30.6.2020

Koeajo: Kia Ceed Plug-In Hybrid SW tarjoaa lähes kaiken mitä ladattavalta autolta halutaan – kohtuuhintaan

Kia Ceed PHEV

Kia Ceed Plug-In Hybrid SW on hyvä esimerkki siitä, miten korealaisten tavoitteena on tuoda sähköistetyt voimalinjat koko kansan saataville. Hyvää: käyttöliittymä varauksin, helppous, hinta. Huonoa: pienentynyt tavaratila, lämmitys polttomoottorilla.

Premium-valmistajat ovat tuoneet markkinoille lataushybridejä jo useiden vuosien ajan. Näistä malleista harvat vain ovat olleet tyypillisen Suomessa uutena autonsa ostavan budjetin saavutettavissa. Ladattava Kia Ceed sen sijaan kustantaa edullisimmillaan vain 35 390 euroa.

Kia Ceed PHEV

XCeediä matalammassa ja perheautomaisemmassa farmari-Ceedissä hybridivoimalinja on täysin sama: 1,6-litraisen bensiinimoottorin partneriksi on lykätty 44,5 kilowatin tehoinen synkronimoottori ja 8,9-kilowattituntinen ajoakku. Lähipäästötöntä toimintamatkaa matalammalle Ceedille lupaillaan kaksi kilometriä XCeediä enemmän.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ajomoodit takkuilevat

Identtinen voimalinja tuo mukanaan samat vaivat ja vahvuudet. Auto käynnistyy aina oletuksena eco-ajotilassa, jossa kaasunvaste on todella olematon. Kovemmissa kiihdytyksissä kaasupolkimen täytyy olla käytännössä aina pohjassa. Sport-tilassa asia korjaantuu, mutta moodi on nimensä mukaisesti hieman sporttinen normaaliin ajoon. Syy normaaliajotilan puuttumiseen saattaa piiliä WLTP-päästömittausnormissa, jonka mukaan kulutus mitataan siinä ajotilassa missä auto käynnistyy.

Kia Ceed PHEV

Kiihdytyksissä polttomoottori jää monesti ärjymään turhan suurille kierroksille, mutta kaksoiskytkinvaihteistolle tyypillisiä ajoittaisia miettimistaukoja ei ilmene. Ainoat tuumaukset tuntuvat liikkeellelähdöissä hitaan rullauksen jälkeen, esimerkiksi risteyksissä.

Pienempi, muttei niin pieni kontti

Eroavaisuuksiakin löytyy. Kun XCeedissä ajoakku söi tavaratilan 437-litraisesta 291-litraiseksi, Ceedissä alkuperäisestä 625 litrasta jää jäljelle 437 litraa – eli ladattava farmari-Ceed vastaa kontiltaan kutakuinkin sähkötöntä maastoviistoperää. Kolmessa osassa jaettavan takaistuimen avulla tilaa saa kuitenkin jatkettua aina 1 506 litraan saakka.

Kia Ceed PHEV

Muut sisätilat ovat saaneet jäädä lähes koskemattomiksi, joten matkustusmukavuus ei poikkea pelkällä polttomoottorilla etenevästä Ceedistä.

Ceedin ajettavuutta on selvästi yritetty suunnata XCeediä urheilullisemmaksi, mikä tuntuu myös alustan pintakovuudessa. Etenkin auton takapää kolahtelee äänekkäästi tien poikittaissaumoissa, ja saa varomaan monttuja epämukavien tärskähdysten pelossa.

Suurpiirteisiä lupauksia

Auton ilmoitetaan latautuvan tyhjästä täyteen Type 2 -asemasta (1 x 14 A) XCeedin tavoin kahdessa tunnissa ja vartissa. Käytännössä ilmoitettu nopeus ei aivan täyty: siinä ajassa missä akun pitäisi olla täynnä, mittaristo näyttää 82 prosentin varausta.

Kauppareissun aikana parhaimmillaan 3,3 kilowatin teholla toimiva lataus ei siis lämmitä, mutta muutaman tunnin pysäköinnin aikana virtaa on jo useamman kymmenen kilometrin edestä. Suko-pistokkeesta täyteen latautumisen ilmoitetaan vievän jotain väliltä 3 tuntia 40 minuuttia ja 5 tuntia 20 minuuttia, 8–12 ampeerin virralla.

Kia Ceed PHEV

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suomennoksissa sanomista

Tietoviihdejärjestelmän kautta lataustehoa voi halutessaan rajoittaa. Vaihtoehdot on suomennettu hieman kömpelösti: "enintään", "pienennetty" ja "vähintään". Lisäksi autosta voi asettaa latauksen ajastuksen, tarkastella energiankulutusta ja etsiä lähimmät julkiset latauspisteet. Lataushybridin käyttöön liittyvät toiminnot ovat siis kunnossa – vielä kun sisätilat lämpiäisivät jollain muulla kuin polttomoottorin hukkalämmöllä, ja akkua voisi säästää esimerkiksi kaupunkiin.

Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen

Kia Ceed 1.6 GDI Plug-In Hybrid Business Premium SW DCT

Hinta alkaen

37 999 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

40 711 €

Moottori

Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 580 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. kaksois­kytkinvaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 45 kW (61 hv).

Teho

77 kW (105 hv), 5700 r/min

Vääntö

147 Nm (4000 r/min)

Vääntö

147 Nm (4000 r/min)

Akku

Akuston energiasisältö: teoreettinen/käytössä oleva 8,9 / 7,1 kWh. Lataus: Type 2 3,3 kW (1 x 14 A).

Toimintamatka

50 km

Hybridijärjestelmän yhteisteho

104 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

10,8 s

Huippunopeus

195 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 1,3 (yhd.)

CO2-päästöt

29 g/km

Mitat

pituus 4605 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2650 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1300 / 600 kg

Euro NCAP

4 tähteä

Takuu

7 vuotta / 150 000 km

Luetuimmat