5.10.2023

Koeistuttu: Cupra Tavascan on Kiinassa synnytetty espanjalainen

Cupra Tavascan

Cupra Tavascan tulee viistokattoisten MEB-katumaasturien mallistoon hieman jälkijunassa.

Cuprasta puhuttaessa pitää vieläkin hieman avata merkin taustaa. Isolle osalle Moottorin lukijoista valmistajan lyhyt tarina on varmasti jo tuttu, mutta seassa on varmasti vieläkin kansaa, joille espanjalainen tribaalilogoinen ilmestys on hieman vieras. Kyseessä on siis alun perin Seatin urheilullisena alabrändinä toiminut, mutta muutama vuosi takaperin omaksi merkikseen irtaantunut autonvalmistaja. Ennestään valmistajalta on markkinoilla mallit Leon, Ateca, Formentor ja Born. Nyt tutustutaan Cupra Tavascan -täyssähköautoon.

Cupra Tavascan

Cupran suomenkielisellä sivustalla vilisee lauseita kuten ”CUPRA: Urheiluautobrändi, jolle kilvanajo on intohimo ja elämäntapa”. Siltikään Tavascanissa ei ole vieläkään kyse Cupran ensimmäisestä urheiluautosta. Tavascan rakentuu Volkswagen-ryhmän MEB-perusrakenteelle, ja vastaa viistokattoisia Volkswagen ID.5 ja Śkoda Enyaq Coupé -katumaastureita. Cupra Tavascan on 4 644 millimetriä pitkä, 1 861 mm leveä ja 1 597 mm korkea. Akseliväli on 2 776 mm. Tavaratila vetää sisuksiinsa 540 litraa.

Cupra Tavascan
Tavascanin ulkokuorta voi kuvailla agressiivisen näköiseksi. Pääpiirteet ovat tuttuja muista konsernin katumaasturista, mutta pokkaukset ympäri auton ovat sisarmalleja voimakkaampia. Lisähuomiota ilta-aikaan saa valaistuilla logoilla niin auton etu- kuin takaosassakin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Aluksi vain nelivetona

Malliston huipulla on ensimmäisenä markkinoille tuleva Tavascan VZ, joka tarkoittaa 250 kilowatin (340 hevosvoiman) yhteistehon tuottavaa nelivetomallia. Takavetomallissa tehoa tulee olemaan 210 kW (286 hv), ja se käyttää samaa takamoottoria kuin nelivetoinen malli.

Cupra Tavascan

Tavascan VZ:n akun nettokapasiteetiksi ilmoitetaan 77 kilowattituntia, joka mahdollistaa alustavien WLTP-mittausten mukaan 520 kilometrin toimintamatkan, ja takavetoiselle mallille tuohon lukemaan voi lisätä vielä 30 km.

Myös latausluvut on iäkkäämmistä mallisisaruksista tuttuja: pikalatauksen huipputehoksi ilmoitetaan 135 kW. Varausväli 10–80 % täyttyy alle puolessa tunnissa. Asiointilataus tapahtuu kolmivaiheisena 11 kW:n teholla.

Cupra Tavascan

Vaikka kyseessä onkin katumaasturi, Cupra on halunnut Tavascanista ajotuntumaltaan sisarmalleja urheilullisemman. Sen jousitus on Volkswagenia ja Škodaa tiukempi, ja säädettävä iskunvaimennus on vakiovaruste. Myös ajonvakautuksen voi kytkeä kokonaan pois, joka on ominaisuus jota joihinkin Volkswagen-ryhmän sähköautoihin olisi toivonut talvisin jo käytännöllisyydenkin kannalta.

Cupra Tavascan

Käytännöllisyydestä puheen ollen: Tavascaniin saa vetokoukun, ja alustavasti jarrulliseksi vetomassaksi kerrotaan 1 200 kg. Maahantuojan mukaan autossa on myös aina mukautuvat matriisiajovalot.

Sisältä kiinalaisvivahteinen

Kiinteäniskatukinen kuljettajan istuin tuntuu ensituntumalta mukavan tukevalta, muttei kuitenkaan liian tiiviiltä. Takaistuimelle mahtuu 185-senttimetrinen pituuden puolesta kohtalaisesti. Tunnelmaa auton sisälle on haettu oviverhoilun tähtitaivasta muistuttavalla ledivalaistuksella.

Tavascanin kojelauta on muotoilultaan omalaatuinen. Keskikonsolista kojelautaan yhdistyvä palkki muistuttaa kookkaan linnun rankaa, ja näyttää lähinnä halvalta. Kojelaudan muotoilu yhdistettynä RGB-valaistukseen muun muassa mukitelineessä, ei voi välttyä saamasta mieleen tiettyjä kiinalaisvivahteita. Ja itse asiassa – Tavascan tullaankin valmistamaan Kiinan Anhuissa. Maahantuoja kertoo syyksi sen, että Volkswagen-ryhmän Euroopan linjastot olisivat täynnä, eikä muita Cupran malleja olisi tarkoitus valmistaa tulevaisuudessa Kiinassa.

Cupra Tavascan

Fyysisiä painikkeita ohjaamossa on tasan yksi, jolla käytetään hätävilkkuja. Vaihteenvalitsin sijaitsee ohjauspyörän oikealla puolella, eikä enää kiinni mittaristonäytössä kuten esimerkiksi Cupra Bornissa.

Tietoviihdejärjestelmän näyttö on jo vakiona 15-tuumainen, ja mittaristonäytön koko on 5,3 tuumaa. Autoon saa lisävarusteena muun muassa Sennheiserin 12 kaiuttimen äänentoistojärjestelmän ja lisätyn todellisuuden HUD-näytön.

Cupra Tavascan tulee ennakkomyyntiin Suomessa keväällä 2024. Hintoja ei ole toistaiseksi tiedossa.

Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat