat yhdistyvät oivaan tasapainotteluun ajettavuuden ja mukavuuden välillä. Konstailematon helppokäyttöisyys, seitsemän vuoden takuu, pitkät huoltovälit ja runsas varustelu korostavat järkevyyttä.Vain voimalinjat ovat aiheuttaneet nurinaa, mutta ne uusiutuvat kevythybriditekniikan myötä. Bensiinimoottorit tulevat vuoden lopulla, diesel saa sähköavun jo nyt.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyReipaskulkuinenKian tutun 1,6-litraisen dieselmoottorin apuna toimii 48 V -sähkömoottori hihnan välityksellä. Se kerää energiaa talteen hidastuksista ja alamäistä käyttäen sen sitten liikkeellelähtöä ja kiihdytystä tehostamaan. Paperilla kiihtyvyyslukema on kutakuinkin ennallaan, mutta lähdöt tuntuvat rivakammilta sähkömoottorin paikatessa dieselin hentoa kohtaa tyhjäkäynnin tuntumassa ja vaihtokohdissa vähentämässä vedon katkeamista. Järjestelmä myös sammuttaa ja käynnistää moottorin aikaisemmin ja huomaamattomammin kuin tavallinen sammutusautomatiikka. Isommilla nopeuksilla on mahdollista rullata moottori sammutettuna, kun ajotila on economylla.HelppokäyttöinenOma ajotapani ei miellyttänyt järjestelmää, sillä rullaustoiminto jäi kokonaan kokematta. Sen olisi usein olettanut säästävän jonojen, liikennevalojen tai nopeusrajoitusten takia hidastettaessa. Nyt lopputankkaus paljasti kulutuksen nousevan kevyessä ajossakin viiteen litraan, mihin on tässä luokassa päästy ilman hybriditekniikkaakin. Ceed eroaa muista nykyuutuuksista nappuloiden määrässä: suuresta kosketusnäytöstä huolimatta lähes kaikille toiminnoille on oma nappulansa rengaspaineiden kuittausta myöten. Valikoita tai ohjekirjaa ei tarvitse selata. Kookkaita nappuloita voi käyttää vaikka lapaset kädessä ja symbolit erottuvat ilman lukulaseja. Ainoat äksyilyt aiheuttaa moottorin käynnistäminen, joka vaatii onnistuakseen kolmen ehdon täyttymistä: vaihde vapaalla, kytkin pohjassa ja jarru painettuna.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Kia Ceed SW 1.6 CRDi SCR Mild-Hybrid 136 hv EX Hinta alkaen 28 367 € Koeajetun auton hinta varusteineen 31 076 € Moottori Dieselmoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 100 kW (136 hv), 4000 r/min Vääntö 280 Nm (1500–3000 r/min) Vääntö 280 Nm (1500–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 4,7 (yhd.) CO2-päästöt 127 g/km Mitat pituus 4600 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2650 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 650 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi nykyautoissa on start-stop-järjestelmä? 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen