13.3.2024

Koeistuttu: Volkswagen ID.3 GTX haikailee GTI-Golfien suuntaan

Volkswagen ID.3 GTX

Volkswagenilla on laitettu mietintämyssy päähän ja pohdittu, mitä GTX oikeastaan tarkoittaa. Sporttivivahteisten sähkömallien uuteen tulemiseen lähtee myös ID.3 GTX kahden version voimin.

Volkswagen esitteli sähköautojen pikkusporttiset GTX:t jo tovi sitten ID.4:n ja ID.5:n kohdalla, mutta ilmeisesti tehdas ei ollut täysin varma itsekään, miten takavuosien “GTI-taika” taipuisi sähköön. Nyt GTX:n osalta aloitetaan osin puhtaalta pöydältä. Volkswagen ID.3 GTX saapuu heti kahtena tehoversiona.

Takavetoinen Volkswagen ID.3 GTX perustuu VW:n mallistosta tuttuun APP550-sähkömoottoriin. Tarjolla on joko 210 kilowatin (286 hv) perus-GTX tai 240 kilowatin (326 hv) GTX Performance. Vääntöä on molemmissa 545 Nm, jota tehdas kuvailee paremmaksi väännöksi kuin sen turboahdetuissa V6 -moottoreissa.

Volkswagen ID.3 GTX

Suoritusarvoista mainittakoon 0–100 km/h 6,0 sekunnissa perus-GTX:lle ja 5,6 sekuntia GTX Performancelle. Huippunopeudet ovat puolestaan 180 km/h ja 200 km/h.  

ID.3 GTX:ien akku on 79 kilowattitunnin nettokokoinen (84 kWh brutto) ja sen huippulatausteho on 175 kW. 10–80 prosentin latausajan arvioidaan olevan 26 minuuttia. GTX-mallien arvioidaan yltävän noin 600 kilometrin toimintamatkaan WLTP-syklillä. 

Volkswagen ID.3 GTX

Alustan osalta GTX:t ovat saaneet jäykemmät kallistuksenvakaajat ja ohjausta on hienosäädetty juuri näitä malleja ajatellen. GTX Performancessa on vakiovarusteena myös urheilullisesti säädetty versio säädettävästä DCC-alustajärjestelmästä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mustapunaisesti

Volkswagen ID.3 GTX erottautuu ulkoisesti sisarmalleistaan mustilla yksityiskohdilla ja kolmioteeman käytöllä. Etupuskurissa on uudet ilmanottoaukot ja keulalla on uusi ledikolmioista koostuva nuolenpäämallinen päiväajovalo, joka toistuu jatkossa GTX-malleissa. Kiiltomustaa kyätetään keulan lisäksi kynnyslistoissa ja takapuskurin diffuusorissa. 20-tuumaisten vanteiden nimi on Skagen ja ne saa myös mustina. Uutena ulkovärinä on Kings red metallic, joka on tehtaan mukaan viittaus Golf GTI:n punaiseen väriin. Muut vaihtoehdot ovat harmaa, hopea, musta ja valkoinen. 

Matkustamossa jatketaan mustapunaisella teemalla esimerkiksi istuimien ompeleissa ja kirjailuissa. Urheiluistuimet ovat vakiovaruste ja varustelistalta löytyvät myös GTX-versiot ErgoActive-penkeistä. Kojelaudan kosketusnäyttö on 12,9 tuumaa ja vaihdevalitsin on siirretty ohjauspylvääseen. Uusi tietoviihdejärjestelmä tukee myös Ida-ääniavustinta ja se saa myöhemmin ChatGPT-tekoälypäivityksen. 

Volkswagen ID.3 GTX

Samassa yhteydessä ID.3 GTX saa myös Wellness-hyvinvointisovelluksen ID.7:n tapaan ja Park Assist Plussaan on lisätty auton etäpysäköinti älypuhelimella. 

GTX vai GTI?

Nähtäväksi jää, miten hyvin ID.3 GTX istuu Volkswagenin GTI-mallien henkiseksi seuraajaksi, mutta ainakin Wolfsburgissa on mietitty GTX:n roolia uudelleen lupaavalla tavalla. Volkswagen kertoo myös muista ID-perheen GTX-malleista lähestulkoon samaan hengenvetoon. 

Volkswagen ID.3 GTX

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Luetuimmat