27.7.2019 Ajoneuvot Koeajo: Mestarin paluu – Yamaha XTZ 700 Ténéré Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yamaha XTZ 700 Ténéré tarjoaa monipuoliset ominaisuudet pikkurahalla. Hyvää: maasto-ominaisuudet, monipuolisuus, hinta/laatusuhde. Huonoa: tuulilasin säädön puute, suuri istuinkorkeus hankala pienikokoisille kuljettajille. Yamaha otti Ténéré-mallinimen käyttöön jo vuonna 1983. Nimeä ovat saaneet kantaa vain täysiveriset seikkailupyörät, eikä uusi XTZ 700 Ténéré tee poikkeusta linjasta. Enduromainen ulkonäkö, suuri istuinkorkeus ja karkeat Pirelli Scorpion Rally STR -palakumit epäilyttävät, kun koeajon aluksi startataan asvalttiosuudelle. Hämmästys onkin suuri, kun uusi Ténéré osoittautuu espanjalaisilla vuoristoteillä sekä nopeaksi että mukavaksi. Kunhan ajolinjat pysyvät pyöreinä ja ajotavan pitää pehmeänä, Yamahalla voi edetä varsin urheilullisesti. Enduromaisen pehmeä jousitus pitkine joustomatkoineen tekee ajamisesta kulmikasta ja tapahtumarikasta vasta sitten, jos edetään aggressiivisemmilla linjoilla ja jarrutetaan mutkiin rajummin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kotonaan maastossa Maastoon siirryttäessä Ténéré tuntuu olevan vieläkin paremmin kotonaan. Pirellin renkaan pito espanjalaisilla sora- ja hiekkapinnoilla on uskomattoman hyvä. Pehmeällä soralla kulku on erittäin vakaata, ja pyörä elää sivusuunnassa olemattoman vähän. Epätasaisemmassa maastossa jousitus pohjaa pari kertaa reilun kolahduksen saattelemana. Pyörän 187 kilon kuivapaino tuntuu ja muistuttaa samalla siitä, että kyseessä on seikkailupyörä eikä puhdas maastokäyttöön tarkoitettu enduro. Maastossa huomaa keskittyvänsä vain ajolinjoihin ja edellä ajavien edesottamuksiin, sillä itse pyörä käyttäytyy lähes ajatuksen lailla, eikä siihen tarvitse kiinnittää erikseen huomiota. Luonteva ajoasento löytyy niin istuen kuin seisaaltaankin ajamiseen. Vaihtaminen sekä ylös että alas onnistuu pehmeästi ilman kytkintä. Moottorinkin toiminta on pehmeää, eikä luistonestoa osaa kaivata. Korkeasta huipputehon kierrosluvusta huolimatta kone tuntuu pienilläkin kierroksilla vääntävältä. Tehoa ei kaipaa missään tilanteessa lisää – harvasta 73-hevosvoimaisesta moottorista voi sanoa samaa. Kilpailijat kovilla Matka-ajokin sujuu suhteellisen mukavasti, joskin lyhyet välitykset nostavat kierrosluvun maantienopeuksissa korkeaksi. Myös tuulilasille kaipaisi matka-ajossa säädettävyyttä ja lisää kokoa. 700-kuutioinen Ténéré iskee oivaan markkinarakoon, sillä kilpailijoiden pyörät ovat järjestään pykälää tehokkaampia ja selvästi kalliimpia. Silti Yamaha tarjoaa jopa paremmat ominaisuudet maastoon ja sorateille, eikä matkaominaisuuksiakaan voi moittia. Kokonaisuuden kruunaa luokassaan uskomattoman suorituskykyinen moottori. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Francesc Montero Yamaha XTZ 700 Ténéré Hinta alkaen 12 696 € Moottori Bensiinimoottori 689 cm³, kaksisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 54 kW (73 hv), 9000 r/min Vääntö 68 Nm (6500 r/min) Vääntö 68 Nm (6500 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 875 mm, paino tankattuna 204 kg, akseliväli 1 590 mm, tankin tilavuus 16 litraa. Rengaskoko: edessä 90/90 R21, takana 150/70 R18. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Moottoripyörät KTM 450 Rally Replica – sadalle nopeimmalle 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Matkailu Elämysmatka: MotoGP Portimão – Viihdettä kaikille aisteille 30.4.2024 Moottoripyörät 100 000 euron sähkömoottoripyörä Arc Vectorin valmistaja ajautui selvitystilaan 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt