5.2.2019

Kolmen viikon autoseikkailu Grönlannissa – erikoisosaamista mukaan myös Suomesta

Hakkapeliitta 44

Seitsemän miestä, kolme autoa ja 5 000 kilometriä vaihtelevaa jäänpintaa. Siinä puitteet huimalle autoseikkailulle.

Islantilais-amerikkalainen retkiryhmä ajoi Grönlannin etelärannikolta maan pohjoisimpaan kolkkaan ja takaisin 20 päivässä. Autoretkeksi reittivalinta on jokseenkin järjetön, mutta seikkailuna se on lähes vertaansa vailla.

Aivan tehdaskarheilla ajoneuvoilla ei tälle retkelle lähdetty. Pähkäilyn jälkeen kulkupeleiksi valittiin Arctic Trucksin räätälöimät erikoisajoneuvot. Ja niistä yhteen alle vielä suomalaista eritysosaamista, eli talvihaasteisiin tehdyt Nokian Hakkapeliitta 44 -renkaat, jotka esittelimme tuoreeltaan myös Moottorin netissä.

Vaiherikas seikkailu arktisen luonnon keskellä koetteli niin miehistön kuin kalustonkin etenemiskykyä. Oheisella videolla haasteet näyttävät yllättävän leppoisilta, mutta aivan pienestä seikkailusta ei kuitenkaan ollut kyse.

Expeditions7 –nimeä kantanut tutkimusretki starttasi etelä-Grönlannin Isortoqista ja suuntasi maan keskiosan halki kohti pohjoisen Wulff Landia. Suurin osa ajomatkasta taittui maata halkovan, tuhansien kilometrien pituisen ja paikoin jopa kolme kilometriä paksun mannerjäätikön päällä.

Tutkimusretken hengessä ajomatkan aikana retkeläiset kirjasivat ylös säätietoja ja ottivat lumi- ja jäänäytteitä, jotka annettiin myöhemmin yliopistoille tutkimuskäyttöön. Tässä siis painava syy varsin poikkeukselliselle seikkailulle.

Lähes kolmen viikon reissu päättyi lopulta Grönlannin länsirannikolle Sisimiutin kylään. Kaikkiaan ajomatkaa kertyi 5 169 kilometriä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kylmä kylpy avaa pelin

Grönlannin äärioloissa sekä kuljettajien että ajoneuvojen kestävyys venyi retkeläisten mukaan äärimmilleen. Siitä saatiin esimakua jo lähtövalmisteluissa, kun yksi autoista upposi osittain ohuehkon jokijään läpi.

Greeenland-2018-Nokian-Hakkapeliitta-44+(5)

– Vaikeinta oli päästä matkaan ja löytää auton kantava turvallinen reitti rannikolta paksumman mannerjään päälle. Onni onnettomuudessa, ettei mitään pahempaa sattunut ja pääsimme matkaan, tosin kyllä muutaman päivän suunniteltua myöhemmin, kertoo matkalle osallistunut Arctic Trucksin perustajajäsen Emil Grimsson.

Matkalla hankaluuksia aiheuttivat myös vaihtelevat keliolot ja sankassa lumipyryssä olemattomaksi muuttunut näkyvyys. Ne tekivät matkanteosta paikoin tuskallisen hidasta. Hitaimmilla pätkillä ajoneuvot etenivät vain 10 kilometrin tuntinopeudella. Lämpötila painui alimmillaan -40 asteeseen.

Greeenland-2018-Nokian-Hakkapeliitta-44+(5)

Retkikunta sai silti nauttia myös Grönlannin parhaimmista puolista.

– Jäätikkö on upea näky, kun se levittäytyy eteen koko komeudessaan. Myös saapuminen päivien jäällä ajamisen jälkeen Wulff Landiin on jäänyt mieleen. Paikka oli vaikuttava, vähän epätodellinenkin. En tiedä, onko kukaan koskaan ajanut autolla yhtä pohjoiseen, Grimsson miettii.

Kaluston kestävyys puntarissa

Grönlannin karun kaunis, koskematon maasto ei ole helpoimmasta päästä kokeneellekaan talvikuskille. Siksi retkelle valittiin varusteet, joiden kanssa selviäisi niin jäätiköstä kuin kivisestä maastosta ja pehmeistä lumitöyräistä.

Greeenland-2018-Nokian-Hakkapeliitta-44+(5)

Autoiksi valikoitui kolme islantilaisen Arctic Trucksin erikoisajoneuvoa, joita käytetään muun muassa Etelämantereen tutkimusmatkoilla. Ajoneuvoista uusin varustettiin Nokian Hakkapeliitta 44 –renkailla. Renkaassa on erittäin kylmiin oloihin räätälöity kulutuspintasekoitus, joka tähtää pidon ja kestävyyden yhdistelmään.

– Halusin autoomme juuri Hakkapeliitat aiempien kokemusten perusteella. Renkaat ovat vahvoilla äärioloissa ja jopa -40 asteen pakkasella ne toimivat hyvin, Grimsson sanoo.

Painoa yhdellä renkaalla on 70 kiloa, ja halkaisijan mitta on yli metrin. Järeä rengas syntyi pari vuotta sitten Nokian Renkaiden ja Arctic Trucksin pitkään jatkuneen yhteistyön tuloksena.

– Pehmeässä lumessa tarvitaan isot renkaat, joissa on riittävä ilmatila. Ilmanpainetta säätämällä voi vaikuttaa siihen, kuinka suureksi renkaan kosketuspinta alustaan muodostuu. Leveä rengas kantaa paremmin eikä uppoa yhtä syvälle kuin kapea rengas.

Greeenland-2018-Nokian-Hakkapeliitta-44+(5)

Paljonko on riittävästi polttoainetta?

Yksi tärkeimpiä etukäteen tehtäviä suunnitelmia oli polttoaineenkulutuksen tarkka laskenta. Jäätiköllä tankkauspisteitä on turha etsiä ja kuormittavan ajon lisäksi oman haasteensa heittää myös pakkanen.

– Polttoainetta kului matkalla onneksi vähemmän kuin arvioimme.

Grönlannissa polttoaine kulki nyt ensimmäistä kertaa retkikunnan mukana autojen perässä vedettävissä ahkioissa. Oman haasteensa asetti se, että säiliöt pysyivät ehjinä ja kiinni ahkioissa osittain varsin vaikeakulkuisessa maastossa.

Greeenland-2018-Nokian-Hakkapeliitta-44+(5)

Seitsikosta hioutui matkan aikana tiivis porukka, jossa jokainen hoiti oman tonttinsa ruoanlaitosta autonkorjaukseen ja valokuvaukseen.

– Tällaiset reissut vievät mukanaan, siinä voi keskittyä vain hetkeen, nauttia ja unohtaa kaiken muun, reissukokemuksistaan kertonut Emil Grimsson sanoo.

Lähde ja kuvat: Nokian Renkaat

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat