16.12.2017 Ajoneuvot Koeajo: Porista Berliiniin – BMW 640i A xDrive Gran Turismo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW 6-sarjan Gran Turismon pakka ei hajoa, vaikka matka-arkku siirtyy kauniista Portugalista rapaiseen Suomeen. Hyvää: tilat, matkamukavuus, varusteet, iDrive. Huonoa: ohjaustuntuma, hinta. BMW:n Gran Turismo -matkamallien tarjonta koki muutoksen 5-sarjan Gran Turismon uudistuessa osaksi 6-sarjaa. Samalla venähtivät ulkomitat, esimerkiksi pituutta kertyi lähes 9 senttimetriä ja tavaratilakin venähti 110 litraa. Toisaalta muutos symboloi sitä, miten malli yhdistelee viereisten mallisarjojen komponentteja. Keula on haalittu 7-sarjasta ja aina ilmajousitettu taka-akseli 5-sarjan farmarista. Ilmajousituksen saa etuakselillekin halutessaan.Nykymuodossaan GT-korimalli painottaa takapenkkejä ja tavaratilaa tuttuja sedaneita enemmän. Valitettavasti autoa ei kuitenkaan saa enää erillisillä takaistuimilla, mutta sentään tarjolla on säädettävällä kallistuksella mukavuutta reunapaikoille. Suuremman tavaratilan ansiosta GT on suunniteltu nimensä mukaisesti pitkien matkojen viikonloppureissuihin. Laakeaan tavaratilaan mahtuu nyt 610 litraa reissujen vaatimaa välineistöä.Samalla myös korimallin kurvit ovat muuttuneet parempaan suuntaan, joskin edeltäneen 5 GT:n haasteellisiin kurveihin verrattuna suunta saattoi olla vain ylöspäin. BMW on myös saanut profiloitua Gran Turismon mallin kauemmas 5-sarjan farmarista ja jopa isosta 7-sarjan toimitusjohtajamallista. M niin kuin matka-autoGran Turismo ei petäkään sille tarkoitetussa käytössä. Takaistuimilla on tilaa kiitettävästi ja takana voi hallita ilmastoinnin lisäksi vaikkapa takaikkunoiden verhoja. Korkea kattolinja saattaa haitata pensaissa piileviä esteetikkoja, mutta matkustamossa se tarkoittaa tilaa ja mukavuutta erityisesti takarivillä.Myöskään etuistuimet eivät kalpene kisassa. Kattavien sähkösäätöjen ja muistipaikkojen lisäksi edessä hyötyä ja hupia tarjoilevat 10-tuumainen iDrive ja peräti 4 850 euron hintainen Bowers & Wilkins -äänijärjestelmä. BMW:n vuosikausia kehittämä iDrive on ehkä turhankin monipuolinen, säätöjen kadotessa jo valikkoviidakkoon, mutta kyseessä on edelleen käytettävyydeltään viihdetietojärjestelmien ykkönen. B&W:n äänentoisto sen sijaan vaatii enemmän säätämistä kuin hintalappu antaisi odottaa.Ja vaikka autoon on valittu M Sport -varustelu, kyse on lähinnä turhaksi jäävistä M-logoista kynnyslistoissa ja jarrusatuloissa. Matka-ajossa mallikkaasti toimivasta alustasta kiitos kuuluu Executive Drive -alustapaketille, joka täydentää kokonaisuutta mukautuvalla iskunvaimennuksella, nelipyöräohjauksella ja sähköisellä kallistuksenvaimennuksella. Lopputuloksena on kiitettävää mukavuutta, vaikka esimerkiksi 7-sarja asettuu vielä taikamattotunnelmassa edelle. M niin kuin menohalutJos BMW 6-sarjan Gran Turismoa tarttuu niskasta, on auto sopivan vakaakulkuinen kiitos samaisen alustapaketin. Komean M-ohjauspyörän kautta välittyvä ohjaustunto on kuitenkin aina epämääräisen puudutettu, joten helpommalla pääsee pitämällä ajotilana Comfort Plus ja leijailemalla määränpäähän. On kuitenkin huomioitava, että 20-tuumaiset kitkarenkaat tuskin antavat autonkaan esittää parastaan. Tiemelu kuitenkin pysyttelee hyvällä tolalla myös suomalaistiestöllä.Erityisesti matka-ajoon suunniteltu Driving Assistant Plus -ajoavustinpaketti tuo 5-sarjasta tuttuja autonomiatoimintoja myös 6 GT:hen. Järjestelmä ei täysin hurmaa sohjoisella maantiellä, mutta se tuo yhden avustinkerroksen pitkiin siirtymiin. Konepellin alta löytyy BMW:n ikoninen 3-litrainen kutoskone, joka vauhdittaa matkakulkinetta 340 hevosvoiman verran. Voima välittyy 8-vaihteisen automaatin kautta xDrive-nelivedolle, joten voimavarat pysyvät myös hyvin hallinnassa. Tarvittaessa 0–100 km/h voidaan tempaista 5,4 sekunnissa, jonka jälkeen matkalaukut saattavat löytyä eri järjestyksestä.Moottori kuulostaa hyvältä verrattuna moniin kilpakumppaneihin verrattuna, mutta turboahtimet ovat pihistäneet parhaat soinnit jo jokin aika sitten. Yläkierroksilla moottori vaikuttaa hiukan ahdistuneelta, mutta kulkuun se ei vaikuta. M niin kuin mainioTarkkana kannattaa olla kuitenkin hinnaston ja lisävarusteluettelon kanssa. Kun malliston alkaa 630d A xDriven 89 329 eurosta, ei täysin varustellun 640i A xDrive Gran Turismon hintalappu välttämättä naurata. Toisaalta, erinomaisesti varusteltuna burgundinpunainen matka-arkku on aina valmis oikaisemaan vaikka koko Euroopan poikki.Kokonaisuutena BMW 640i A xDrive Gran Turismo ei petä, vaikka auto ei ehkä olekaan niin sporttinen kuin se haluaisi. Matkustusmukavuus on onneksi kunnossa, joten mallilla on hyvät edellytykset toteuttaa Gran Turismo -lupaustaan.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen BMW 640i A xDrive Gran Turismo Hinta alkaen 103 667 € Koeajetun auton hinta varusteineen 155 369 € Moottori Bensiinimoottori 2 998 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 250 kW (340 hv), 5500–6500 r/min Vääntö 450 Nm (1380–5200 r/min) Vääntö 450 Nm (1380–5200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,4 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km 11,1 (kaup.) / 6,5 (maant.) / NEDC-kulutus 8,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 187 g/km Mitat pituus 5091 mm, leveys 1902 mm, korkeus 1538 mm, akseliväli 3070 mm Tavaratila: 610 l Omamassa: 1910 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?