14.5.2014 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot RCZ R Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tanakkaa matalalentoa ranskalaiseen tyyliin. Hyvää: ajotuntuma, teho-painosuhde. Huonoa: ajomukavuus, takatilat. Jos vain yksi pitäisi valita, olisi se sana tanakka. Tanakka kuvaa riittävän tarkasti räyhäkkään Peugeot RCZ R:n luonteen eri piirteet: yleisen ajofiiliksen, ratista sormenpäihin välittyvän ohjaustuntuman, voiman välittymisen tiehen, kaasupolkimen vasteen, kytkintuntuman, jarrujen tehon ja lihaksikkaan ulkonäön. Uutuus vastaa ulkoiselta olemukseltaan paremmin auton luonnetta ja kykyjä, kuin perus-RCZ, jossa on tehoa vähintään 70 hevosvoimaa vähemmän. RCZ R on matala auto, joka näyttää kauempaa ehkä vähän tylsähköltä Audi TT:ltä, mutta kuva muuttuu auton lähellä. Persoonallisuutta luovat muhkeasti pullistuvat rengaskotelot ja takaikkunan hauska aaltomaisuus. Se tosin vääristää takanäkymät, mutta ei matalasta autosta muutoinkaan näe taakse kunnolla – eikä usein ole tarviskaan nähdä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Reipas tapaus Kiihtyvyys on reipasta, vaikkei aivan ällistyttävää. Asvaltinnuolija kiihtyy nollasta sataan alta kuuden sekunnin. Kaasun polkaisua seuraa aluksi epäusko, kierrokset kohoavat, mutta vauhti lyhyehkön viiveen jälkeen. Kyse on pitkälti poljintuntuman omaksumisesta, voimaa sinänsä on kevyelle katusportille riittävästi. Ja luistonrajoitin toteuttaa kuskin toiveet eli toivottu teho ei karkaa sutimisena vaan välittyy tiehen. Muhkea vääntö on käytössä laajalla kierrosalueella, joten ajaminen on vaivatonta. Vaihdekepin käyttö on täsmällistä: liikkeet ovat lyhyitä ja vaihtohetket jouhevia. Metkaa mutkateillä Ärceezetaa on hauska viedä etenkin kuivilla ja mutkaisilla pikkuteillä. Auton painopiste on alhaalla ja käytös lievää yliohjautuvuutta lukuunottamatta ennakoitavaa. Mitä enemmän vauhtia, sen parempi on ohjaustuntuma. Raideleveys on kasvanut perusmallia leveämpien vanteiden ansiosta. Se tekee hyvää ajotuntumalle: auto ei huojahtele sivusuunnassa, mutta vetelee toki pahimmissa urissa – ja niitä routakauden pahoinpitelyjen jäljiltä löytyy! Tähän autoluokkaan kuuluu, että moottorin äänet kantavat matkustamoon. Oikean nilkan äkkinäinen suoristaminen tuottaa pakoputkien kautta rähähdyksen, joka takuuvarmasti kääntää päät. Päitä kääntää myös näkyvät urheilulliset yksityiskohdat kuten kiinteä ja kookas takaspoileri, näyttävät vanteet ja punaiset jarrusatulat. Tärinää Espalla Bulevardisportti Helsingin ydinkeskustan mukulakivillä on yhtälö, joka täristää paikatkin hampaista. Taustalla ovat kova alusta, terävästi reagoiva jousitus ja rengastus (235/40 R 19). Hidastetöyssyissä sa olla tarkkana, sillä R-malli on jousitukseltaan madallettu 10 millimetriä perusversioon verrattuna. Takana matkustavalla ei juuri ole tilaa jaloille ja istuma-asento pakottaa polvet jyrkkään koukkuun. Takana istuva kolauttaa käännöksissä tämän tästä päänsä katon ylle voimakkaasti kaartuvaan takalasiin. RCZ on käytännössä kaksipaikkainen auto. Taakse mahtuu kyllä treenikassi, muttei aikuismatkustaja ainakaan pitkiksi toveiksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mustaa nahkaa Sisällä on mustaa nahkaa, kuinkas muuten. Tikkaukset ovat näyttävät, ja sisäilme ylipäätään lähes ylellinen. Viisarikello kojelaudan yläreunassa sopi hyvin muutoin urheilulliseen ja modernin ilmeeseen. Etuistuimet näyttävät hyviltä, mutta ne saisivat tarjota jämäkämmän sivutuen. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Peugeot RCZ R Hinta alkaen 54 377 € Ajoneuvovero 128 €/ v Moottori 1 598 cm³, Suorasuihkutusbensiinimoottori, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 199 kW (270 hv), 6000 r/min Vääntö 330 Nm (1900-5500 r/min) Vääntö 330 Nm (1900-5500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,9 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km 8,4 (kaup.) / 5,1 (maant.) / NEDC-kulutus 6,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 145 g/km Mitat pituus 4294 mm, leveys 1845 mm, korkeus 1352 mm, akseliväli 2596 mm Tavaratila: 321 l Omamassa: 1280 kg Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta / 100 000 km Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku