Ajoneuvot | Koeajo | Moottoripyörät | 27.7.2019

Koeajo: Mestarin paluu – Yamaha XTZ 700 Ténéré

Yamaha XTZ 700 Ténéré tarjoaa monipuoliset ominaisuudet pikkurahalla. Hyvää: maasto-ominaisuudet, monipuolisuus, hinta/laatusuhde. Huonoa: tuulilasin säädön puute, suuri istuinkorkeus hankala pienikokoisille kuljettajille.

Jaa artikkeli

Yamaha otti Ténéré-mallinimen käyttöön jo vuonna 1983. Nimeä ovat saaneet kantaa vain täysiveriset seikkailupyörät, eikä uusi XTZ 700 Ténéré tee poikkeusta linjasta.

Enduromainen ulkonäkö, suuri istuinkorkeus ja karkeat Pirelli Scorpion Rally STR -palakumit epäilyttävät, kun koeajon aluksi startataan asvalttiosuudelle. Hämmästys onkin suuri, kun uusi Ténéré osoittautuu espanjalaisilla vuoristoteillä sekä nopeaksi että mukavaksi.

Yamaha Ténéré XTZ 700

Kunhan ajolinjat pysyvät pyöreinä ja ajotavan pitää pehmeänä, Yamahalla voi edetä varsin urheilullisesti. Enduromaisen pehmeä jousitus pitkine joustomatkoineen tekee ajamisesta kulmikasta ja tapahtumarikasta vasta sitten, jos edetään aggressiivisemmilla linjoilla ja jarrutetaan mutkiin rajummin.

Kotonaan maastossa

Maastoon siirryttäessä Ténéré tuntuu olevan vieläkin paremmin kotonaan. Pirellin renkaan pito espanjalaisilla sora- ja hiekkapinnoilla on uskomattoman hyvä. Pehmeällä soralla kulku on erittäin vakaata, ja pyörä elää sivusuunnassa olemattoman vähän. Epätasaisemmassa maastossa jousitus pohjaa pari kertaa reilun kolahduksen saattelemana. Pyörän 187 kilon kuivapaino tuntuu ja muistuttaa samalla siitä, että kyseessä on seikkailupyörä eikä puhdas maastokäyttöön tarkoitettu enduro.

Maastossa huomaa keskittyvänsä vain ajolinjoihin ja edellä ajavien edesottamuksiin, sillä itse pyörä käyttäytyy lähes ajatuksen lailla, eikä siihen tarvitse kiinnittää erikseen huomiota.

Yamaha Ténéré XTZ 700

Luonteva ajoasento löytyy niin istuen kuin seisaaltaankin ajamiseen. Vaihtaminen sekä ylös että alas onnistuu pehmeästi ilman kytkintä. Moottorinkin toiminta on pehmeää, eikä luistonestoa osaa kaivata. Korkeasta huipputehon kierrosluvusta huolimatta kone tuntuu pienilläkin kierroksilla vääntävältä. Tehoa ei kaipaa missään tilanteessa lisää – harvasta 73-hevosvoimaisesta moottorista voi sanoa samaa.

Kilpailijat kovilla

Matka-ajokin sujuu suhteellisen mukavasti, joskin lyhyet välitykset nostavat kierrosluvun maantienopeuksissa korkeaksi. Myös tuulilasille kaipaisi matka-ajossa säädettävyyttä ja lisää kokoa.

Yamaha Ténéré XTZ 700

700-kuutioinen Ténéré iskee oivaan markkinarakoon, sillä kilpailijoiden pyörät ovat järjestään pykälää tehokkaampia ja selvästi kalliimpia. Silti Yamaha tarjoaa jopa paremmat ominaisuudet maastoon ja sorateille, eikä matkaominaisuuksiakaan voi moittia. Kokonaisuuden kruunaa luokassaan uskomattoman suorituskykyinen moottori.

Yamaha Ténéré XTZ 700

Jaa artikkeli

Keskustelu