13.3.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Volkswagen ID.3 GTX haikailee GTI-Golfien suuntaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagenilla on laitettu mietintämyssy päähän ja pohdittu, mitä GTX oikeastaan tarkoittaa. Sporttivivahteisten sähkömallien uuteen tulemiseen lähtee myös ID.3 GTX kahden version voimin. Volkswagen esitteli sähköautojen pikkusporttiset GTX:t jo tovi sitten ID.4:n ja ID.5:n kohdalla, mutta ilmeisesti tehdas ei ollut täysin varma itsekään, miten takavuosien “GTI-taika” taipuisi sähköön. Nyt GTX:n osalta aloitetaan osin puhtaalta pöydältä. Volkswagen ID.3 GTX saapuu heti kahtena tehoversiona. Takavetoinen Volkswagen ID.3 GTX perustuu VW:n mallistosta tuttuun APP550-sähkömoottoriin. Tarjolla on joko 210 kilowatin (286 hv) perus-GTX tai 240 kilowatin (326 hv) GTX Performance. Vääntöä on molemmissa 545 Nm, jota tehdas kuvailee paremmaksi väännöksi kuin sen turboahdetuissa V6 -moottoreissa. Suoritusarvoista mainittakoon 0–100 km/h 6,0 sekunnissa perus-GTX:lle ja 5,6 sekuntia GTX Performancelle. Huippunopeudet ovat puolestaan 180 km/h ja 200 km/h. ID.3 GTX:ien akku on 79 kilowattitunnin nettokokoinen (84 kWh brutto) ja sen huippulatausteho on 175 kW. 10–80 prosentin latausajan arvioidaan olevan 26 minuuttia. GTX-mallien arvioidaan yltävän noin 600 kilometrin toimintamatkaan WLTP-syklillä. Alustan osalta GTX:t ovat saaneet jäykemmät kallistuksenvakaajat ja ohjausta on hienosäädetty juuri näitä malleja ajatellen. GTX Performancessa on vakiovarusteena myös urheilullisesti säädetty versio säädettävästä DCC-alustajärjestelmästä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mustapunaisesti Volkswagen ID.3 GTX erottautuu ulkoisesti sisarmalleistaan mustilla yksityiskohdilla ja kolmioteeman käytöllä. Etupuskurissa on uudet ilmanottoaukot ja keulalla on uusi ledikolmioista koostuva nuolenpäämallinen päiväajovalo, joka toistuu jatkossa GTX-malleissa. Kiiltomustaa kyätetään keulan lisäksi kynnyslistoissa ja takapuskurin diffuusorissa. 20-tuumaisten vanteiden nimi on Skagen ja ne saa myös mustina. Uutena ulkovärinä on Kings red metallic, joka on tehtaan mukaan viittaus Golf GTI:n punaiseen väriin. Muut vaihtoehdot ovat harmaa, hopea, musta ja valkoinen. Matkustamossa jatketaan mustapunaisella teemalla esimerkiksi istuimien ompeleissa ja kirjailuissa. Urheiluistuimet ovat vakiovaruste ja varustelistalta löytyvät myös GTX-versiot ErgoActive-penkeistä. Kojelaudan kosketusnäyttö on 12,9 tuumaa ja vaihdevalitsin on siirretty ohjauspylvääseen. Uusi tietoviihdejärjestelmä tukee myös Ida-ääniavustinta ja se saa myöhemmin ChatGPT-tekoälypäivityksen. Samassa yhteydessä ID.3 GTX saa myös Wellness-hyvinvointisovelluksen ID.7:n tapaan ja Park Assist Plussaan on lisätty auton etäpysäköinti älypuhelimella. GTX vai GTI? Nähtäväksi jää, miten hyvin ID.3 GTX istuu Volkswagenin GTI-mallien henkiseksi seuraajaksi, mutta ainakin Wolfsburgissa on mietitty GTX:n roolia uudelleen lupaavalla tavalla. Volkswagen kertoo myös muista ID-perheen GTX-malleista lähestulkoon samaan hengenvetoon. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?