28.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: yhden turbon talous – Renault Talisman Sport Tourer Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Omintakeinen mutta silti tavallinen, siinä Renault Talisman pikkudieselillä pähkinänkuoressa. Hyvää: persoonallisuus, tilat, selkeä ohjaamo. Huonoa: pintakova alusta, automaatti-ilmastoinnin ja takalasinpyyhkimen toiminta. Niin kutsutussa ylemmässä keskiluokassa, johon myös Renault Talisman sijoittuu, on varsin yleistä tarjota vähintään kahta eritehoista dieselmoottoria per malli. Yleensä valikoima kattaa 1,5–1,6-litraisen pikkudieselin sekä sen yläpuolella olevan kaksilitraisen. Renaultilla tämä protokolla on ”kierretty” käyttämällä yhdellä ahtimella varustettua 1,5-litraista (110 hv) sekä tuplaturboista 1,6-litraista (160 hv). Näillä katetaan sinänsä useimpien autonostajien tarpeet. Talismanin mallivalikoimaa voi silti pitää hieman suppeana, sillä kun tehottomampi diesel on myynnissä kaikkiaan kolmella varustetasolla, voimakkaamman saa vain huipputason Intens-tasoisena, jolloin hinta kohoaa jo reilusti yli 40 000 euron. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vaivaton vaihteisto Koeajamamme pikkudiesel toimii kuten numeroarvonsa (110 hv ja 260 Nm) antavat olettaa. Suorituskyky on rauhallisessa ajossa huomaamaton, mutta kovemmissa kiihdytyksissä teho/painosuhde tulee väistämättä vastaan, ja kaasupoljinta joutuu painamaan syvälle. Vastineeksi kuusipykäläinen kaksoiskytkinvaihteisto toimii pehmeästi ja viivyttelemättä, siis paremmin kuin monen muun autoyhtiön vastaavat laatikot. Vain liikkeellelähdöissä aavistaa tälle vaihteistotyypille ominaisen, hetkellisen kuolleen kohdan. Myös tämän dCi 110 -mallin saa halutessaan nelipyöräohjattuna 4Control-versiona. Koeajoautossamme tuota varustetta ei ollut, mikä viimeistään paljasti Talismanin melko kankean kääntyvyyden. Jo parivertailussamme Moottorin numerossa 10/2016 emme nimittäin löytäneet erityistä ketteryyseroa nelipyöräohjatun Talismanin ja pelkillä etupyörillä ohjaavan Volkswagenin Passatin väliltä. Penkit pehmentävät Hieman yllättäen nyt koeajetun Talismanin ajomukavuus ei ollut ainakaan parempi kuin edellä mainittuun vertailuun osallistuneessa dCi 160 4Control -mallissa, vaikka tässä yksilössä alla pyörivät selvästi maltillisemman kokoiset renkaat. Tien värinät tulivat nyt selvästi läpi, minkä lisäksi jousitus nypyttää lievästi koko ajan. Tuon dieselhuippumallin säätyvä iskunvaimennus vaikuttaakin mukavimmalla asetuksellaan suodattavan töyssyt tätä perusjousitusta paremmin. Niinpä perinteinen ranskalaismukavuus rajoittuu tämän auton osalta istuimiin, jotka ovat selkeästi keskimääräistä pehmeämmät etenkin istuinosaltaan. Kuten vertailussa mainitsimme, tuki silti riittää, ja vain pidempikoipiset purnaavat lievää reisitukea. Kosketusnäyttö lukuisine säätöineen on lystikäs ja havainnollinen kokonaisuus, vaikka saisi reagoida hieman ripeämmin sormen käskyihin. Radion kätevä säädin ratin takana ja automaattisesti lukittuvat ovet lisäävät arjen vaivattomuutta yllättävän selkeästi. Talvi tavallistaa Valitettavasti talvi toi mukanaan muutakin, mitä emme kesäkelillä havainneet. Heti kylmäkäynnistyksen jälkeen huomaa, että automaatti-ilmastointi käyttää turhan kovaa puhallinvoimakkuutta, vaikka kolmesta oletusasetuksesta olisi laitettu miedoin automaattipuhallus päälle. Ja kun moottori on kylmä, tehopuhallus ei tunnetusti edistä lämpiämistä, melutason nousua kylläkin. Käsisäätö on siis monesti tarpeen: tämän kilpakumppanit ovat hoitaneet omilla automatiikoillaan hienostuneemmin. Talvisilla kurakeleillä tuli havaittua sekin, että takalasinpyyhin liikkuu todella pienellä alalla. Takanäkyvyys ei tällaisessa pitkässä, viistoperäisessä farkussa ole muutenkaan maailman parasta tasoa, joten tällainen kömmähdys kasvattaa katveita entisestään. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Persoonaa perheelle Ei siis epäselvyyttä auton valmistusmaasta, taaskaan. Ranskalaisiin autoihin on aina totuttu liittämään pieniä persoonallisuuksia, ja edellä mainitut detaljit – yhdessä uniikin ulkomuodon ohella – ovatkin Talismanin parhaita ja samalla huonoja puolia. Se jakaa myös autonostajat kahteen leiriin: toiset eivät voisi kuvitellakaan, toiset taas ihastuvat ikihyviksi. Jälkimmäisille on mannaa sekin, että ison rellun tilat täyttävät nyt perheenkin vaatimukset. Samaa ei voinut sanoa edeltäjämalli Lagunasta. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Renault Talisman Sport Tourer dCi 110 EDC-aut Intens Hinta alkaen 36 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 39 036 € Moottori Dieselmoottori 1 461 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 81 kW (110 hv), 4000 r/min Vääntö 260 Nm (1750 r/min) Vääntö 260 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,2 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 3,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 99 g/km Mitat pituus 4866 mm, leveys 1868 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2809 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku