3.2.2020 Ajoneuvot Koeajo: Kokoluokkien veistelijä – Audi A1 Citycarver Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi A1 Citycarver tuntuu luokkaansa isommalta – myös hinnaltaan. Hyvää: tilat, ajettavuus, mukavuus, viimeistely. Huonoa: hinta, kulutus. Pääsisipä salakuuntelemaan autonsuunnittelijoiden mallinimien ideointia. Yleensä maastohenkisten uutuuksien nimet viittaavat luontoon, mutta käännöshaku sanalle carver tuottaa tuloksia veistäjästä lihanleikkaajaan – juuri kun olimme toipumassa Audin merkillisistä moottorinumeroinneista. Noh, nimi ei tunnetusti autoa pahenna, A1 Citycarver on nimittäin todella pätevä pikkuinen. Paitsi hyvien tilojen, myös ajo-ominaisuuksien ja suorituskyvyn perusteella auto tuntuu pykälää isommalta. Vaikutelmaa vahvistaa Audille ominainen laadukas viimeistely kruunattuna kattavalla varustelulla ja personoiduilla yksityiskohdilla. Tosin samalla hinta karkaa lukemiin, joilla kilpailijoilta todellakin saa hankittua sen pykälää suuremman auton. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Seikkailumuovia helmoissa Citycarver on koriltaan identtinen viisiovisen perusmallin kanssa. Alustaa on korotettu nelisen senttiä. Suurin ilo siitä on helpompi käynti autoon. Maavarakin on toki kasvanut, mutta mökkitietä kummempaan maastoon ei kannata nelivetovaihtoehdon puutteessa haikailla. Ulkonäkö lupailee nykytyyliin vähän liikoja helmalevityksineen ja pohjapanssaria imitoivine alasuojineen. Ne eivät ole kovasta, kiiltävästä muovista valmistettuina edes kovin kolhuystävällisiä. Kaupunkiveistelijän sisustus vastaa perusmallia. Tilaa on neljälle mukavasti, kunhan kuskiksi ei valita porukan pisintä. Istuma-asento on luonteva, ja hallintalaitteet osuvat hyvin käteen. Toiminnot oppii helposti – kosketusnäyttöjä on onneksi vain yksi isoista Audeista poiketen. A1:n perusvarustelu ei ole ylenpalttinen, mutta lisävarusteita on tarjolla hengästyttävä määrä, ja niillä hinnan saa nousemaan yli 40 tuhannen euron. Sinnikäs kolmisylinterinen Kaikkiin A1-malleihin on Suomessa tarjolla vain yksi moottorivaihtoehto, kolmisylinterinen litrainen bensakone, Audin logiikalla 30 TFSI. Nohevasti toimiva kaksoiskytkinautomaatti lienee itsestään selvä valinta pieneen laatuautoon. Innokkaille kepittäjille on varattuna kuusilovinen manuaali. Piskuista moottoria ei pidä väheksyä: turbon ansiosta se on pirteä kaupungissa ja sitkeä maantiellä, eikä edes pidä pahaa melua itsestään. Kolmisylinterisyyden toki erottaa kiihdytyksissä. Pikkuautolta pienellä moottorilla odottaa alhaista kulutusta, mutta ilmoitettu normikulutus 6,5 l/100 km on sekin kuin isommasta autosta. Koeajon lopputankkauksen tulos, 5,7 l/100 km, on sittenkin pieni huojennus. Silti muista Audeista tutulle kevythybriditekniikalle olisi tarvetta. Jo tavallinen A1 on ajettavuudeltaan yksi luokkansa parhaista, eikä asiaa saa pienellä korotuksella pilattua. Ohjaus on kevyt ja tarkka. Kallistelua ei ole nimeksikään enempää, ja suuremmat renkaat lisäävät mukavuutta hitusen verran. Parasta ajomukavuuden kannalta lienee kuitenkin se, ettei Citycarveriin saa tiukempaa S-line alustaa lainkaan. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Audi A1 Citycarver 30 TFSI Business S tronic Hinta alkaen 26 296 € Koeajetun auton hinta varusteineen 34 841 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 85 kW (116 hv), 5000 r/min Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,4 s Huippunopeus 198 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,5 (yhd.) CO2-päästöt 146 g/km Mitat pituus 4046 mm, leveys 1756 mm, korkeus 1483 mm, akseliväli 2566 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku