3.5.2019 Ajoneuvot Kotimainen ja vähäpäästöinen Neste MY – sopii kaikille dieselmoottoreille, vai sopiiko? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nesteen testien mukaan MY-diesel soveltuu kaikille dieselmoottoreille, autonvalmistajien kannat vaihtelevat äärestä laitaan. Neste toi markkinoille uusiutuvan dieselpolttoaineen pari vuotta sitten. Aluksi markkinointinimeltään Neste MY oli myynnissä vain kuudella huoltamolla, mutta sittemmin jakeluverkosto on kasvanut 44 asemaan. Neste korostaa uusiutuvan dieselinsä eroa aikaisempiin esteripohjaisiin FAME-biodieseleihin, jotka eivät soveltuneet kaikkiin moottoreihin. MY on luokiteltu vetykäsitellyksi kasviöljyksi, joka Nesteen testien mukaan sopii kaikille dieselmoottoreille. Autonvalmistajien kannat vaihtelevat äärestä laitaan, ja osa valmistajista vielä selvittää polttoaineen soveltuvuutta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kotimainen polttoaine Neste MY -polttoaine valmistetaan yksinomaan kotimaisista jätteistä ja elintarviketeollisuuden prosesseissa syntyvistä tähteistä, palmuöljyä ei käytetä. Raaka-aine, patentit ja tuotanto ovat kotimaassa, siis kokonaan suomalainen tuote. Uusiutuva diesel on 10–20 senttiä tavallista kalliimpaa litrahinnaltaan, joten paljonkin ajavalle satsaus lähes päästöttömään autoiluun olisi euron luokkaa päivässä. Kuulostaa kohtuulliselta verrattuna sähköautojen koviin hankintahintoihin. Roima vähennys hiilidioksidipäästöihin Koska joka tapauksessa jätteet mädäntyessään muodostaisivat metaania tai poltettaessa hiilidioksidia, niistä tehty polttoaine saa laskennallisen hyvityksen hiilidioksidipäästöihin. Koko elinkaaren aikana kasvihuonekaasuja tulee noin 90 prosenttia vähemmän fossiiliseen dieseliin verrattuna. Vaikka vähennys on laskennallinen, Nesteen mukaan MY myös palaa puhtaammin. Lähipäästöt, kuten typen oksidit ja hiukkaset vähenevät. Kokeilimme MY:tä heti tuoreeltaan, Moottorin numerossa 5/2017 vertailimme sillä ajettuja hiilidioksidipäästöjä ja käyttökuluja sähköautoon. Kun tuotannosta ja jakelusta aiheutuneet päästöt lasketaan mukaan, Mazda 3 uusiutuvalla dieselillä päätyi lähestulkoon tasapeliin hiilidioksidipäästöissä Hyundai Ioniq -sähköauton kanssa. Tarkat lukijamme Mahtava juttu, miksei tätä keksitty jo aiemmin? Innostuimme uudesta polttoaineesta vähän liikaakin. Nesteen laajennettua jakelua ja ympäristötietoisuuden lisääntyessä myös lukijamme ovat ilahduttavasti kiinnostuneet uudesta polttoaineesta. Myös Autoliiton jäsenet ovat lähestyneet toimitusta, koska heidän autojensa valmistajat ovat kieltäneet heitä käyttämästä MY:tä jopa takuun menettämisen uhalla. Kysely suurimpien automerkkien maahantuojille vahvisti asian. Kaikki valmistajat eivät salli Neste MY:n käyttöä. Valmistajat edellyttävät polttoaineen täyttävän standardin EN 590, mutta MY täyttää vain EN15940 vaatimukset. Ero on lähinnä tiheydessä. Valmistajat vaativat testauksen suorittamista, vaikka ero olisi mitätönkin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Valmistajien vastaukset Neste MY:n käyttöä suosittelevat vain Volvo ja ranskalaiset autonvalmistajat. Volvolla testaus on suoritettu ainoastaan tuoreimmalla mallisukupolvella. Oheiseen taulukkoon on koottu eri autovalmistajien näkemys MY-polttoaineen soveltuvuudesta omaan mallistoon. Alfa RomeokiellettyAudivoi käyttääBMWkielletty hyväksyntä ja testaus aloitettu CitroënsallittuXTLDaciasallittuDSsallittuXTLFiatkiellettyFordkielletty hyväksyntä ja testaus aloitettu HondakiellettyHyundaikiellettyJaguarkiellettyUSA sallittuJeepkiellettyKiakiellettyLand RoverkiellettyUSA sallittuMazdakiellettyMercedes-Benzkielletty hyväksyntä ja testaus aloitettu MinikiellettyMitsubishikiellettyNissankielletty hyväksyntä ja testaus aloitettu Opelvoi käyttää vain osassa mallistoaPeugeotsallittuXTLRange RoverkiellettyUSA sallittuRenaultsallittuSeatvoi käyttääŠkodavoi käyttääSubarukiellettyToyotakiellettyVolkswagenvoi käyttääVolvosallittunykymallisto Peugeotin, Citroënin ja DS:n malleissa sopivuus ilmaistaan tankkiluukun sisäpuolella olevalla XTL-tarralla. Myös Opelin uusimmat ranskalaisten kanssa yhteistyössä tehdyt mallit, Crossland X, Grandland X ja Combo kelpuuttavat Neste MY:n, muuhun mallistoon sitä ei suositella. Renault ja Dacia kertovat testit suoritetuiksi uusimmilla urealisäainetta käyttävillä dieseleillä, mutta eivät kiellä käyttöä vanhemmillakaan. Volkswagen-konsernin merkit (VW, Audi, Seat, Škoda) suosittelevat normaalin dieselin käyttöä, mutta sallivat myös MY:n käytön. Muut merkit kieltävät käytön toistaiseksi, ennen kuin tarvittavat testit on suoritettu. BMW, Mercedes, Ford ja Nissan kertovat testauksen olevan menossa, hyväksyntäprosessi voi olla pitkäkin. Mercedeksen kuorma-autoilla hyväksyntä jo on. Samoin Land Rover ja Jaguar ovat hyväksyneet EN15940-polttoaineen käytön Yhdysvalloissa. Tuotevastuu Nesteellä Koska Neste kuitenkin mainostaa ahkerasti MY:n käyvän kaikkiin dieseleihin, tiedustelimme heidän kantaansa. Nesteen mukaan MY on pitkän ja perusteellisen testauksen lisäksi käytössä jo useassa maassa ja sillä ajetaan päivittäin miljoonia kilometrejä raskaassa liikenteessä. Vikoja ei ole ilmaantunut ja luotto uutuuteen on vankka. Neste lupaa ja tietysti tuotevastuulain mukaan joutuukin korvaamaan mahdolliset polttoaineen aiheuttamat vauriot ja haitat. Nyt on odotettava, että loputkin valmistajat testaavat MY:tä. Sen luulisi olevan autotehtaillekin tärkeää nykyisen päästöahdistuksen ja dieselin kieltoaikeiden pyörteissä. Teksti: Petri Munukka Kuvat: Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?