9.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: Tavallisen Amerikan auto – Toyota Camry 2.5 LE Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yllätyksetön yllättää. Hyvää: Mukavuus, tilavuus, vaivattomuus. Huonoa: Saatavuus ja arvioitu hinta Euroopassa. Kun Los Angelesin lentokentän autovuokraamosta ojennetaan Toyota Camry 2.5 LE:n avaimet, alkaa autofriikin mieli pohtia mitä lisärahalla saisi. Tarjolla olisi ainakin kirkkaan keltaisen värinsä kyllyydestä ottajaansa huutava avo-Corvette, ihana Jaguar F-Type sekä edustuskokoinen Cadillac.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKestotähtiEi, Toyota Camry on oikein hyvä. Suomesta automalli katosi vuosia sitten, mutta Yhdysvalloissa se on puolustanut myydyimmän henkilöauton titteliä vuodesta 2001 asti. Japanilaisesta taustastaan huolimatta Camry onkin erottamaton osa tavallisen amerikkalaisen elämää.Amerikalla on läheinen suhde autoon, mutta useimmille kyse on romantiikan sijaan käytännöllisyydestä. Kaikki on jossain muualla, ja sinne pääsee Camryllä.Camryä ei tarvitse tuijottaa pitkään huomatakseen, ettei muotoilulla ole haettu asioita, joita esitteessä kuvailtaisiin emotionaaliseksi ja dynaamiseksi.Pitkä ja perussuippo muoto kätkee varovaiset otteet nykytrendeistä: äskettäinen kasvojenkohotus toi keulaan suuren kidan ja ylpeästi esille nostetun Toyota-logon. Provosointia on vältetty kaikessa, Camry tuskin näyttää kenenkään yksilön tai kulttuurin näkökulmasta luotaantyöntävän rumalta. Eikä auton ostajakunta ajattele auton voivan olla tylsä – tai jännittävä.Tilava karvalakkiKaikesta huolimatta Camryn moittiminen olisi vääryys. Sen mitäänsanomattoman ulkokuoren alta löytyy vallan erinomaiset sisätilat.Yli 10 000 mailia ajettu vuokra-auto on manuaali-ilmastointia myöten perusmalli, mutta kuljettajan istuin säätyy sähköllä hyvään ajoasentoon. Takaistuinta voi jopa ylistää etuistuimen veroiseksi, kiitos pitkän ja korkealle asennetun istuinosan ja luonnolliseen kulmaan säädetyn selkänojan. Polvi- ja varvastilaa riittää, onhan kyseessä E-sarjan Mercedes-Benzin kokoinen auto, jonka keulalla on tilaa säästävä etuvetotekniikka. Kardaanin puutteen ansiosta takalattiakin on tasainen.Toki mitään muuta Camryltä ei olisi odottanutkaan, ovathan amerikkalaiset aina arvostaneet tilaa. Takakonttiin mahtuu neljän henkilön matkatavarat laukkuineen.Tilaa suurempi yllätys valkenee ensimmäisellä moottoritiellä. Los Angelesia ympäröivä tieverkko on tiheä, nopea, ja armottoman surkeassa kunnossa. Betonilaatoista kasatun väylän saumat hakkaavat pyöriä, mutta Toyotan jousitus päästää ohjaamoon vain vaimean tahdikkaan värinän. Miksei Avensis voi olla näin mukava ja hiljainen?Ajettavuus yllättääEikä mukavuus edes ei johdu lullamaisesta pehmeydestä. Camry selvittää vauhdikkaasti ajetut kallistetut moottoritierampit ryhdikkäästi ja ohjauskin on nykyautoksi kelpo. Lullaa alustaa näillä teillä ei edes voi olla, sillä tienpinnan heitot ovat välillä melkoisia. Etelä-Kalifornian tieverkko osoittautuu autolle huomattavasti Suomen asvaltteja vaativammaksi.Mistään luksusautosta vuokraamo-Camryssä ei ole kyse. Verhoilu on kangasta ja keskikonsolin kosketusnäytön pienuus on antanut mahdollisuuden tehdä ympäröivistä painikkeista koomisen suuria.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRaha ratkaiseeAjettua hinnat alkaen -mallia liikuttaa 2,5-litrainen 178 hevosvoimainen rivinelonen. Toinen moottorivaihtoehto olisi 3,5-litrainen 286 hevosvoimainen V6. Yhdysvaltojen markkinoiden perusautojen tapaan vaihteisto on automaattinen. Pykäliä sulavasti ja viiveettä vaihtavasta laatikosta löytyy kuusi.Manuaalivaihteisto ei ole Yhdysvalloissa kuollut. Siitä on tullut automiesten ja –naisten statussymboli, ja urheilullisten ajajan autojen merkki. Camryyn automaatti sopii oikein hyvin.Välillä vuoristoteillekin suuntautuneen viikonlopun jälkeen jää pohtimaan, miksei Toyota myy tätä meillä? Camry tarjoaa tutun Avensis-kokemuksen tilavampana ja paljon mukavampana versiona.Kohoaisiko auton hinta Euroopassa liian korkealle, jotta Camry kiinnostaisi peruskulkinetta etsivää?Juuri alhainen hinta ja suuri vastine rahalle rahalle on Camryn menestyksen avain Yhdysvalloissakin. Siellä perusmallin rattiin pääsee 23 935 dollarilla (noin 22 000 euroa) – ja siksi se on edullinen vuokra-auto.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Toyota Camry 2.5 LE Hinta alkaen 22 000 € Koeajetun auton hinta varusteineen 22 000 € Moottori Bensiinimoottori 2 494 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 134 kW (178 hv), 6000 r/min Vääntö 230 Nm (4100 r/min) Vääntö 230 Nm (4100 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 185 km/h Mitat pituus 4850 mm, leveys 1820 mm, korkeus 1470 mm, akseliväli 2780 mm Muu tieto EPA-kulutus: kaupunki 9,4 (l/100km)/ maantie 6,7 (l/100km) Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 57 936 km Lue lisää Kaikki artikkelit 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq – onko tässä kansan uusi suosikkisähkis? 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Opel Astra Hybrid Tourer – järkifarkku suomalaiseen makuun 10.12.2024 Ajoneuvot Mercedes-AMG Purespeed tuo tunnelmavalaistuksen formuloiden halo-turvakaareen 250 kappaleen tuotantoerässä 9.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Transit Custom PHEV – onpas ripeä pakettiauto 8.12.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Passat eHybrid – piuhasta pitkälle 8.12.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce Cameo on Rollssiksi halpa, mutta sisustusesineeksi melko kallis 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 11.12.2024 Matkailu Päivän kuva: Citroën ë-C3 ajettiin Kauppatorille – huomaatko mitä oleellista puuttuu kuvasta? 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Opel Astra Hybrid Tourer – järkifarkku suomalaiseen makuun 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq – onko tässä kansan uusi suosikkisähkis? 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 8.12.2024 Ajatuksia autoista Aerodynamiikan vastaisku saa crossoverit näyttämään hölmöiltä – Ajatuksia autoista 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä