9.12.2016

Koeajo: Tavallisen Amerikan auto – Toyota Camry 2.5 LE

Toyota Camry

Yllätyksetön yllättää. Hyvää: Mukavuus, tilavuus, vaivattomuus. Huonoa: Saatavuus ja arvioitu hinta Euroopassa.

Kun Los Angelesin lentokentän autovuokraamosta ojennetaan Toyota Camry 2.5 LE:n avaimet, alkaa autofriikin mieli pohtia mitä lisärahalla saisi. Tarjolla olisi ainakin kirkkaan keltaisen värinsä kyllyydestä ottajaansa huutava avo-Corvette, ihana Jaguar F-Type sekä edustuskokoinen Cadillac.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kestotähti

Ei, Toyota Camry on oikein hyvä. Suomesta automalli katosi vuosia sitten, mutta Yhdysvalloissa se on puolustanut myydyimmän henkilöauton titteliä vuodesta 2001 asti. Japanilaisesta taustastaan huolimatta Camry onkin erottamaton osa tavallisen amerikkalaisen elämää.

Amerikalla on läheinen suhde autoon, mutta useimmille kyse on romantiikan sijaan käytännöllisyydestä. Kaikki on jossain muualla, ja sinne pääsee Camryllä.

Toyota Camry

Camryä ei tarvitse tuijottaa pitkään huomatakseen, ettei muotoilulla ole haettu asioita, joita esitteessä kuvailtaisiin emotionaaliseksi ja dynaamiseksi.

Pitkä ja perussuippo muoto kätkee varovaiset otteet nykytrendeistä: äskettäinen kasvojenkohotus toi keulaan suuren kidan ja ylpeästi esille nostetun Toyota-logon. Provosointia on vältetty kaikessa, Camry tuskin näyttää kenenkään yksilön tai kulttuurin näkökulmasta luotaantyöntävän rumalta. Eikä auton ostajakunta ajattele auton voivan olla tylsä – tai jännittävä.

Tilava karvalakki

Kaikesta huolimatta Camryn moittiminen olisi vääryys. Sen mitäänsanomattoman ulkokuoren alta löytyy vallan erinomaiset sisätilat.

Yli 10 000 mailia ajettu vuokra-auto on manuaali-ilmastointia myöten perusmalli, mutta kuljettajan istuin säätyy sähköllä hyvään ajoasentoon. Takaistuinta voi jopa ylistää etuistuimen veroiseksi, kiitos pitkän ja korkealle asennetun istuinosan ja luonnolliseen kulmaan säädetyn selkänojan. Polvi- ja varvastilaa riittää, onhan kyseessä E-sarjan Mercedes-Benzin kokoinen auto, jonka keulalla on tilaa säästävä etuvetotekniikka. Kardaanin puutteen ansiosta takalattiakin on tasainen.

Toki mitään muuta Camryltä ei olisi odottanutkaan, ovathan amerikkalaiset aina arvostaneet tilaa. Takakonttiin mahtuu neljän henkilön matkatavarat laukkuineen.

Tilaa suurempi yllätys valkenee ensimmäisellä moottoritiellä. Los Angelesia ympäröivä tieverkko on tiheä, nopea, ja armottoman surkeassa kunnossa. Betonilaatoista kasatun väylän saumat hakkaavat pyöriä, mutta Toyotan jousitus päästää ohjaamoon vain vaimean tahdikkaan värinän. Miksei Avensis voi olla näin mukava ja hiljainen?

Ajettavuus yllättää

Eikä mukavuus edes ei johdu lullamaisesta pehmeydestä. Camry selvittää vauhdikkaasti ajetut kallistetut moottoritierampit ryhdikkäästi ja ohjauskin on nykyautoksi kelpo. Lullaa alustaa näillä teillä ei edes voi olla, sillä tienpinnan heitot ovat välillä melkoisia. Etelä-Kalifornian tieverkko osoittautuu autolle huomattavasti Suomen asvaltteja vaativammaksi.

Mistään luksusautosta vuokraamo-Camryssä ei ole kyse. Verhoilu on kangasta ja keskikonsolin kosketusnäytön pienuus on antanut mahdollisuuden tehdä ympäröivistä painikkeista koomisen suuria.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Raha ratkaisee

Ajettua hinnat alkaen -mallia liikuttaa 2,5-litrainen 178 hevosvoimainen rivinelonen. Toinen moottorivaihtoehto olisi 3,5-litrainen 286 hevosvoimainen V6. Yhdysvaltojen markkinoiden perusautojen tapaan vaihteisto on automaattinen. Pykäliä sulavasti ja viiveettä vaihtavasta laatikosta löytyy kuusi.

Manuaalivaihteisto ei ole Yhdysvalloissa kuollut. Siitä on tullut automiesten ja –naisten statussymboli, ja urheilullisten ajajan autojen merkki. Camryyn automaatti sopii oikein hyvin.

Välillä vuoristoteillekin suuntautuneen viikonlopun jälkeen jää pohtimaan, miksei Toyota myy tätä meillä? Camry tarjoaa tutun Avensis-kokemuksen tilavampana ja paljon mukavampana versiona.

Kohoaisiko auton hinta Euroopassa liian korkealle, jotta Camry kiinnostaisi peruskulkinetta etsivää?

Juuri alhainen hinta ja suuri vastine rahalle rahalle on Camryn menestyksen avain Yhdysvalloissakin. Siellä perusmallin rattiin pääsee 23 935 dollarilla (noin 22 000 euroa) – ja siksi se on edullinen vuokra-auto.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Toyota Camry 2.5 LE

Hinta alkaen

22 000 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

22 000 €

Moottori

Bensiinimoottori 2 494 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

134 kW (178 hv), 6000 r/min

Vääntö

230 Nm (4100 r/min)

Vääntö

230 Nm (4100 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

7,9 s

Huippunopeus

185 km/h

Mitat

pituus 4850 mm, leveys 1820 mm, korkeus 1470 mm, akseliväli 2780 mm

Muu tieto

EPA-kulutus: kaupunki 9,4 (l/100km)/ maantie 6,7 (l/100km)

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

3 vuotta / 57 936 km

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat