6.6.2018

Koeajo: Škoda Kodiaq SportLine – tilamaasturin urheiluversio

Kuva Jari Saarentaus
Skoda Kodiaq Sportline

Škoda Kodiaq SportLine kosiskelee urheilullisuutta kaipaavaa suurperheellistä. Hyvää: ajo-ominaisuudet, tilat, istuimet, varustelu. Huonoa: epäselvät analogiset mittarit päivänvalossa, hinta.

Škoda Kodiaq SportLine näyttää hyvältä. Erikoismalli erottaa muun muassa mustista sivupeilien taustoista, jäähdyttimen säleiköstä, etupuskurin alahuulesta sekä sivulasien kehyksistä. Kromia on jätetty vain muutamaan kohtaan. Tuplapakoputkia kehystää kromilista. Mallimerkinnät kiiltävät näkyvästi. Tuttu kaava, joka tuntuu toimivan aina uudelleen ja uudelleen. Syvänpunainen väri tekee kontrastista erityisen tehokkaan. 20-tuumaiset vanteet istuvat kokonaisuuteen hienosti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mustanpuhuva ohjaamo

Matkustamossa huomio kiinnittyy urheiluistuimiin ja mustaan värimaailmaan. Muutamat kromiosat korostuvat muuten kaamosta henkivässä ohjaamossa. Verhoilumateriaali on sporttihenkeen sopivaa Alcantaraa sekä hiilikuitua jäljittelevää paneelia. Kookas avattava kattoikkuna tuo mukavasti valoa ohjaamoon.

Skoda Kodiaq Sportline

Hallintalaitteet ovat tuttua uutta Škodaa. Mikään ei ärsytä eikä hätkäytä. Poikkeuksen tekee mittaristo, jota on päivänvalossa hankala hahmottaa. Luettavuus paranee heti, kun taustavalaistus tulee apuun. Onneksi nopeusmittarin lukema keskellä kahta pyöreää analogista mittaria kertoo kyllä vauhdin selkeästi. Konttoripuolen asiat ovat kunnossa.

Skoda Kodiaq Sportline

Mainiot istuimet

Etuistuimet ovat kerrassaan mainiot. Sivu- ja reisituki ovat erinomaisia. Urheilullisuus ole saanut liikaa painoarvoa, joten istuimille on helppo nousta. Sähkösäädöt tekevät ajoasennon löytymisestä helppoa.

Skoda Kodiaq Sportline

Takaistuimilla viihtyy samoin. Tilaa on sopivasti ja, reisitukikin riittää myös pitkäkoipiselle. Kolmas istuinrivi nousee tavaratilan lattiasta.  Ne sopivat parhaiten lapsille. Aikuinen viihtyy siellä vain hetkellisesti, sillä istuma-asento on mallia polvet suussa.

Lisäpenkit alhaalla tavaratila on kookas, ja jos keskimmäisenkin rivin kippaa, on tilaa suorastaan valtavasti. Litroissa vaihteluväli on 630-2 005 litraa. 7-paikkaisuus verottaa vetokykyä 500 kilon verran. Nelivetoisen seitsenpaikkaisen Kodiaq SportLinen vetokoukkuun saa kytkeä 2 000 kiloisen jarrullisen kärryn, kun ilman lisäpenkkejä vetokyky on 2500 kiloa.

Maantiellä kotonaan

Koeajettu Kodiaq on malliston tehokkain diesel. 190-hevosvoimainen 7-vaihteisella kaksoiskytkinvaihteistolla ja nelivedolla varustettu tilamaasturi kulkee vaivattoman oloisesti maantiellä. Suorituskyky on riittävä kaikissa tilanteissa. Ajotiloja on useita. Isoja eroja ei ajokäytökseen synny. Kyse on enemmänkin hienosäädöistä. Sport- asetuksella vaihteisto reagoi nopeammin kaasupolkimen liikkeisiin.

Skoda Kodiaq Sportline

Ajettavuus on hyvää tasoa ja suuntavakavuus erinomainen. Kodiaqin ohjaimissa viihtyy heti alkumetreiltä. Alusta on sopivan jämäkkä olematta kuitenkaan liian epämukava. Huolimatta 20-tuuman matalaprofiilirenkaista rengasmelu pysyy vaimeana. Škoda Kodiaq SportLine on hiljainen auto moottoritienopeuksille saakka.

Skoda Kodiaq Sportline

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Runsas varustelu sekä hinta

Kaikella on hintansa. Koejaettu yksilö oli ladattu varsin täydellisesti, ja myös turvavarustelu oli kattava. Kokonaishinta näillä eväillä kipuaa yli 65 000 euroon. Se on paljon rahaa, mutta 7-paikkainen tilava nelivetomaasturi on myös paljon autoa. Kokonaisuus on hallittu suoritus, josta on vaikea löytää moitittavaa. SportLine erottuu sopivasti myös massasta.

Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus

Škoda Kodiaq SportLine 2.0 TDI 4x4 DSG

Hinta alkaen

53 527 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

65 631 €

Moottori

Dieselmoottori 1968 cm³,, 4 sylinteriä, turboahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto

Teho

140 kW (190 hv), 3 500–4 000 r/min

Vääntö

400 Nm (1 750–3 250 r/min)

Vääntö

400 Nm (1750–3250 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

8,6 s

Huippunopeus

210 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

150 g/km

Mitat

pituus 4697 mm, leveys 1882 mm, korkeus 1676 mm, akseliväli 2791 mm

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat