23.2.2015 Ajoneuvot Koeajo: uusiutunut Volkswagen Touareg Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nelisylinteristen valtakaudella on mukavaa kuunnella kuusikon hienostunutta murinaa. Hyvää: Moottori, kattava varustelu, viimeistely. Huonoa: Hinta, etuistuimen reisituki, istuma-asento takana. Volkswagen Touaregin uusiutumisen havaitseminen vaatii tarkkoja silmiä, sen verran vähäiset muutokset on tulokas kokenut. Keulassa on aiempaa terävämpiä linjoja ja ajovalojen design on uutta.Ylellisen ripauksen mukavuutta saa lisävarusteisella ilmajousituksella, joka sisältää automaattisen korkeudensäädön ja kuormaamista helpottavan lastaus-asennon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViimeistely vakuuttaaSisällä hellii nahka, avustimet toimivat ja vakiovarustelu tyydyttää vaativaakin makua. Vaikka etuistuimet säätyvät sähköllä 14 suuntaan, ei reisitukea ole riittävästi.Uusiutuminen pidensi vakiovarustelistaa, jolla ovat muun muassa ajotilanteen mukaan säätyvät kaksoisksenonit ajovaloina, pysäköintitutkat sekä kolaritilanteissa apuun käyvä monitörmäysjarrutus. Se alkaa törmäyksen jälkeen jarruttaa automaattisesti seuraavien törmäysten estämiseksi.Väkevä kuusisylinterinenKeulilla on kahdesta väkevästä V6-dieselmoottorista tehokkaampi. 262 hevosvoimaa on erittäin riittävästi. Arkiajossa ei tarvitse kutitella moottorin äärirajoja, joten matka-ajo on vaivatonta olipa edessä ylämäki, rekan ohitus tai mutkainen ajotaival.Näinä nelisylinteristen moottorien valtakaudella on mukavaa kuunnella kuusikon hienostunutta murinaa.Sitkas ja väkevä moottori sekä jatkuvatoiminen neliveto lyövät lumipöperössä kättä. Tiptronic-automaattivaihteisto vaihtaa pitävällä pinnalla ennakoitavasti ja viiveittä.Liukkaalla ja lumisohjossa vaihteisto, luistonesto ja neliveto joutuvat koetukselle. Aika ajoin voimanjaon yhteistyössä on hienoisia viiveitä, mutta matka jatkuu.Salakavalan kookasYmpäri auton näyttävä kamerakuva ja peruutuskamera helpottavat pysäköintiä. Anturit ovat herkkiä lumen ja jään tekosille: virhepiipitykset olivat jokapäiväisiä ja tulivat eri päivinä eri puolilta autoa.Tavaratila on salakavalan kookas. Kontti näyttää vaatimattomalta, mutta on muodoltaan selkeä ja litrojakin on lähes 700. Raskaampien esineiden pakkaaminenkin käy, sillä lastaus helpottuu napista painamalla, jolloin ilmajousitus laskee takapäätä.Takana on hyvät tilat kahdelle, mutta keskipaikan mukavuuden vie keskitunneli, joka syö jalkatilaa ja kohottaa keskellä istujan polvet koukkuun. Takaistuimet ovat matalalla ja levymäiset.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySinnikäs veturiAutosta on sinnikkääksi veturiksi asuntovaunun vetämiseen, sillä jarrullinen vetokyky on 3 500 kiloa.Maavaraa on kohtuulliset 20 senttiä. Maastokelpoisin on Terrain Tech -versio, jossa alustaa on korotettu edestä 15 milimetrillä ja takaa 10 millimetrillä. Versio lähestyy aitoa maastoautoa, sillä tarjolla on myös tasauspyörästön lukitus taka-akselille ja alennusvaihteisto.Moottorin teho on kasvanut, mutta polttoaineenkulutus on laskenut. Talvisessa koeajossa keskikulutus kipuaa liki yhdeksään litraan.Kireinä pakkaspäivinä tuli todistetuksi, että liha on heikkoa: lämmitetty ohjauspyörä on lähes välttämätön.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI 4Motion Tiptronic Hinta alkaen 92 426 € Koeajetun auton hinta varusteineen 120 681 € Ajoneuvovero 169 €/ v Käyttövoimavero 582 €/ v Moottori 2 967 cm³, dieselmoottori, 6 sylinteriä, turboahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 193 kW (262 hv), 3800–4400 r/min Vääntö 580 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 580 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,3 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km 7,7 (kaup.) / 6,0 (maant.) / NEDC-kulutus 6,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 174 g/km Mitat pituus 4801 mm, leveys 1940 mm, korkeus 1709 mm, akseliväli 2893 mm Tavaratila: 697 l Omamassa: 2185 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 3 500 kg. Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?