Ajoneuvot | Uutinen | 15.4.2020

Todelliseen turvattomuuteen: panssaroitu BMW X5 Protection VR6

Paksu panssari, joukko yksityiskohtia ja kourallinen varusteita tiukkoihin tilanteisiin. BMW X5 Protection VR6 yllättää kuitenkin eniten vahvuudellaan: huomaamattomuudellaan.

Jaa artikkeli

Lasiseinäisessä huoneessa on musta BMW X5. Huomio kiinnittyy ensin viranomaisvarusteisiin, sillä lipputankojen paikat etulokasuojissa ja lukuisat siniset valot eivät kuulu tavallisen katuauton varusteisiin. Tarkempi silmä huomioi myös ikkunoiden paksummat karmit. Tavanomaisuus on suojakeino.

– Tarkoitus on sulautua liikenteeseen ja siitä meitä onkin kiitelty muun muassa suurlähetystöjen suunnalta, paljastaa BMW:n panssariautojen tuotepäällikkö Johannes Lacher.

BMW X5 Protection VR6

Panssariautobisneksen tunteva tuotepäällikkö kuvailee, että autojen asiakkaat jakautuvat pääpiirteittäin suurlähetystöihin, valtiovaltaan sekä poliisin ja armeijan erikoisjoukkoihin.
– Meillä on myös joitain yksityisasiakkaita, mutta enimmäkseen kyse on viranomaisista ja erikoisjoukoista, Lacher kiteyttää.

Kaikille heille sopii hyvin, että auto on huomaamaton. Vaikka periaatteessa mikä tahansa väri onnistuu, myydään useimmat panssariautot mustina tai harmaina shokkivärien sijaan.

BMW X5 Protection VR6

V-voimalla

BMW X5 Protection VR6 perustuu M50i-moottoriversioon, joten käytössä on ahdettu 4,4-litrainen bensiini-V8, joka tuottaa 530 hevosvoimaa ja 700 newtonmetriä vääntöä. Tarkempi merkkifakiiri tosin huomaa, että malliversion 21-tuumaiset vanteet ovat vaihtuneet numeroa tai kahta pienempään vannekokoon.

– Huomasimme kokeissa, että panssarimallin raskaamman massan takia 21-tuumainen vanne ei kestä ääritilanteita puhtaasti, mutta 20-tuumaisen vanteen kanssa ongelmaa ei ole, Lacher kertoo.

BMW X5 Protection VR6

Lisäpainosta huolimatta X5 Protection VR6 kiihtyy 0–100 km/h 5,9 sekunnissa. Teho tasoittaa eroa perusmalliin ja antaa mahdollisuuden liikkua vaivattomasti. Auton päivitetyn jousituksen tarkoitus on pitää ajettavuus mahdollisimman lähellä perusmallia. Jarrut ovat identtiset perusmallin kanssa.
– Yllätyimme itsekin, että M50i:n jarrut riittävät myös panssarimalliin, Lacher tunnustaa.

Painava vastuu

BMW X5 Protection VR6 painaakin noin 800 kilogrammaa perusmallia enemmän, kokonaismassan ollessa noin 3,6 tonnia. Painoero tulee ovien ja korin panssaroinnista, paksuista ikkunoista ja takaistuinten taakse rakennetusta panssaroidusta väliseinästä. Esimerkiksi tuulilasin paksuus on 33 millimetriä. VR6-luokitus (BRV 2009, ERV 2010, PAS 300) tarkoittaa, että matkustamo kestää 7,62×39 mm kaliiperin tulitusta, eli kotoisammin AK-47 rynnäkkökiväärin työn jälkeä. Auton lattia kestää tyypillisiä käsikranaatteja. Lisäksi X5 Protection kestää 15 kilogramman (!) TNT-räjähteen neljän metrin päässä autosta.

BMW X5 Protection VR6

Lisävarustelistalta löytyy tästäkin vahvistettu lattia vieläkin tiukempia tilanteita varten. Asiakkaiden pyynnöstä tarjolla on myös lisävahvistettu katto, joka kestää 200 grammaa C4-muoviräjähdettä ja jopa 500 sirpaletta.
– Asiakkaat pyysivät vahvistettua kattoa, sillä he ovat huolissaan droneihin kiinnitetyistä räjähteistä, Lacher mainitsee alan trendeistä.

X5 Protection VR6:n innovaatioihin kuuluu metallinen kynsi, joka pitää paksun panssarilasin paikoillaan karmeissa. BMW analysoi räjähdehyökkäyksiä autoa kohtaan ja totesi, että räjähdyksen jälkeinen alipaine vetää lasia usein ulospäin autosta, altistaen esimerkiksi aseen piipun mentävälle raolle. Panssarilasi on laminoitu säpäleitä vastaan, kestäen vaikuttavan määrän rääkkiä. Vain kuljettajan lasi on varustettu sähkönostimella, apukuljettajan puolen lasihissi löytyy lisävarustelistalta.

Painavat ovet vaativat päättäväisyyttä liikutteluun, mutta ne on varustettu soft-close-toiminnolla. Elegantimman sulkeutumisen sijaan toiminnon varsinainen tarkoitus on, että auto voi varmistua ovien kunnollisesta sulkeutumisesta. Matkustamossa tunnelma on sangen normaali, joskin keskikonsolin säilytyslokerossa on joukko sangen epätavallisia varustepainikkeita.

Ei ihan vakiovarusteita

Tavaratilaa ei ole panssaroitu erikseen, mutta takaistuinten selkänoja on. Matkustamon puolelle muodostuva hattuhylly soveltuu esimerkiksi lääkelaukun säilyttämiseen käden ulottuvilla. Tarjolla on myös varustelu, jos pelkää joutuvansa kidnapatuksi oman autonsa tavaratilaan: tavaratila varustetaan painikkeella, joka sammuttaa ja lukitsee auton seuraavan pysähdyksen yhteydessä ja avaa samalla takaluukun. Panssaroidusta matkustamosta on vähintäänkin vaikea murtautua ulos.

BMW X5 Protection VR6

Matkan jatkumista varmistetaan runflat-renkailla. Bensiinisäiliö on itsepaikkautuva, sillä matkan jatkumisen lisäksi kyseessä on paloturvallisuuskysymys. X5 Protectionissa bensiinipumppu ja sähköjärjestelmä eivät kytkeydy pois päältä onnettomuuden sattuessa, sillä auton prioriteetti on jatkaa matkaa edes muutama kilometri. Mikäli esimerkiksi viranomaisradiot ovat tyhjentäneet akun, löytyy X5:stä toinen akku hätäkäynnistystä varten. Varustelistalta löytyy myös nappi, jolla kuljettajan turvatyyny voidaan kytkeä pois päältä matalissa nopeuksissa: ominaisuus on tilanteeseen, jos autolla täytyy ajaa päin toista ajoneuvoa tai muuta estettä. Tietä voi puolestaan pyytää kovaäänisjärjestelmällä tai ”erittäin äänekkäällä” paniikkihälytyspainikkeella.
– Älkää vain kokeilko sitä toimintoa täällä, Lacher naurahtaa.

BMW X5 Protection VR6

Tarjolla on myös lukematon joukko erilaisia telineitä, valoja, toimintoja ja varusteita ammattiasiakkaiden pyynnöistä riippuen. Esimerkiksi viranomaispaketti käsittää lipputankojen kannat ja sinisiä valoja.
– Monilla asiakkaillamme on tottumus tiettyihin varusteisiin tai niiden sijaintiin, ja toteutamme ne parhaamme mukaan, Lacher kuvailee.

Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Aake Kinnunen ja BMW

Jaa artikkeli

Keskustelu