4.9.2021 Ajoneuvot Koeajo: Mazda 3:n ”ihmemoottori” sai lisää tehoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda 3:n Skyactiv-X -bensiinimoottoria päivitettiin. Hyvää: sitkeys, kulutus, sujuva vaihteisto, huomaamaton sammutusautomatiikka, viimeistely. Huonoa: takatilojen mataluus, matala tavaratila, rengasmelu, suksiluukun puute, ristiseläntuen puute. Suomalainen autonostaja ei ole helppo tapaus. Laatikkomaista heppoista Mazda 323:sta mollattiin riisikupiksi, mutta autoa ostettiin silti vuodesta toiseen. Mitä tyylikkäämmäksi ja viimeistellymmäksi sen korvannut Mazda 3 muuttuu, sen harvemmaksi käyvät ostajat. Toimintavarmuudestaan tunnettu merkki valmistetaan edelleen Japanissa, uutta tekniikkaa ei tuoda myyntiin raakileena. Kilpailijoiden parjatut pikkuturbot ja kaksoiskytkinvaihteistot myyvät paremmin. Mazdassa on edelleen kaksilitrainen vapaasti hengittävä bensiinimoottori, (tosin sekään ei ole enää ihan perinteinen), ja hybridijärjestelmä on miedointa laatua. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Puristussytytys ja laiha seos Mazdan Skyactiv-X bensiinimoottorin puristussuhde on dieselmäisen korkea. Sytytystulpilla annetaan alkukipinä ja paine saa seoksen syttymään. Näin palamistapahtumasta saadaan nopeampi, jolloin voidaan käyttää erittäin laihaa polttoaine/ilmaseosta. Vaikka laiha seos palaa kuumempana, ylenpalttinen ilmamäärä jäähdyttää ja vähentää kulutuksen lisäksi typenoksideja. Kylmänä ja suurella teholla käytetään perinteistä seosta. Nyt männän pää on saanut uuden muodon, joka itse asiassa on laskenut puristussuhdetta lukemaan 15:1. Yhdessä venttiilinajoitukseen ja moottorinohjaukseen tehtyjen muutosten kanssa palamista hallitaan entistä paremmin. Samalla teho on kasvanut 186 hevosvoimaan (+ 6 hv) ja vääntömomentti 240 Nm:iin (+ 16 hv). Mykistäviä lukuja kaksilitraiselle vapaasti hengittävälle moottorille, mutta suoritusarvot eivät ole parantuneet. Kaksijakoinen luonne Heti alkuun uudistettu moottori ällistyttää äänettömyydellään ja pehmeällä sammutusautomatiikallaan, eli kevythybridijärjestelmän starttigeneraattori osaa hommansa. Vaikutuksen tekee myös sitkeys: moottori vetää mukisematta tyhjäkäynnin tuntumassa vielä vastamäkeenkin. Taajamassa voi hissutella kolmen litran kulutuksella, mutta kiihdyttäminen vaatiikin sitten jo kahta pykälää pienempää. Moottori kiertää iloisesti, ja veto on tasaista aina huipputehon kierroksille 6 000:een. Kuusivaihteista laatikkoa hämmentää mielellään, keppi on lyhytliikkeinen ja täsmällinen. Kierroksia on pidettävä yli 4 000:n, jotta meno vastaa teholukemaa. Kilpailijoiden turbomoottorit ovat nostaneet rimaa. Vaikka tehoaluettakin tuli käytettyä, lopputankkaus mairittelee Mazdaa – tulos tasan 5 l/100 km. Urheilullisen matala Muutoin vasta toissa vuonna esitelty kolmonen on ennallaan. Sedanin sutjakka kori on matala, mutta etuistuimilla ei ole valittamista. Takana pää sen sijaan hipoo kattoa matalasta istuimesta huolimatta. Leveyttäkään ei ole liikoja, eli takaistuin on parhaimmillaan kahdelle. Tavaratila on kookas, mutta matala sekin. Mitään isoja esineitä kyytiin ei saisikaan pienen luukun takia. Suksiluukun puuttuessa hiihtoreissulle pääsee mukaan vain kolme. Harvinaisena poikkeuksena uutuuksien joukossa näyttöruutu ei tottele kosketusta, mutta operointi onkin helpompaa keskikonsolin rullakiekolla käden levätessä keskinojalla. Sähköiset avustimet kuuluvat vakiovarustukseen, mutta anturit ja tutkat herkeävät toimimasta jo melko vähästä kurasta tai loskasta. Sen vielä kestäisi, mutta ei niistä johtuvia ajotietokoneen näytön tukkivia varoituksia. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Mazda 3 Sedan 2.0 M-Hybrid Skyactiv-X Vision Plus MT Hinta alkaen 26 824 € Koeajetun auton hinta varusteineen 32 142 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 137 kW (186 hv), 600 r/min Vääntö 240 Nm (4000 r/min) Vääntö 240 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Huippunopeus 216 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,0 (yhd.) CO2-päästöt 114 g/km Mitat pituus 4660 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1440 mm, akseliväli 2725 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1300 / 600 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan