27.2.2018 Ajoneuvot Koeajo: kolmella kirjaimella adventurea – Honda X-ADV Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Honda X-ADV on ajotuntumaltaan skootteri maustettuna ripauksella adventurea, juuri sen verran kuin nimen kolme kirjainta antaa olettaakin. Hyvää: monipuolisuus, kulutus, tavaratila. Huonoa: vilkkukatkaisijan sijoitus, astinlautojen muotoilu. Honda X-ADV on piristävän persoonallinen yhdistelmä kahta tyylisuuntaa. Perusrakenne näyttää skootterilta, mutta ulkonäössä on vaikutteita Honda Africa Twin -seikkailupyörästä. Honda Africa Twin ja Honda X-ADV Skoottereille tyypillisen variaattorivedon sijaan Hondassa on kuusivaihteinen DCT-kaksoiskytkinvaihteisto, joka käytännössä toimii automaattivaihteiston tavoin. Liikkeelle lähdetään kaasua kääntämällä ja ajossa Honda liikkuu matalilla kierroksilla. Se säästää polttoainetta ja koeajossa kulutus jää alimmillaan 3,3 litraan. Ajotavasta riippuen tankillinen riittää 300–400 kilometrin matkalle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Paljon tilaa – pieniä puutteita Avaimeton käyttö parantaa arkikäytön mukavuutta. Mittaristo on monipuolinen. Hallintalaitteissa häiritsee Hondan omaperäinen tapa vaihtaa perinteinen suuntavilkun ja äänimerkin katkaisimien paikka päinvastoin ja se aiheuttaa monta tahatonta torven toitotusta. Leveä ohjaustanko tuo seikkailupyörämäistä tunnelmaa ja kädet pysyvät ajoviimalta suojaavien käsisuojien ansiosta lämpiminä viileälläkin säällä. Säädettävä tuulilasi on hyvä varuste, mutta säätö voisi olla yksinkertaisempi. Jaloille ei ole astinlaudoilla luontevaa paikkaa, sillä astinlaudan etuosa on niin kapea, että jalkoja joutuu jännittämään saappaiden pitämiseksi kyydissä. Taaempi osa astinlaudoista on kallistettu voimakkaasti eteen, jolloin tunnelma on kuin ajaisi korkokengät jalassa. Kauppakassiksi ja matkoille Eturenkaan koko on moottoripyörämäinen 17 tuumaa mutta takapyörä on pari tuumaa pienempi. Yhdessä pitkän akselivälin ja 238 kilon painon kanssa käytös on kestopäällysteellä rauhallista. Kovapohjaisella soratiellä meno on vakaata, mutta pehmeämmällä alustalla etupään tuntuma jää ohueksi. Karkeampikuvioinen rengas parantaisi varmasti tuntumaa. Huippunopeutta X-ADV kerää mittarin mukaan noin 170 kilometriä tunnissa eli riittävästi. Pitkäksi välitetyn vaihteiston ansiosta satasen vauhdissa kierroksia on vain 3200. Satulan alla olevan tavaratilan ansiosta X-ADV on monipuolinen ”kauppakassi” arkikäyttöön. Teho ja ominaisuudet riittävät pitkillekin matkoille myös kahden hengen kuormalla. Maastoajo ei ensiasennusrenkailla ole Hondan ominta aluetta. Hauska vaihtoehto erilaista ajoneuvoa etsivälle ennakkoluulottomalle motoristille. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Janne Huhtala ja valmistaja Lisätietoja: www.hondabikes.fi/x-adv Honda X-ADV Hinta alkaen 14 990 € Moottori Moottori 745 cm³, kaksisylinterinen nestejäähdytteinen rivimoottori, 6 vaihteinen DCT-kaksoiskytkinvaihteisto, ketjuveto. Teho 40 kW (55 hv), 3250 r/min Vääntö 68 Nm (4750 r/min) Vääntö 68 Nm (4750 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 820 mm, paino tankattuna 238 kg, akseliväli 1590 mm, tankin tilavuus 13,1 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70-17, takana 160/60-15. Huoltoväli: 12 000 km. Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Dakar-aavikkorallin harjoittelu vaatii sekä ajo- että suunnistustaitoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku