12.9.2023

Koeistuttu: Volkswagen ID.7 – uusi sähköinen lippulaiva kuivaa jopa vaatteet

Volkswagenin ID-perhe laajenee kärkipäästä, kun markkinoille saapuu pian uusi ID.7.

Volkswagen ID.7 on merkin sähköinen huippumalli, joka vie monta asiaa uudelle tasolle. Se tarjoaa ensimmäistä kertaa yli 600 kilometrin sähköisen toimintamatkan, ja Premium-tasoiset sisätilat.

Monta asiaa on toki ennallaan, esimerkiksi akkupaketti. Se on monesta muusta mallista tuttu 77 kWh. Samasta akkukokoonpanosta tosin saadaan irti enemmän uuden ID.7:n kohdalla, sillä autossa on uusi ja entistä taloudellisempi moottori.

Uusi sähkömoottori on sijoitettu taka-akselille ja se tuottaa 285 hv (210 kW) ja 545 Nm. Lisäpotkua aiempaan moottoriin verrattuna on 80 hevosvoimaa. Aiempia malleja pidempi toimintamatka ja lisää tehoa on yhtälö, joka tuntuu kummalliselta, mutta akkua on ehditty parantelemaan jo pidempään. Osansa lisääntyneeseen toimintamatkaan on toki aerodynamiikalla.

Myös maksimilataustehoa on nostettu entisestään ja ID.7 kykenee vastaanottamaan virtaa DC-latauksessa 175 kW nopeudella. Testien mukaan latauskäyrä on mukavan tasainen, eli auto ottaa virtaa vastaan 10–80 % reippaalla tahdilla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Älykästä ilmanvaihtoa

Ohjaamo poikkeaa tätä nykyä myynnissä olevista ID-malleista yllättävän paljon. Kokonaisuutta hallitsee 15” infotainment-näyttö, jonka taakse toiminnallisuudet on pitkälti piilotettu. Sitä kautta ohjataan muun muassa uutta älyilmastointia, eli fyysiset ilmanohjaimet on siirretty näytön taakse.

Älyilmastointi tunnistaa esimerkiksi tilanteen, jossa joko kuljettaja tai etupenkkiläinen on auringossa ja toinen varjossa, ja voimistaa ilmastointia aurinkoisella puolella.

Volkswagen käyttää uutuusmallissa uutta ohjelmistoversiota 4.0, mikä on ehdottoman hyvä uutinen. Edelliset ohjelmistoversiot ovat takkuilleet paikoin pahasti, mutta uutuuden pitäisi olla parempi. Pikaisen testin perusteella ohjelmisto on aiempaa nopeampi ja toiminnaltaan sulava. Toki kyseessä on esituotantoauto, joten muutoksia voi olla luvassa.

Ohjauspyörän takana on edelleen piskuinen mittaristo, mutta suuri osa informaatiosta heijastetaan myös AR-HUD (Augmented Reality Head Up Display) -näyttöön. Se hyödyntää lisättyä todellisuutta, mutta lanseerauksessa ei vielä paljastettu millä tavalla.

Pyykinkuivausta takapuolelle

Esillä olleen parhaan varustelutason mallista löytyy ergoActive Premium -istuimet, jotka tarjoavat hierontaa, viilennystä ja vaatteiden kuivausta. Penkit tunnistavat kuskin kosteat vaatteet ja kuivaavat ne ilmastoinnilla ja lämmittämällä. Kätevä keksintö sateen yllättäessä tai urheilusuorituksen jälkeen.

ID.7:n yllättävin ominaisuus löytyy kuitenkin hintalapusta. Halvimmillaan uuden lippulaivan saa itselleen 58 790 eurolla. Luokka ja koko huomioiden hintaa voisi sanoa jopa edulliseksi. Etenkin kun kyseessä on viisimetrinen auto, jonka voi helposti niputtaa edustusluokkaan.

Alkuvaiheessa ID.7:n keskihintainen Pro Business Plus -mallin hinnalla saa itselleen huippumalli Pro Business Maxin. Kolmen tonnin rabatti kannattane hyödyntää, jos kiikarissa on ID.7.

Volkswagenin kookkaimman sähkölimpun hinnoittelu on kiinnostavaa, sillä sen kilpailijaksi voidaan laskea esimerkiksi Mercedes EQE. Hintaeroa halvimpien mallien välillä on hulppeat 19 110 euroa, mikä varmasti kiinnostaa esimerkkisi taksikäyttöä silmällä pitäen. Koeistumisen perusteella noin merkittävä hintaero ei välttämättä ole täysin perusteltavissa.

Ensimmäiset ID.7:t saapuvat maahan marraskuussa ja toimitukset alkavat vuodenvaihteen jälkeen. Luvassa on myöhemmin myös farmarimalli ja nelivetoinen GTX. Luvassa on myös 86 kWh akulla varustettu Pro S, jonka toimintamatka on WLTP:n mukaan yli 700 km.

Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala

Luetuimmat