9.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: Tavallisen Amerikan auto – Toyota Camry 2.5 LE Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yllätyksetön yllättää. Hyvää: Mukavuus, tilavuus, vaivattomuus. Huonoa: Saatavuus ja arvioitu hinta Euroopassa. Kun Los Angelesin lentokentän autovuokraamosta ojennetaan Toyota Camry 2.5 LE:n avaimet, alkaa autofriikin mieli pohtia mitä lisärahalla saisi. Tarjolla olisi ainakin kirkkaan keltaisen värinsä kyllyydestä ottajaansa huutava avo-Corvette, ihana Jaguar F-Type sekä edustuskokoinen Cadillac. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kestotähti Ei, Toyota Camry on oikein hyvä. Suomesta automalli katosi vuosia sitten, mutta Yhdysvalloissa se on puolustanut myydyimmän henkilöauton titteliä vuodesta 2001 asti. Japanilaisesta taustastaan huolimatta Camry onkin erottamaton osa tavallisen amerikkalaisen elämää. Amerikalla on läheinen suhde autoon, mutta useimmille kyse on romantiikan sijaan käytännöllisyydestä. Kaikki on jossain muualla, ja sinne pääsee Camryllä. Camryä ei tarvitse tuijottaa pitkään huomatakseen, ettei muotoilulla ole haettu asioita, joita esitteessä kuvailtaisiin emotionaaliseksi ja dynaamiseksi. Pitkä ja perussuippo muoto kätkee varovaiset otteet nykytrendeistä: äskettäinen kasvojenkohotus toi keulaan suuren kidan ja ylpeästi esille nostetun Toyota-logon. Provosointia on vältetty kaikessa, Camry tuskin näyttää kenenkään yksilön tai kulttuurin näkökulmasta luotaantyöntävän rumalta. Eikä auton ostajakunta ajattele auton voivan olla tylsä – tai jännittävä. Tilava karvalakki Kaikesta huolimatta Camryn moittiminen olisi vääryys. Sen mitäänsanomattoman ulkokuoren alta löytyy vallan erinomaiset sisätilat. Yli 10 000 mailia ajettu vuokra-auto on manuaali-ilmastointia myöten perusmalli, mutta kuljettajan istuin säätyy sähköllä hyvään ajoasentoon. Takaistuinta voi jopa ylistää etuistuimen veroiseksi, kiitos pitkän ja korkealle asennetun istuinosan ja luonnolliseen kulmaan säädetyn selkänojan. Polvi- ja varvastilaa riittää, onhan kyseessä E-sarjan Mercedes-Benzin kokoinen auto, jonka keulalla on tilaa säästävä etuvetotekniikka. Kardaanin puutteen ansiosta takalattiakin on tasainen. Toki mitään muuta Camryltä ei olisi odottanutkaan, ovathan amerikkalaiset aina arvostaneet tilaa. Takakonttiin mahtuu neljän henkilön matkatavarat laukkuineen. Tilaa suurempi yllätys valkenee ensimmäisellä moottoritiellä. Los Angelesia ympäröivä tieverkko on tiheä, nopea, ja armottoman surkeassa kunnossa. Betonilaatoista kasatun väylän saumat hakkaavat pyöriä, mutta Toyotan jousitus päästää ohjaamoon vain vaimean tahdikkaan värinän. Miksei Avensis voi olla näin mukava ja hiljainen? Ajettavuus yllättää Eikä mukavuus edes ei johdu lullamaisesta pehmeydestä. Camry selvittää vauhdikkaasti ajetut kallistetut moottoritierampit ryhdikkäästi ja ohjauskin on nykyautoksi kelpo. Lullaa alustaa näillä teillä ei edes voi olla, sillä tienpinnan heitot ovat välillä melkoisia. Etelä-Kalifornian tieverkko osoittautuu autolle huomattavasti Suomen asvaltteja vaativammaksi. Mistään luksusautosta vuokraamo-Camryssä ei ole kyse. Verhoilu on kangasta ja keskikonsolin kosketusnäytön pienuus on antanut mahdollisuuden tehdä ympäröivistä painikkeista koomisen suuria. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Raha ratkaisee Ajettua hinnat alkaen -mallia liikuttaa 2,5-litrainen 178 hevosvoimainen rivinelonen. Toinen moottorivaihtoehto olisi 3,5-litrainen 286 hevosvoimainen V6. Yhdysvaltojen markkinoiden perusautojen tapaan vaihteisto on automaattinen. Pykäliä sulavasti ja viiveettä vaihtavasta laatikosta löytyy kuusi. Manuaalivaihteisto ei ole Yhdysvalloissa kuollut. Siitä on tullut automiesten ja –naisten statussymboli, ja urheilullisten ajajan autojen merkki. Camryyn automaatti sopii oikein hyvin. Välillä vuoristoteillekin suuntautuneen viikonlopun jälkeen jää pohtimaan, miksei Toyota myy tätä meillä? Camry tarjoaa tutun Avensis-kokemuksen tilavampana ja paljon mukavampana versiona. Kohoaisiko auton hinta Euroopassa liian korkealle, jotta Camry kiinnostaisi peruskulkinetta etsivää? Juuri alhainen hinta ja suuri vastine rahalle rahalle on Camryn menestyksen avain Yhdysvalloissakin. Siellä perusmallin rattiin pääsee 23 935 dollarilla (noin 22 000 euroa) – ja siksi se on edullinen vuokra-auto. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Toyota Camry 2.5 LE Hinta alkaen 22 000 € Koeajetun auton hinta varusteineen 22 000 € Moottori Bensiinimoottori 2 494 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 134 kW (178 hv), 6000 r/min Vääntö 230 Nm (4100 r/min) Vääntö 230 Nm (4100 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 185 km/h Mitat pituus 4850 mm, leveys 1820 mm, korkeus 1470 mm, akseliväli 2780 mm Muu tieto EPA-kulutus: kaupunki 9,4 (l/100km)/ maantie 6,7 (l/100km) Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 57 936 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku