30.10.2016

Näin syntyy maailmanennätys – 186,269 km/h kahdella renkaalla

maailmanennätys auton kahdella renkaalla ajossa

Maailmanennätysjahti neljällä pyörällä on tiukka haaste. Kahdelle pyörälle kallistetulla autolla se vaatii vielä lisäripauksen luovaa hullutta ja intohimoa.

Nokian Renkaiden ja Vianorin yhteisponnistus poiki elokuun viimeisenä päivänä uuden virallisen maailmanennätyksen, kun Stunt-kuljettaja Vesa Kivimäki kallisti BMW:nsä kahdelle pyörälle ja rikkoi aiemman nopeusennätyksen.

Ennätysjahtia varten auton alle asennettiin Nokian Aramid Sidewall -rakenteella varustetut renkaat. Valmistaja kertoo kyseisen sivupintarakenteen kestävän kulutusta ja viiltoja erityisen hyvin. Äärinopeuksissa erityisesti renkaiden rooli korostuu. Kosketus tiehen on vain kahden renkaan eli käytännössä kahden kämmenen kokoisen pitopinnan varassa.

maailmanennätys auton kahdella renkaalla ajossa

– Kahdella renkaalla ajettaessa renkaan tiekosketus on sen sivupinnalla, joten meidän oli suunniteltava erityisesti tähän tarkoitukseen sopiva erikoisrengas. Sivupinnan alueella oleva kumisekoitukseen lisätty Aramid-kuitu vahvistaa renkaan sivupintaa ja antaa sille huomattavasti paremman repimislujuuden. Tämä sivupintasekoitusteknologia yhdistettynä erikoisrakenteeseen saatiin ennätysajoon sopiva spesifikaatio, kertoo Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Rajojen testausta monella tasolla

– Maailmanennätystyritykseen vaadittava intohimo ja luova hulluus sopivat myös Nokian Renkaiden tuotekehitykseen. Meidän on kokeiltava uusia asioita ja testattava rajojamme. Vain siten voimme kehittää entistä turvallisempia ja kestävämpiä renkaita myös tulevaisuudessa, toteaa Morri.

Maailmanennätyksen tekemiseen osallistui myös Vianorin  varikkotiimi, joka huolehti ennätysautosta ja -renkaista. Tiimi pystyi vaihtamaan renkaat nopeasti ja raportoimaan kuljettajalle reaaliajassa auton ja renkaiden kunnosta.

stunt-kuljettaja Vesa Kivimäki
Stunt-kuljettaja Vesa Kivimäki

– Olen aikaisemminkin yrittänyt rikkoa auton kahdella renkaalla ajon maailmanennätyksen siinä kuitenkaan onnistumatta. Jossain vaiheessa tajusin, että tärkein asia ennätysvauhtiin pääsemisessä oli poikkeuksellisen kestävät renkaat. Yhteistyö Nokian Renkaiden ja Vianorin kanssa teki maailmanennätyksen rikkomisen nyt mahdolliseksi, tuore maailmanennätysmies Vesa Kivimäki kertoo.

Kaksi ajoa tunnin sisällä – keskiarvo ratkaisee

Auton kahdella renkaalla ajon maailmanennätys toteutettiin Guinness World Records -organisaation määrittelemien sääntöjen mukaisesti.

Ajettavan auton tulee olla sarjatuotantoauto, eikä ainoastaan ennätysajoa varten valmistettu prototyyppi. Ajo molempiin suuntiin tulee suorittaa tunnin sisällä sadan metrin etäisyydellä toisistaan sijaitsevien nopeusmittausraporttien läpi. Maailmanennätys lasketaan näiden kahden mittauksen keskiarvona.

maailmanennätys auton kahdella renkaalla ajossa

Ennätysajo toteutettiin Seinäjoen lentoasemalla 2 km pitkällä ja 50 metriä leveällä kiitotiellä. Matka, jonka aikana saavutettava keskinopeus mitattiin, oli 100 metriä.

Edellinen auton kahdella renkaalla ajon nopeusennätys oli vuodelta 1997, jolloin ruotsalainen Göran Eliason ajoi autoa kahdella renkaalla 181,25 km/h.

Lähde, kuvat ja video: Nokian renkaat

Luetuimmat