Moto Morini X-Cape 650

Ajoneuvot Moottoripyörät 19.6.2021

Moto Morini X-Cape 650 – Näyttääkö jotenkin tutulta?

Keskikokoisten seikkailupyörien luokka saa uuden jäsenen, kun Moto Morini on tuomassa markkinoille 650-kuutioisen X-Capen.

Moto Morini on valmistanut moottoripyöriä vuodesta 1937 alkaen. Vahvat italialaiset juuret omaava moottoripyörävalmistaja siirtyi vuonna 2018 kiinalaisen Zhengneng Vehicle Groupin omistukseen. Nyt se aikoo uudessa omistuksessa ottaa ison askeleen ja laajentaa mallistoaan katupyöristä seikkailupyörien luokkaan. Ensimmäinen muotoilukonsepti tulevasta mallista nähtiin vuoden 2019 Milanon EICMA-moottoripyöränäyttelyssä. Tuotantovalmiissa X-Cape 650:ssa on ulkoisesti erehdyttävän paljon yhteistä Yamahan huippusuositun Ténéré 700:n kanssa.

Moto Morini X-Cape 650

Myynnissä jo Aasiassa – tulossa Eurooppaan

X-Cape esiteltiin virallisesti jo Aasian markkinoilla, ja tehdas on luvannut tuoda sen myös Euro 5 -luokiteltuna Euroopan markkinoille lähiaikoina. Moottorina on 650-kuutioinen kaksisylinterinen rivimoottori. Viritysaste on suhteellisen matala, sillä tehoa luvataan 61 hevosvoimaa ja vääntöä 56 newtonmetriä. Sylinterin poraus, iskunpituus ja puristussuhde ovat täsmälleen samoja kuin CF Moton 650-malleissaan käyttämässä moottorissa. Kun teho- ja vääntölukematkin ovat täsmälleen samoja, oletettavaa on että moottorit tulevat samasta tehtaasta tai ainakin valmistetaan samoilla piirustuksilla.

Rally-henkisestä ulkonäöstä huolimatta X-Capen ominaisuudet soveltunevat lähinnä matka-ajoon ja sorateille, sillä maavaraa valmistaja ilmoittaa olevan vain 175 millimetriä. Mittaristona on seitsemän tuuman väri-TFT-näyttö bluetooth-yhteydellä. Tuulilasissa on yhdellä kädellä operoitava korkeussäätö. ABS-järjestelmä tulee Boschilta ja se on adventure-henkeen sopivasti kytkettävissä pois käytöstä.

Moto Morini X-Cape 650

Moottori: kaksisylinterinen rivimoottori, 649cc
Teho: 45 kW (61 hv) / 8 500 r/min
Vääntö: 56 Nm / 7 000 r/min
Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto

Renkaat: 110/80-19 ja 150/70-17
Akseliväli: 1470 mm
Istuinkorkeus: 820 / 845 mm
Tankin tilavuus: 18 litraa
Kuivapaino: 213 kg

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Moto Morini

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Moto Morini

Kaikki koeajot

Uusimmat