30.12.2023

Maistiainen: Hongqi E-HS9 – diktaattorityyliä perhevankkurissa

Hongqi E-HS9 on 7-paikkainen sähköjätti, joka havittelee Premium-autojen tontille.

Kiinalaisvalmistaja Hongqin E-HS9 ei varsinaisesti huku massaan. Valkoinen järkäle on ennakkoluulottomasti muotoiltu automalli. Se on kuin Rolls Royce helvetistä, mutta jollain oudolla ja hyvällä tavalla. Mukana on lisäksi hieman Range Roveria, mikä ei sekään ole paha vertailukohta.

E-HS9:n kohdalla on unohdettu sovinnaisuuden pelisäännöt. Mallissa on vähän liikaa kaikkea. Keula kohoaa pystysuorassa kohti taivasta, eikä suunnittelun peruskiveen ole hakattu optimaalista aerodynamiikkaa. Saman kertoo ilmanvastuskerroinluku 0.345.

Auto on samaan aikaan tyylitön ja tyylikäs. Yksi asia on kuitenkin varmaa: siitä joko pitää tai ei pidä. ”Ihan kiva” ei kuulu sanavarastoon Hongqin ulkonäöstä puhuttaessa. Koeajoauton valkoinen väri korostaa muotoja, mutta samalla hukkaa hieman kromikuorrutusta, joka näyttää vieläkin härskimmältä mustassa värissä.

Kiinalaisesta muotoilusta ei kuitenkaan voi olla pitämättä, sillä se sekoittelee tyylejä vailla ennakkoluuloja. Suunnitteluosastolla ei selkeästi rajoiteta sitä, millaisia autoja markkinoille pusketaan. Ja hyvä niin, sillä tätä nykyä etenkin sähköautot ovat suurimmilta osin aerodynamiikan ehdoilla veistettyjä muodottomia möykkyjä.

E-HS9:n edut ovat kiistatta ulkonäössä ja mielikuvissa, joita auto herättää. Se on kärry, joka vaikuttaa Marvel-elokuvien pahiksen ajopeliltä. Tai saattaisi moisella ajella myös roistovaltion diktaattori.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tietoviihteen design ontuu

Sisustassa jatkuu pitkälti sama meno. Penkkien tikkaus on ruutukuvioinen, josta syntyy automaattisesti Premium-tunnelma. Etupenkkien pääntuissa on muhkeat Premium-pehmikkeet, jotka tietysti kuuluvat asiaan. Kaikki säätyy ohjaamossa sähköllä, kuten olettaa saattaa.

Elektroniikan puolella tyylitaju on vähän samanlaista kuin ulkokuoressa, mutta mielikuva lipsahtaa hieman pilipaliosastolle. Tätä nykyä tietoviihdenäytöt ovat varsin tyylikkäitä, mutta E-HS9:n näyttöjen design vie mielikuvan vuosien taakse menneisyyteen. Pienellä vaivalla niistä olisi saanut selkeästi tyylikkäämpiä.

Vaikka E-HS9 on yli viisimetrinen järkäle, joka painaa reilut 2700 kiloa, on suorituskykyä varsin mittavasti. Karmean kokoinen vankkuri kiihtyy sataseen 4,9 sekunnissa, mikä on massa huomioiden melkoinen saavutus. Syy piilee voimalinjassa, sillä kahden sähkömoottorin yhteisteho on 551 hevosvoimaa. Vääntöä puolestaan löytyy 450 Nm.

Toimintasädettä lupaillaan 465 kilometriä, mikä on peruja akun 90 kWh:n nettokapasiteetista. Keskikulutus on WLTP-mittaustavan mukaan 19,3 kWh sadalla kilometrillä. Tämä saattaa toteutua optimaalisissa olosuhteissa, mutta pakkaskelillä meno on koko lailla toisenlaista.

Koeajolla Hongqi imi sähköä kuin sieni. Keskikulutus pyöriskeli lähellä 40 kWh -lukemaa sadalla. Alle 35 kWh -kulutuslukemiin ei ollut käytännössä mitään jakoa, sillä kookkaan kabiinin lämmitys pakkasella nappaa ilmalämpöpumpun koko kapasiteetin käyttöönsä.

Parin vuorokauden mittaisella testijaksolla kulutus oli viiden asteen pakkasella 38 kWh, mikä on reipasta. Laturilla saa siis vierailla taajaan. Kun elohopean neula nousi asteen verran plussalle, söi järkäle enää 32 kWh sadalla kilometrillä, eli lämpötilan vaikutus on melkoinen.

Varusteet riittävät

Koeajettu auto on Premium-varusteinen, eli autossa on lähtökohtaisesti kaikki varusteet vakiona. Oikeastaan ainoa asia mikä jää puuttumaan on ilma-alusta. Kun alla on 2700 kiloa painava sähköjärkäle, tekevät pussit kulmissa ihmeitä. Sellaiset toki löytyvät Executive-varustellusta autosta.

Syy sille, että Hongqi rantautui Suomeen, on maailmantaloudessa. Meikäläisittäin myyntiin tulevat yksilöt ovat niin sanottuja ylijäämäautoja Norjasta, sillä siellä autokauppa on pitkälti pysähtynyt Euriborin kivuttua korkeuksiin. Hintakin on meillä edullinen, sillä reipas vuosi sitten E-HS9 olisi maksanut reippaat 100 000 euroa.

Tällä hetkellä Hongqin saa halvimmillaan 75 000 euron hintaan. Executive-varusteinen auto puolestaan kustantaa kymppitonnin enemmän. 75 000 euron hintalapulla saa itselleen varsin paljon, mutta sähkötekniikasta joudutaan tinkimään. Kulutus on kovaa, eikä pikalatausnopeus ole markkinoiden paras.

Palaamme tarkemmin Hongqin käytettävyyteen pidemmällä koeajolla, mutta maistiaisen perusteella on selvää, että hinta ja laatu tuntuvat kohtaavan mukavalla tavalla. Markkinoilla ei nimittäin ole kovinkaan montaa tämän kokoluokan autoa, joka tarjoaisi vastaavaa suorituskykyä ja yhtä persoonallista tunnelmaa tässä hintaluokassa.

Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat