30.6.2020 Ajoneuvot Koeajo: Kia Ceed Plug-In Hybrid SW tarjoaa lähes kaiken mitä ladattavalta autolta halutaan – kohtuuhintaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Ceed Plug-In Hybrid SW on hyvä esimerkki siitä, miten korealaisten tavoitteena on tuoda sähköistetyt voimalinjat koko kansan saataville. Hyvää: käyttöliittymä varauksin, helppous, hinta. Huonoa: pienentynyt tavaratila, lämmitys polttomoottorilla. Premium-valmistajat ovat tuoneet markkinoille lataushybridejä jo useiden vuosien ajan. Näistä malleista harvat vain ovat olleet tyypillisen Suomessa uutena autonsa ostavan budjetin saavutettavissa. Ladattava Kia Ceed sen sijaan kustantaa edullisimmillaan vain 35 390 euroa. XCeediä matalammassa ja perheautomaisemmassa farmari-Ceedissä hybridivoimalinja on täysin sama: 1,6-litraisen bensiinimoottorin partneriksi on lykätty 44,5 kilowatin tehoinen synkronimoottori ja 8,9-kilowattituntinen ajoakku. Lähipäästötöntä toimintamatkaa matalammalle Ceedille lupaillaan kaksi kilometriä XCeediä enemmän. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ajomoodit takkuilevat Identtinen voimalinja tuo mukanaan samat vaivat ja vahvuudet. Auto käynnistyy aina oletuksena eco-ajotilassa, jossa kaasunvaste on todella olematon. Kovemmissa kiihdytyksissä kaasupolkimen täytyy olla käytännössä aina pohjassa. Sport-tilassa asia korjaantuu, mutta moodi on nimensä mukaisesti hieman sporttinen normaaliin ajoon. Syy normaaliajotilan puuttumiseen saattaa piiliä WLTP-päästömittausnormissa, jonka mukaan kulutus mitataan siinä ajotilassa missä auto käynnistyy. Kiihdytyksissä polttomoottori jää monesti ärjymään turhan suurille kierroksille, mutta kaksoiskytkinvaihteistolle tyypillisiä ajoittaisia miettimistaukoja ei ilmene. Ainoat tuumaukset tuntuvat liikkeellelähdöissä hitaan rullauksen jälkeen, esimerkiksi risteyksissä. Pienempi, muttei niin pieni kontti Eroavaisuuksiakin löytyy. Kun XCeedissä ajoakku söi tavaratilan 437-litraisesta 291-litraiseksi, Ceedissä alkuperäisestä 625 litrasta jää jäljelle 437 litraa – eli ladattava farmari-Ceed vastaa kontiltaan kutakuinkin sähkötöntä maastoviistoperää. Kolmessa osassa jaettavan takaistuimen avulla tilaa saa kuitenkin jatkettua aina 1 506 litraan saakka. Muut sisätilat ovat saaneet jäädä lähes koskemattomiksi, joten matkustusmukavuus ei poikkea pelkällä polttomoottorilla etenevästä Ceedistä. Ceedin ajettavuutta on selvästi yritetty suunnata XCeediä urheilullisemmaksi, mikä tuntuu myös alustan pintakovuudessa. Etenkin auton takapää kolahtelee äänekkäästi tien poikittaissaumoissa, ja saa varomaan monttuja epämukavien tärskähdysten pelossa. Suurpiirteisiä lupauksia Auton ilmoitetaan latautuvan tyhjästä täyteen Type 2 -asemasta (1 x 14 A) XCeedin tavoin kahdessa tunnissa ja vartissa. Käytännössä ilmoitettu nopeus ei aivan täyty: siinä ajassa missä akun pitäisi olla täynnä, mittaristo näyttää 82 prosentin varausta. Kauppareissun aikana parhaimmillaan 3,3 kilowatin teholla toimiva lataus ei siis lämmitä, mutta muutaman tunnin pysäköinnin aikana virtaa on jo useamman kymmenen kilometrin edestä. Suko-pistokkeesta täyteen latautumisen ilmoitetaan vievän jotain väliltä 3 tuntia 40 minuuttia ja 5 tuntia 20 minuuttia, 8–12 ampeerin virralla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suomennoksissa sanomista Tietoviihdejärjestelmän kautta lataustehoa voi halutessaan rajoittaa. Vaihtoehdot on suomennettu hieman kömpelösti: "enintään", "pienennetty" ja "vähintään". Lisäksi autosta voi asettaa latauksen ajastuksen, tarkastella energiankulutusta ja etsiä lähimmät julkiset latauspisteet. Lataushybridin käyttöön liittyvät toiminnot ovat siis kunnossa – vielä kun sisätilat lämpiäisivät jollain muulla kuin polttomoottorin hukkalämmöllä, ja akkua voisi säästää esimerkiksi kaupunkiin. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Kia Ceed 1.6 GDI Plug-In Hybrid Business Premium SW DCT Hinta alkaen 37 999 € Koeajetun auton hinta varusteineen 40 711 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 580 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 45 kW (61 hv). Teho 77 kW (105 hv), 5700 r/min Vääntö 147 Nm (4000 r/min) Vääntö 147 Nm (4000 r/min) Akku Akuston energiasisältö: teoreettinen/käytössä oleva 8,9 / 7,1 kWh. Lataus: Type 2 3,3 kW (1 x 14 A). Toimintamatka 50 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 104 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,8 s Huippunopeus 195 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,3 (yhd.) CO2-päästöt 29 g/km Mitat pituus 4605 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2650 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1300 / 600 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 - huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?