5.10.2023 Ajoneuvot Koeistuttu: Cupra Tavascan on Kiinassa synnytetty espanjalainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Cupra Tavascan tulee viistokattoisten MEB-katumaasturien mallistoon hieman jälkijunassa. Cuprasta puhuttaessa pitää vieläkin hieman avata merkin taustaa. Isolle osalle Moottorin lukijoista valmistajan lyhyt tarina on varmasti jo tuttu, mutta seassa on varmasti vieläkin kansaa, joille espanjalainen tribaalilogoinen ilmestys on hieman vieras. Kyseessä on siis alun perin Seatin urheilullisena alabrändinä toiminut, mutta muutama vuosi takaperin omaksi merkikseen irtaantunut autonvalmistaja. Ennestään valmistajalta on markkinoilla mallit Leon, Ateca, Formentor ja Born. Nyt tutustutaan Cupra Tavascan -täyssähköautoon. Cupran suomenkielisellä sivustalla vilisee lauseita kuten ”CUPRA: Urheiluautobrändi, jolle kilvanajo on intohimo ja elämäntapa”. Siltikään Tavascanissa ei ole vieläkään kyse Cupran ensimmäisestä urheiluautosta. Tavascan rakentuu Volkswagen-ryhmän MEB-perusrakenteelle, ja vastaa viistokattoisia Volkswagen ID.5 ja Śkoda Enyaq Coupé -katumaastureita. Cupra Tavascan on 4 644 millimetriä pitkä, 1 861 mm leveä ja 1 597 mm korkea. Akseliväli on 2 776 mm. Tavaratila vetää sisuksiinsa 540 litraa. Tavascanin ulkokuorta voi kuvailla agressiivisen näköiseksi. Pääpiirteet ovat tuttuja muista konsernin katumaasturista, mutta pokkaukset ympäri auton ovat sisarmalleja voimakkaampia. Lisähuomiota ilta-aikaan saa valaistuilla logoilla niin auton etu- kuin takaosassakin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Aluksi vain nelivetona Malliston huipulla on ensimmäisenä markkinoille tuleva Tavascan VZ, joka tarkoittaa 250 kilowatin (340 hevosvoiman) yhteistehon tuottavaa nelivetomallia. Takavetomallissa tehoa tulee olemaan 210 kW (286 hv), ja se käyttää samaa takamoottoria kuin nelivetoinen malli. Tavascan VZ:n akun nettokapasiteetiksi ilmoitetaan 77 kilowattituntia, joka mahdollistaa alustavien WLTP-mittausten mukaan 520 kilometrin toimintamatkan, ja takavetoiselle mallille tuohon lukemaan voi lisätä vielä 30 km. Myös latausluvut on iäkkäämmistä mallisisaruksista tuttuja: pikalatauksen huipputehoksi ilmoitetaan 135 kW. Varausväli 10–80 % täyttyy alle puolessa tunnissa. Asiointilataus tapahtuu kolmivaiheisena 11 kW:n teholla. Vaikka kyseessä onkin katumaasturi, Cupra on halunnut Tavascanista ajotuntumaltaan sisarmalleja urheilullisemman. Sen jousitus on Volkswagenia ja Škodaa tiukempi, ja säädettävä iskunvaimennus on vakiovaruste. Myös ajonvakautuksen voi kytkeä kokonaan pois, joka on ominaisuus jota joihinkin Volkswagen-ryhmän sähköautoihin olisi toivonut talvisin jo käytännöllisyydenkin kannalta. Käytännöllisyydestä puheen ollen: Tavascaniin saa vetokoukun, ja alustavasti jarrulliseksi vetomassaksi kerrotaan 1 200 kg. Maahantuojan mukaan autossa on myös aina mukautuvat matriisiajovalot. Sisältä kiinalaisvivahteinen Kiinteäniskatukinen kuljettajan istuin tuntuu ensituntumalta mukavan tukevalta, muttei kuitenkaan liian tiiviiltä. Takaistuimelle mahtuu 185-senttimetrinen pituuden puolesta kohtalaisesti. Tunnelmaa auton sisälle on haettu oviverhoilun tähtitaivasta muistuttavalla ledivalaistuksella. Tavascanin kojelauta on muotoilultaan omalaatuinen. Keskikonsolista kojelautaan yhdistyvä palkki muistuttaa kookkaan linnun rankaa, ja näyttää lähinnä halvalta. Kojelaudan muotoilu yhdistettynä RGB-valaistukseen muun muassa mukitelineessä, ei voi välttyä saamasta mieleen tiettyjä kiinalaisvivahteita. Ja itse asiassa – Tavascan tullaankin valmistamaan Kiinan Anhuissa. Maahantuoja kertoo syyksi sen, että Volkswagen-ryhmän Euroopan linjastot olisivat täynnä, eikä muita Cupran malleja olisi tarkoitus valmistaa tulevaisuudessa Kiinassa. Fyysisiä painikkeita ohjaamossa on tasan yksi, jolla käytetään hätävilkkuja. Vaihteenvalitsin sijaitsee ohjauspyörän oikealla puolella, eikä enää kiinni mittaristonäytössä kuten esimerkiksi Cupra Bornissa. Tietoviihdejärjestelmän näyttö on jo vakiona 15-tuumainen, ja mittaristonäytön koko on 5,3 tuumaa. Autoon saa lisävarusteena muun muassa Sennheiserin 12 kaiuttimen äänentoistojärjestelmän ja lisätyn todellisuuden HUD-näytön. Cupra Tavascan tulee ennakkomyyntiin Suomessa keväällä 2024. Hintoja ei ole toistaiseksi tiedossa. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Lisää aiheesta Cupra Formentor – nyt ihan oikeasti, mitä te siellä Espanjassa touhuatte? Cupra kehittää vahvasti myös kilpa-autoja – nyt mukaan Formula E -sarjaan Cupra läväytti kerralla kolme uutta mallia kolmen vuoden tähtäimelle – mukana myös merkin viimeinen polttomoottorinen Cupra pudotti pommin: Born-sähköauton ostajalle ämpäri – mutta myös tuhansien eurojen hinnan alennus! Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi – luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 9.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 takatalvessa ja kehityksen kärjessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 - muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe