17.5.2018

Mercedes-Benzin täyssähköinen EQC saapuu markkinoille 2019

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benzin sähköinen tulevaisuus saapuu EQC:n muodossa vuonna 2019. Kehitystyössä on menossa prototyyppivaihe, jonka aikana varmistetaan auton toimivuus ääriolosuhteissa.

Mercedes-Benz EQC on saksalaisvalmistajan seuraava suuri panostus täyssähköisiin henilöautoihin. Samalla EQC toimii koko sähköistämistä esittelevän EQ-brändin keulakuvana. Vuonna 2019 markkinoille saapuvan sähköauton testaus on parhaillaan käynnissä eri puolilla maailmaa.

Luonnollisesti EQC:n täytyy täyttää kaikki Mercedes-Benzin asettamat laatustandardit, joten mallin kehitystyötä on suoritettu Pohjois-Ruotsin jopa –35°C pakkasissa. Edessä ovat vielä korkeiden lämpötilojen testaus Etelä-Euroopassa, mittarin näyttäessä pahimmillaan +50°C, testaten ilmastoinnin ja latausjärjestelmän toimintaa ääritilanteissa. Yhteensä säätestejä suoritetaan kolmena vuonna.

Mercedes-Benz EQC

Varsinainen kehitystyö on aloitettu digitaalisesti, sillä suunnittelutyön lisäksi EQC:n valmistettavuutta, törmäysturvalisuutta, aerodynamiikkaa sekä ajo-ominaisuuksia on simuloitu digitaalisesti jo ennen käytännön kokeita. Huomiota on kiinnitetty myös melutasoon ja auton painoon.

Digitaalinen testaus muodostaa kuitenkin vasta kolmasosan automalliin kohdistuvista testeistä, sillä kaksi kolmasosaa tapahtuu perinteisesti käytännön kokeilla prototyyppiautoilla. Käytännön testauksessa huomiota kiinnitetään erityisesti osien ja komponenttien kestävyyteen, voimalinjan toimintaan sekä auton suorituskykyyn erilaisissa ilmasto-oloissa. EQC:n kohdalla tarkasteltavana ovat luonnollisesti sähköinen voimalinja ja akusto. Kehitystyön aikana rakennetaan yhteensä noin 200 prototyyppiä ja esisarjan autoa, joista nyt on valmistettu noin 90. Prototyyppien lisäksi testaustyössä on mukana satoja asiantuntijoita.

Mercedes-Benz EQC

EQC:n tekniikka asettaa haasteita myös äänieristykselle, sillä lähes sähkövoimalinja toimii lähes äänettömästi. Tämä puolestaan tuo renkaiden ja tuulen kaltaiset äänilähteet helpommin esille.

Kaiken kaikkiaan EQC on ollut kehitystyössä neljä vuotta. Ennen markkinoille saapumista autoa testaaan vielä Saksassa, Suomessa, Ruotsissa, Espanjassa, Italiassa, Dubaissa, Etelä-Afrikassa, Yhdysvalloissa ja Kiinassa.

Mercedes-Benz EQC

Mercedes-Benz EQC:n tekniikasta kerrotaan, että auton akuston kapasiteetti on noin 70 kWh ja sillä saavutetaan normaalioloissa noin 500 kilometrin toimintamatka. EQC:n neliveto on toteutettu sijoittamalla yksi sähkömoottori etuakselille ja toinen taka-akselille. Mercedes-Benz lupailee, että yhteensä huipputeho on 300 kW (410 hv) ja 0–100 km/h kiihtyvyys taittuu noin viidessä sekunnissa.

Mallin valmistus tapahtuu samoilla tuotantolinjoilla samaan aikaan polttomoottori- ja hybridimallien kanssa. EQC-malliperheen ensimmäinen auto esitellään syyskuussa ja seuraava noin kahden vuoden kuluttua.

Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat