30.6.2020 Ajoneuvot Koeajo: Kia Ceed Plug-In Hybrid SW tarjoaa lähes kaiken mitä ladattavalta autolta halutaan – kohtuuhintaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Ceed Plug-In Hybrid SW on hyvä esimerkki siitä, miten korealaisten tavoitteena on tuoda sähköistetyt voimalinjat koko kansan saataville. Hyvää: käyttöliittymä varauksin, helppous, hinta. Huonoa: pienentynyt tavaratila, lämmitys polttomoottorilla. Premium-valmistajat ovat tuoneet markkinoille lataushybridejä jo useiden vuosien ajan. Näistä malleista harvat vain ovat olleet tyypillisen Suomessa uutena autonsa ostavan budjetin saavutettavissa. Ladattava Kia Ceed sen sijaan kustantaa edullisimmillaan vain 35 390 euroa. XCeediä matalammassa ja perheautomaisemmassa farmari-Ceedissä hybridivoimalinja on täysin sama: 1,6-litraisen bensiinimoottorin partneriksi on lykätty 44,5 kilowatin tehoinen synkronimoottori ja 8,9-kilowattituntinen ajoakku. Lähipäästötöntä toimintamatkaa matalammalle Ceedille lupaillaan kaksi kilometriä XCeediä enemmän. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ajomoodit takkuilevat Identtinen voimalinja tuo mukanaan samat vaivat ja vahvuudet. Auto käynnistyy aina oletuksena eco-ajotilassa, jossa kaasunvaste on todella olematon. Kovemmissa kiihdytyksissä kaasupolkimen täytyy olla käytännössä aina pohjassa. Sport-tilassa asia korjaantuu, mutta moodi on nimensä mukaisesti hieman sporttinen normaaliin ajoon. Syy normaaliajotilan puuttumiseen saattaa piiliä WLTP-päästömittausnormissa, jonka mukaan kulutus mitataan siinä ajotilassa missä auto käynnistyy. Kiihdytyksissä polttomoottori jää monesti ärjymään turhan suurille kierroksille, mutta kaksoiskytkinvaihteistolle tyypillisiä ajoittaisia miettimistaukoja ei ilmene. Ainoat tuumaukset tuntuvat liikkeellelähdöissä hitaan rullauksen jälkeen, esimerkiksi risteyksissä. Pienempi, muttei niin pieni kontti Eroavaisuuksiakin löytyy. Kun XCeedissä ajoakku söi tavaratilan 437-litraisesta 291-litraiseksi, Ceedissä alkuperäisestä 625 litrasta jää jäljelle 437 litraa – eli ladattava farmari-Ceed vastaa kontiltaan kutakuinkin sähkötöntä maastoviistoperää. Kolmessa osassa jaettavan takaistuimen avulla tilaa saa kuitenkin jatkettua aina 1 506 litraan saakka. Muut sisätilat ovat saaneet jäädä lähes koskemattomiksi, joten matkustusmukavuus ei poikkea pelkällä polttomoottorilla etenevästä Ceedistä. Ceedin ajettavuutta on selvästi yritetty suunnata XCeediä urheilullisemmaksi, mikä tuntuu myös alustan pintakovuudessa. Etenkin auton takapää kolahtelee äänekkäästi tien poikittaissaumoissa, ja saa varomaan monttuja epämukavien tärskähdysten pelossa. Suurpiirteisiä lupauksia Auton ilmoitetaan latautuvan tyhjästä täyteen Type 2 -asemasta (1 x 14 A) XCeedin tavoin kahdessa tunnissa ja vartissa. Käytännössä ilmoitettu nopeus ei aivan täyty: siinä ajassa missä akun pitäisi olla täynnä, mittaristo näyttää 82 prosentin varausta. Kauppareissun aikana parhaimmillaan 3,3 kilowatin teholla toimiva lataus ei siis lämmitä, mutta muutaman tunnin pysäköinnin aikana virtaa on jo useamman kymmenen kilometrin edestä. Suko-pistokkeesta täyteen latautumisen ilmoitetaan vievän jotain väliltä 3 tuntia 40 minuuttia ja 5 tuntia 20 minuuttia, 8–12 ampeerin virralla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suomennoksissa sanomista Tietoviihdejärjestelmän kautta lataustehoa voi halutessaan rajoittaa. Vaihtoehdot on suomennettu hieman kömpelösti: "enintään", "pienennetty" ja "vähintään". Lisäksi autosta voi asettaa latauksen ajastuksen, tarkastella energiankulutusta ja etsiä lähimmät julkiset latauspisteet. Lataushybridin käyttöön liittyvät toiminnot ovat siis kunnossa – vielä kun sisätilat lämpiäisivät jollain muulla kuin polttomoottorin hukkalämmöllä, ja akkua voisi säästää esimerkiksi kaupunkiin. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Kia Ceed 1.6 GDI Plug-In Hybrid Business Premium SW DCT Hinta alkaen 37 999 € Koeajetun auton hinta varusteineen 40 711 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 580 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 45 kW (61 hv). Teho 77 kW (105 hv), 5700 r/min Vääntö 147 Nm (4000 r/min) Vääntö 147 Nm (4000 r/min) Akku Akuston energiasisältö: teoreettinen/käytössä oleva 8,9 / 7,1 kWh. Lataus: Type 2 3,3 kW (1 x 14 A). Toimintamatka 50 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 104 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,8 s Huippunopeus 195 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,3 (yhd.) CO2-päästöt 29 g/km Mitat pituus 4605 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2650 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1300 / 600 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 11.5.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Speed 400 – Vanha kikka suorituskyvyn parantamiseksi 10.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Bionicon Wyatt 2 – lupaa vauhtia ja menohaluja 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 10.5.2024 Koeajo Koeajo: Porsche 911 Dakar – unelmien hiekkalinna 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 11.5.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Speed 400 - Vanha kikka suorituskyvyn parantamiseksi 10.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Mikä tämä kulmikas ilmestys on? 11.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Jaguar XJR-15 eli suoraan Le Mansista kadulle (ja vielä takaisin Le Mansiin) 11.5.2024 Autoilu Elinkeinoelämä veroaikeista: Henkilöliikenteen kustannuksilla on laajat vaikutukset 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 10.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Mikä tämä kulmikas ilmestys on? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe