Ajoneuvot | Koeajo | 3.2.2020

Koeajo: Kokoluokkien veistelijä – Audi A1 Citycarver

Audi A1 Citycarver tuntuu luokkaansa isommalta – myös hinnaltaan. Hyvää: tilat, ajettavuus, mukavuus, viimeistely. Huonoa: hinta, kulutus.

Jaa artikkeli

Pääsisipä salakuuntelemaan autonsuunnittelijoiden mallinimien ideointia. Yleensä maastohenkisten uutuuksien nimet viittaavat luontoon, mutta käännöshaku sanalle carver tuottaa tuloksia veistäjästä lihanleikkaajaan – juuri kun olimme toipumassa Audin merkillisistä moottorinumeroinneista.

Audi A1 Citycarver

Noh, nimi ei tunnetusti autoa pahenna, A1 Citycarver on nimittäin todella pätevä pikkuinen. Paitsi hyvien tilojen, myös ajo-ominaisuuksien ja suorituskyvyn perusteella auto tuntuu pykälää isommalta. Vaikutelmaa vahvistaa Audille ominainen laadukas viimeistely kruunattuna kattavalla varustelulla ja personoiduilla yksityiskohdilla. Tosin samalla hinta karkaa lukemiin, joilla kilpailijoilta todellakin saa hankittua sen pykälää suuremman auton.

Seikkailumuovia helmoissa

Citycarver on koriltaan identtinen viisiovisen perusmallin kanssa. Alustaa on korotettu nelisen senttiä. Suurin ilo siitä on helpompi käynti autoon. Maavarakin on toki kasvanut, mutta mökkitietä kummempaan maastoon ei kannata nelivetovaihtoehdon puutteessa haikailla. Ulkonäkö lupailee nykytyyliin vähän liikoja helmalevityksineen ja pohjapanssaria imitoivine alasuojineen. Ne eivät ole kovasta, kiiltävästä muovista valmistettuina edes kovin kolhuystävällisiä.

Kaupunkiveistelijän sisustus vastaa perusmallia. Tilaa on neljälle mukavasti, kunhan kuskiksi ei valita porukan pisintä. Istuma-asento on luonteva, ja hallintalaitteet osuvat hyvin käteen. Toiminnot oppii helposti – kosketusnäyttöjä on onneksi vain yksi isoista Audeista poiketen. A1:n perusvarustelu ei ole ylenpalttinen, mutta lisävarusteita on tarjolla hengästyttävä määrä, ja niillä hinnan saa nousemaan yli 40 tuhannen euron.

Sinnikäs kolmisylinterinen

Kaikkiin A1-malleihin on Suomessa tarjolla vain yksi moottorivaihtoehto, kolmisylinterinen litrainen bensakone, Audin logiikalla 30 TFSI. Nohevasti toimiva kaksoiskytkinautomaatti lienee itsestään selvä valinta pieneen laatuautoon. Innokkaille kepittäjille on varattuna kuusilovinen manuaali.

Audi A1 Citycarver

Piskuista moottoria ei pidä väheksyä: turbon ansiosta se on pirteä kaupungissa ja sitkeä maantiellä, eikä edes pidä pahaa melua itsestään. Kolmisylinterisyyden toki erottaa kiihdytyksissä. Pikkuautolta pienellä moottorilla odottaa alhaista kulutusta, mutta ilmoitettu normikulutus 6,5 l/100 km on sekin kuin isommasta autosta. Koeajon lopputankkauksen tulos, 5,7 l/100 km, on sittenkin pieni huojennus. Silti muista Audeista tutulle kevythybriditekniikalle olisi tarvetta.

Jo tavallinen A1 on ajettavuudeltaan yksi luokkansa parhaista, eikä asiaa saa pienellä korotuksella pilattua. Ohjaus on kevyt ja tarkka. Kallistelua ei ole nimeksikään enempää, ja suuremmat renkaat lisäävät mukavuutta hitusen verran. Parasta ajomukavuuden kannalta lienee kuitenkin se, ettei Citycarveriin saa tiukempaa S-line alustaa lainkaan.

Jaa artikkeli

Keskustelu