Talviliikenne_Helsinki

Ajoneuvot Uutinen 6.12.2019

Lähes puolet suomalaisista joutunut onnettomuuteen talvella – katso asiantuntijoiden vinkit talvikeleihin

Rengasvalmistaja Goodyearin kyselytutkimuksen mukaan lähes puolet suomalaisista on joutunut liikenneonnettomuuteen talvikuukauksien aikana. Lumisade on mainittu toistuvasti osavaikuttajana onnettomuuksien syntyyn.

Goodyearin tutkimuksessa pyydettiin suomalaisia vastaamaan talviolosuhteissa ajamista ja talvirenkaita koskeviin kysymyksiin. Tässä kävi ilmi, että 42 prosenttia vastaajista on joskus joutunut onnettomuuteen ajaessaan talvella.

Talvikelillä kesärenkailla on ajanut 52 prosenttia vastaajista. Seitsemän prosenttia on tätä vaarallisuutta harrastanut usein.

Renkaiden vaihtaminen ajoissa tärkeää, mutta silti se unohtuu

Kyselyyn vastanneista suurimman osan mielestä on tärkeää vaihtaa talvirenkaat hyvissä ajoin, mielellään ennen lain määräämää takarajaa. Huolimatta siitä, että suurin osa pitää turvallisuutta tärkeänä, 8 prosentin mielestä ei ole tärkeää vaihtaa renkaita hyvissä ajoin. Goodyearin mukaan tämä voi olla turvallisuusriski, kun huomioidaan ettei joka neljäs epäröi lähteä autoilemaan kelistä riippumatta.

– Onnettomuuksien riski on Suomessa suurempi talvella. Lumen, liukkauden ja alijäähtyneen sateen vuoksi on elintärkeää, ettei talvirenkaiden käyttötarkoitusta aliarvioida. Siksi on huolestuttavaa, että niinkin moni kuin puolet suomalaisista on joskus ajanut kesärenkailla talvikelillä. Toivottavaa olisi tietenkin, että luku olisi nolla, ja että useammat ottaisivat renkaiden käyttötarkoituksen tosissaan vaihtamalla talvirenkaat hyvissä ajoin, Goodyearin Nordic Brand Executive Jenny Wahlsten kertoo.

Talvikelien haastavuus on tullut joskus monelle suomalaiselle yllätyksenä.

Asiantuntijoiden vinkit turvalliseen talviautoiluun

Onnettomuuksien välttämiseksi Goodyear on kerännyt pohjoismaisten rengasasiantuntijoiden mielipiteitä ja vinkkejä talvikelillä ajamiseen ja listannut viisi seikkaa jotka vaativat erityistä tarkkaavaisuutta talviliikenteessä.

Liukkaus ei välttämättä näy päälle päin, joka vaikeuttaa sen havaitsemista. Tien pinta voi olla myös paikoittain jäässä, vaikka se olisi pääsääntöisesti kuiva. Tällainen äkillinen liukkaus on tavanomaista metsissä, silloilla ja vesistöjen lähellä.

Alijäähtynyt sade jäätyy tullessaan kosketuksiin kylmän maan kanssa, jolloin muodostuu liukkaita kohtia tien pintaan. Alijäähtyneestä sateesta varoittaa muun muassa jos sade jäätyy tuulilasiin ja edellä ajavasta ajoneuvosta ei roisku enää vettä.

Tiehen muodostuvissa lumiurissa ajaminen saattaa tuntua varmalta, koska pito on paljaalla maalla parempi kuin lumella. Pito kuitenkin heikkenee välittömästi, kun ohjaa urasta sivuun lumella. Myös aurauksen jälkeen tielle kasautuvia lumivalleja tulee varoa, jos valliin joutuu ajamaan, on syytä pudottaa nopeutta liirron riskin vuoksi.

Lumisella tiellä liukkaimmat tilanteet ovat liikkeelle lähdössä ja pysähtyessä, esimerkiksi risteyksiin ja liikenneympyröihin renkaat silottavat lumen liukkaaksi ja pakkautuneeksi.

Onnettomuuden varalta autossa on hyvä olla tiettyjä varusteita mukana. Goodyearin mukaan kolme tärkeintä varustetta tälle varalle ovat huomioliivi, lumilapio ja lämpimät vaatteet.

Lähde: Goodyear Kuvituskuva: Moottorin arkisto

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat