3.5.2019

Kotimainen ja vähäpäästöinen Neste MY – sopii kaikille dieselmoottoreille, vai sopiiko?

Neste_My

Nesteen testien mukaan MY-diesel soveltuu kaikille dieselmoottoreille, autonvalmistajien kannat vaihtelevat äärestä laitaan.

Neste toi markkinoille uusiutuvan dieselpolttoaineen pari vuotta sitten. Aluksi markkinointinimeltään Neste MY oli myynnissä vain kuudella huoltamolla, mutta sittemmin jakeluverkosto on kasvanut 44 asemaan.

Neste_My

Neste korostaa uusiutuvan dieselinsä eroa aikaisempiin esteripohjaisiin FAME-biodieseleihin, jotka eivät soveltuneet kaikkiin moottoreihin. MY on luokiteltu vetykäsitellyksi kasviöljyksi, joka Nesteen testien mukaan sopii kaikille dieselmoottoreille. Autonvalmistajien kannat vaihtelevat äärestä laitaan, ja osa valmistajista vielä selvittää polttoaineen soveltuvuutta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kotimainen polttoaine

Neste MY -polttoaine valmistetaan yksinomaan kotimaisista jätteistä ja elintarviketeollisuuden prosesseissa syntyvistä tähteistä, palmuöljyä ei käytetä. Raaka-aine, patentit ja tuotanto ovat kotimaassa, siis kokonaan suomalainen tuote.

Uusiutuva diesel on 10–20 senttiä tavallista kalliimpaa litrahinnaltaan, joten paljonkin ajavalle satsaus lähes päästöttömään autoiluun olisi euron luokkaa päivässä. Kuulostaa kohtuulliselta verrattuna sähköautojen koviin hankintahintoihin.

Neste_My

Roima vähennys hiilidioksidipäästöihin

Koska joka tapauksessa jätteet mädäntyessään muodostaisivat metaania tai poltettaessa hiilidioksidia, niistä tehty polttoaine saa laskennallisen hyvityksen hiilidioksidipäästöihin. Koko elinkaaren aikana kasvihuonekaasuja tulee noin 90 prosenttia vähemmän fossiiliseen dieseliin verrattuna.

Vaikka vähennys on laskennallinen, Nesteen mukaan MY myös palaa puhtaammin. Lähipäästöt, kuten typen oksidit ja hiukkaset vähenevät.

Kokeilimme MY:tä heti tuoreeltaan, Moottorin numerossa 5/2017 vertailimme sillä ajettuja hiilidioksidipäästöjä ja käyttökuluja sähköautoon. Kun tuotannosta ja jakelusta aiheutuneet päästöt lasketaan mukaan, Mazda 3 uusiutuvalla dieselillä päätyi lähestulkoon tasapeliin hiilidioksidipäästöissä Hyundai Ioniq -sähköauton kanssa.

Neste_My

Tarkat lukijamme

Mahtava juttu, miksei tätä keksitty jo aiemmin? Innostuimme uudesta polttoaineesta vähän liikaakin.

Nesteen laajennettua jakelua ja ympäristötietoisuuden lisääntyessä myös lukijamme ovat ilahduttavasti kiinnostuneet uudesta polttoaineesta. Myös Autoliiton jäsenet ovat lähestyneet toimitusta, koska heidän autojensa valmistajat ovat kieltäneet heitä käyttämästä MY:tä jopa takuun menettämisen uhalla.

Kysely suurimpien automerkkien maahantuojille vahvisti asian. Kaikki valmistajat eivät salli Neste MY:n käyttöä. Valmistajat edellyttävät polttoaineen täyttävän standardin EN 590, mutta MY täyttää vain EN15940 vaatimukset. Ero on lähinnä tiheydessä. Valmistajat vaativat testauksen suorittamista, vaikka ero olisi mitätönkin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Valmistajien vastaukset

Neste MY:n käyttöä suosittelevat vain Volvo ja ranskalaiset autonvalmistajat. Volvolla testaus on suoritettu ainoastaan tuoreimmalla mallisukupolvella. Oheiseen taulukkoon on koottu eri autovalmistajien näkemys MY-polttoaineen soveltuvuudesta omaan mallistoon.

Alfa Romeokielletty
Audivoi käyttää
BMWkielletty

hyväksyntä ja testaus aloitettu

 

CitroënsallittuXTL
Daciasallittu
DSsallittuXTL
Fiatkielletty
Fordkielletty

hyväksyntä ja testaus aloitettu

 

Hondakielletty
Hyundaikielletty
JaguarkiellettyUSA sallittu
Jeepkielletty
Kiakielletty
Land RoverkiellettyUSA sallittu
Mazdakielletty
Mercedes-Benzkielletty

hyväksyntä ja testaus aloitettu

 

Minikielletty
Mitsubishikielletty
Nissankielletty

hyväksyntä ja testaus aloitettu

 

Opelvoi käyttää vain osassa mallistoa
PeugeotsallittuXTL
Range RoverkiellettyUSA sallittu
Renaultsallittu
Seatvoi käyttää
Škodavoi käyttää
Subarukielletty
Toyotakielletty
Volkswagenvoi käyttää
Volvosallittunykymallisto

Peugeotin, Citroënin ja DS:n malleissa sopivuus ilmaistaan tankkiluukun sisäpuolella olevalla XTL-tarralla. Myös Opelin uusimmat ranskalaisten kanssa yhteistyössä tehdyt mallit, Crossland X, Grandland X ja Combo kelpuuttavat Neste MY:n, muuhun mallistoon sitä ei suositella.

Renault ja Dacia kertovat testit suoritetuiksi uusimmilla urealisäainetta käyttävillä dieseleillä, mutta eivät kiellä käyttöä vanhemmillakaan. Volkswagen-konsernin merkit (VW, Audi, Seat, Škoda) suosittelevat normaalin dieselin käyttöä, mutta sallivat myös MY:n käytön.

Muut merkit kieltävät käytön toistaiseksi, ennen kuin tarvittavat testit on suoritettu. BMW, Mercedes, Ford ja Nissan kertovat testauksen olevan menossa, hyväksyntäprosessi voi olla pitkäkin. Mercedeksen kuorma-autoilla hyväksyntä jo on. Samoin Land Rover ja Jaguar ovat hyväksyneet EN15940-polttoaineen käytön Yhdysvalloissa.

Neste_My

Tuotevastuu Nesteellä

Koska Neste kuitenkin mainostaa ahkerasti MY:n käyvän kaikkiin dieseleihin, tiedustelimme heidän kantaansa. Nesteen mukaan MY on pitkän ja perusteellisen testauksen lisäksi käytössä jo useassa maassa ja sillä ajetaan päivittäin miljoonia kilometrejä raskaassa liikenteessä. Vikoja ei ole ilmaantunut ja luotto uutuuteen on vankka.

Neste lupaa ja tietysti tuotevastuulain mukaan joutuukin korvaamaan mahdolliset polttoaineen aiheuttamat vauriot ja haitat.

Nyt on odotettava, että loputkin valmistajat testaavat MY:tä. Sen luulisi olevan autotehtaillekin tärkeää nykyisen päästöahdistuksen ja dieselin kieltoaikeiden pyörteissä.

Teksti: Petri Munukka Kuvat: Antti Hentinen

Luetuimmat