Ford Focus Active 1.0 Ecoboost Hybrid

Ajoneuvot Koeajo 4.11.2020

Koeajo: Kumisaapasfiilis – Ford Focus Active

Focus Active 1.0 Ecoboost mHEV tuo kevythybridin tutun automallin seikkailuhenkiseen versioon. Kokonaisuus tuntuu kuitenkin vanhahtavalta. Hyvää: hinta, kulutus, maavara. Huonoa: hallintalaitteiden tuntuma, vaihteiston välitykset.

Focus on onnistunut pääsemään C-segmentin kestohitiksi hiukan yli 20 vuotta kestäneellä taipaleellaan. 2018 esitellyn neljännen polven uutuuksiin kuuluu Active-varustelu, jolla tuttu automalli kosiskelee seikkailumuoveja janoavia crossover-asiakkaita.

Ford Focus Active 1.0 Ecoboost Hybrid

Nyt Fordin tuttu kolmisylinterinen 1,0 litran moottori on saanut avukseen kevythybriditekniikkaa. 48 voltin järjestelmä kerää talteen jarrutusenergiaa, jota sähkömoottori hyödyntää vääntöavun lisäksi myös polttomoottorin lepuuttamisessa.

Ford Focus Active 1.0 Ecoboost Hybrid

Sisarmalli Puman tavoin kevythybridijärjestelmä ei tarvitse kuljettajalta erityisiä toimenpiteitä, ja järjestelmä kertoo tekemisistään mittariston pienin symbolein. Käytännössä suurin etu saadaan juuri hyvin toimivasta moottorin sammutusautomatiikasta.

Ford Focus Active 1.0 Ecoboost Hybrid

Kevythybridi on tarjolla vain manuaalivaihteiston yhteydessä, mutta valittavana ovat tutut 125 ja 155 hevosvoiman moottoriversiot. Mielenkiintoista on se, että kevythybriditekniikan yhteydessä etumatkustajan istuimen säätösuunnat vähenevät.Ford Focus Active 1.0 Ecoboost Hybrid

Sisarmallista tuttua ovat myös liian pitkät välitykset. Optimistinen vaihdeavustin neuvoo vaihtamaan pykälää tai kahta suurempaa silloinkin, kun luvassa on taattua jyrinää konehuoneesta. Turboahdin herää rivakampiin kiihdytyksiin äkkijyrkästi, mikä tekee taajamalähdöistä kulmikkaita.

Sinänsä 155 hevosvoiman voimavarat riittävät ohituksiinkin mainiosti, kunhan muistaa käyttää koko kierrosalueen hyväksi.

Ford Focus Active 1.0 Ecoboost HybridKevythybriditekniikalla höystettynä moottorin paras puoli on sen hallittu jano: viikon vaihtelevat seka-ajot sujuivat reilusti alle viidellä litralla sataa kilometriä kohden.

Kaksivuotiaaksi automalliksi nykyinen Focus on yllättävän vanhahtava. Hallintalaitteita voi kuvata kattavasti kumimaisiksi. Keskialueella ohjaustuntuma vaikuttaisi olevan kohtuullisella tolalla, mutta ohjaus heittäytyy veltoksi heti haastavampia tilanteita lähestyttäessä.

Ford Focus Active 1.0 Ecoboost Hybrid12,3-tuumainen mittaristonäyttö on kookas ja periaatteessa selkeä, mutta graafinen tyylittely on vienyt esimerkiksi mittareiden asteikot mennessään. Toisaalta symboleina ja apumittareina kerrotaan hyvä määrä oheistietoa.

Ford Focus Active 1.0 Ecoboost Hybrid

Keskikonsolissa oleva Sync 3 -tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö on kooltaan kahdeksan tuumaa, ja suomenkielinen Sync 3 on tutun perusselkeä useimmissa toiminnoissa.

Ford Focus Active 1.0 Ecoboost Hybrid

Korkeamman maavaran (edessä +30 mm, takana +34 mm) Focus Active on alustaltaan hiukan pintanapakka. Crossover-tyylittely antaa samalla ulkonäölle asennetta, mutta sisätilat ovat tavallisen Focuksen mitoissa.

Ford Focus Active 1.0 Ecoboost Hybrid

Parkkipaikoilla huomiota herättävät myös yllättävän pitkät takaovet. Onneksi Focus Activen saa halutessaan myös farkkuna, mutta korkeampaa kattoa kaipaavan kannattaa tähyillä Puman tai Kugan suuntaan.

Kevythybridipäivitys on tehnyt hyvää Fordin tutulle voimanlähteelle, mutta Focus tuntuu haikailevan valtakautensa perään. Ehkä 2020-luku todella on crossovereiden ja katumaastureiden aikaa.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Ford

Kaikki koeajot

Uusimmat