30.6.2020 Ajoneuvot Koeajo: Kia Ceed Plug-In Hybrid SW tarjoaa lähes kaiken mitä ladattavalta autolta halutaan – kohtuuhintaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Ceed Plug-In Hybrid SW on hyvä esimerkki siitä, miten korealaisten tavoitteena on tuoda sähköistetyt voimalinjat koko kansan saataville. Hyvää: käyttöliittymä varauksin, helppous, hinta. Huonoa: pienentynyt tavaratila, lämmitys polttomoottorilla. Premium-valmistajat ovat tuoneet markkinoille lataushybridejä jo useiden vuosien ajan. Näistä malleista harvat vain ovat olleet tyypillisen Suomessa uutena autonsa ostavan budjetin saavutettavissa. Ladattava Kia Ceed sen sijaan kustantaa edullisimmillaan vain 35 390 euroa.XCeediä matalammassa ja perheautomaisemmassa farmari-Ceedissä hybridivoimalinja on täysin sama: 1,6-litraisen bensiinimoottorin partneriksi on lykätty 44,5 kilowatin tehoinen synkronimoottori ja 8,9-kilowattituntinen ajoakku. Lähipäästötöntä toimintamatkaa matalammalle Ceedille lupaillaan kaksi kilometriä XCeediä enemmän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjomoodit takkuilevatIdenttinen voimalinja tuo mukanaan samat vaivat ja vahvuudet. Auto käynnistyy aina oletuksena eco-ajotilassa, jossa kaasunvaste on todella olematon. Kovemmissa kiihdytyksissä kaasupolkimen täytyy olla käytännössä aina pohjassa. Sport-tilassa asia korjaantuu, mutta moodi on nimensä mukaisesti hieman sporttinen normaaliin ajoon. Syy normaaliajotilan puuttumiseen saattaa piiliä WLTP-päästömittausnormissa, jonka mukaan kulutus mitataan siinä ajotilassa missä auto käynnistyy.Kiihdytyksissä polttomoottori jää monesti ärjymään turhan suurille kierroksille, mutta kaksoiskytkinvaihteistolle tyypillisiä ajoittaisia miettimistaukoja ei ilmene. Ainoat tuumaukset tuntuvat liikkeellelähdöissä hitaan rullauksen jälkeen, esimerkiksi risteyksissä.Pienempi, muttei niin pieni konttiEroavaisuuksiakin löytyy. Kun XCeedissä ajoakku söi tavaratilan 437-litraisesta 291-litraiseksi, Ceedissä alkuperäisestä 625 litrasta jää jäljelle 437 litraa – eli ladattava farmari-Ceed vastaa kontiltaan kutakuinkin sähkötöntä maastoviistoperää. Kolmessa osassa jaettavan takaistuimen avulla tilaa saa kuitenkin jatkettua aina 1 506 litraan saakka.Muut sisätilat ovat saaneet jäädä lähes koskemattomiksi, joten matkustusmukavuus ei poikkea pelkällä polttomoottorilla etenevästä Ceedistä.Ceedin ajettavuutta on selvästi yritetty suunnata XCeediä urheilullisemmaksi, mikä tuntuu myös alustan pintakovuudessa. Etenkin auton takapää kolahtelee äänekkäästi tien poikittaissaumoissa, ja saa varomaan monttuja epämukavien tärskähdysten pelossa.Suurpiirteisiä lupauksiaAuton ilmoitetaan latautuvan tyhjästä täyteen Type 2 -asemasta (1 x 14 A) XCeedin tavoin kahdessa tunnissa ja vartissa. Käytännössä ilmoitettu nopeus ei aivan täyty: siinä ajassa missä akun pitäisi olla täynnä, mittaristo näyttää 82 prosentin varausta. Kauppareissun aikana parhaimmillaan 3,3 kilowatin teholla toimiva lataus ei siis lämmitä, mutta muutaman tunnin pysäköinnin aikana virtaa on jo useamman kymmenen kilometrin edestä. Suko-pistokkeesta täyteen latautumisen ilmoitetaan vievän jotain väliltä 3 tuntia 40 minuuttia ja 5 tuntia 20 minuuttia, 8–12 ampeerin virralla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuomennoksissa sanomistaTietoviihdejärjestelmän kautta lataustehoa voi halutessaan rajoittaa. Vaihtoehdot on suomennettu hieman kömpelösti: "enintään", "pienennetty" ja "vähintään". Lisäksi autosta voi asettaa latauksen ajastuksen, tarkastella energiankulutusta ja etsiä lähimmät julkiset latauspisteet. Lataushybridin käyttöön liittyvät toiminnot ovat siis kunnossa – vielä kun sisätilat lämpiäisivät jollain muulla kuin polttomoottorin hukkalämmöllä, ja akkua voisi säästää esimerkiksi kaupunkiin.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Kia Ceed 1.6 GDI Plug-In Hybrid Business Premium SW DCT Hinta alkaen 37 999 € Koeajetun auton hinta varusteineen 40 711 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 580 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 45 kW (61 hv). Teho 77 kW (105 hv), 5700 r/min Vääntö 147 Nm (4000 r/min) Vääntö 147 Nm (4000 r/min) Akku Akuston energiasisältö: teoreettinen/käytössä oleva 8,9 / 7,1 kWh. Lataus: Type 2 3,3 kW (1 x 14 A). Toimintamatka 50 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 104 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,8 s Huippunopeus 195 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,3 (yhd.) CO2-päästöt 29 g/km Mitat pituus 4605 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2650 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1300 / 600 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?