9.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: Tavallisen Amerikan auto – Toyota Camry 2.5 LE Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yllätyksetön yllättää. Hyvää: Mukavuus, tilavuus, vaivattomuus. Huonoa: Saatavuus ja arvioitu hinta Euroopassa. Kun Los Angelesin lentokentän autovuokraamosta ojennetaan Toyota Camry 2.5 LE:n avaimet, alkaa autofriikin mieli pohtia mitä lisärahalla saisi. Tarjolla olisi ainakin kirkkaan keltaisen värinsä kyllyydestä ottajaansa huutava avo-Corvette, ihana Jaguar F-Type sekä edustuskokoinen Cadillac.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKestotähtiEi, Toyota Camry on oikein hyvä. Suomesta automalli katosi vuosia sitten, mutta Yhdysvalloissa se on puolustanut myydyimmän henkilöauton titteliä vuodesta 2001 asti. Japanilaisesta taustastaan huolimatta Camry onkin erottamaton osa tavallisen amerikkalaisen elämää.Amerikalla on läheinen suhde autoon, mutta useimmille kyse on romantiikan sijaan käytännöllisyydestä. Kaikki on jossain muualla, ja sinne pääsee Camryllä.Camryä ei tarvitse tuijottaa pitkään huomatakseen, ettei muotoilulla ole haettu asioita, joita esitteessä kuvailtaisiin emotionaaliseksi ja dynaamiseksi.Pitkä ja perussuippo muoto kätkee varovaiset otteet nykytrendeistä: äskettäinen kasvojenkohotus toi keulaan suuren kidan ja ylpeästi esille nostetun Toyota-logon. Provosointia on vältetty kaikessa, Camry tuskin näyttää kenenkään yksilön tai kulttuurin näkökulmasta luotaantyöntävän rumalta. Eikä auton ostajakunta ajattele auton voivan olla tylsä – tai jännittävä.Tilava karvalakkiKaikesta huolimatta Camryn moittiminen olisi vääryys. Sen mitäänsanomattoman ulkokuoren alta löytyy vallan erinomaiset sisätilat.Yli 10 000 mailia ajettu vuokra-auto on manuaali-ilmastointia myöten perusmalli, mutta kuljettajan istuin säätyy sähköllä hyvään ajoasentoon. Takaistuinta voi jopa ylistää etuistuimen veroiseksi, kiitos pitkän ja korkealle asennetun istuinosan ja luonnolliseen kulmaan säädetyn selkänojan. Polvi- ja varvastilaa riittää, onhan kyseessä E-sarjan Mercedes-Benzin kokoinen auto, jonka keulalla on tilaa säästävä etuvetotekniikka. Kardaanin puutteen ansiosta takalattiakin on tasainen.Toki mitään muuta Camryltä ei olisi odottanutkaan, ovathan amerikkalaiset aina arvostaneet tilaa. Takakonttiin mahtuu neljän henkilön matkatavarat laukkuineen.Tilaa suurempi yllätys valkenee ensimmäisellä moottoritiellä. Los Angelesia ympäröivä tieverkko on tiheä, nopea, ja armottoman surkeassa kunnossa. Betonilaatoista kasatun väylän saumat hakkaavat pyöriä, mutta Toyotan jousitus päästää ohjaamoon vain vaimean tahdikkaan värinän. Miksei Avensis voi olla näin mukava ja hiljainen?Ajettavuus yllättääEikä mukavuus edes ei johdu lullamaisesta pehmeydestä. Camry selvittää vauhdikkaasti ajetut kallistetut moottoritierampit ryhdikkäästi ja ohjauskin on nykyautoksi kelpo. Lullaa alustaa näillä teillä ei edes voi olla, sillä tienpinnan heitot ovat välillä melkoisia. Etelä-Kalifornian tieverkko osoittautuu autolle huomattavasti Suomen asvaltteja vaativammaksi.Mistään luksusautosta vuokraamo-Camryssä ei ole kyse. Verhoilu on kangasta ja keskikonsolin kosketusnäytön pienuus on antanut mahdollisuuden tehdä ympäröivistä painikkeista koomisen suuria.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRaha ratkaiseeAjettua hinnat alkaen -mallia liikuttaa 2,5-litrainen 178 hevosvoimainen rivinelonen. Toinen moottorivaihtoehto olisi 3,5-litrainen 286 hevosvoimainen V6. Yhdysvaltojen markkinoiden perusautojen tapaan vaihteisto on automaattinen. Pykäliä sulavasti ja viiveettä vaihtavasta laatikosta löytyy kuusi.Manuaalivaihteisto ei ole Yhdysvalloissa kuollut. Siitä on tullut automiesten ja –naisten statussymboli, ja urheilullisten ajajan autojen merkki. Camryyn automaatti sopii oikein hyvin.Välillä vuoristoteillekin suuntautuneen viikonlopun jälkeen jää pohtimaan, miksei Toyota myy tätä meillä? Camry tarjoaa tutun Avensis-kokemuksen tilavampana ja paljon mukavampana versiona.Kohoaisiko auton hinta Euroopassa liian korkealle, jotta Camry kiinnostaisi peruskulkinetta etsivää?Juuri alhainen hinta ja suuri vastine rahalle rahalle on Camryn menestyksen avain Yhdysvalloissakin. Siellä perusmallin rattiin pääsee 23 935 dollarilla (noin 22 000 euroa) – ja siksi se on edullinen vuokra-auto.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Toyota Camry 2.5 LE Hinta alkaen 22 000 € Koeajetun auton hinta varusteineen 22 000 € Moottori Bensiinimoottori 2 494 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 134 kW (178 hv), 6000 r/min Vääntö 230 Nm (4100 r/min) Vääntö 230 Nm (4100 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 185 km/h Mitat pituus 4850 mm, leveys 1820 mm, korkeus 1470 mm, akseliväli 2780 mm Muu tieto EPA-kulutus: kaupunki 9,4 (l/100km)/ maantie 6,7 (l/100km) Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 57 936 km Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?