24.8.2020

Porsche tutkii onko sen 2008–2013 bensiinimoottoreissa päästöhuijaustoimintoja

Porsche päästöhuijaus

Porsche ja Audi on mainittu jälleen moottorinohjauksia koskevissa epäselvyyksissä. Dieselgaten jälkikaiku on vahva, mutta tällä kertaa polttoaineena on bensiini.

Porsche on ilmoittanut avanneensa sisäisen tutkinnan siihen, muuttiko yhtiö vuosina 2008–2013 käytettyjä bensiinimoottoreita niiden tyyppihyväksynnän jälkeen. Tutkittavat moottorityypit olivat käytössä Panamera- ja 911-malleissa.

Väitettyjen muutosten kerrotaan koskevan pakokaasujärjestelmien toimintaa hiukan samaan tapaan, kuin Audin toimittama järjestelmä teki dieselmoottoreissa dieseleiden päästöhuijausskandaali dieselgaten kohdalla. Järjestelmä kytkee päästöjärjestelmän pois päältä tai alennetulle teholle silloin, kun auto havaitsee olevansa tieliikenteessä. Porsche on vahvistanut sisäisen tutkintansa saksalaislehti Handelsblattille ja kommentoi, että yhtiö on löytänyt muutamia viitteitä mahdollisista väärinkäytöksistä.

Porsche ilmoitti myös ilmoittaneensa Saksan ajoneuvoviranomaiselle KBA:lle etukäteen jo alkukesästä. Ilmoitettujen tahojen listalle kuuluvat myös Stuttgartin syyttäjänvirasto sekä Yhdysvaltain ajoneuvoviranomaiset. KBA on ilmoittanut avaavansa tutkinnan Porschen toimintaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Samaan aikaan toisaalla

Audia vastaan on nostettu kanne Offenburgin alueen tuomioistuimessa tapauksessa, joka muistuttaa laajalti dieselgaten bensiiniversiota. Kanteen mukaan Q5:ssä oleva 2,0-litrainen bensiinimoottori tarkkailee ohjauspyörän kulmaa sammuttaakseen SCR-katalysaattorin, johtaen virallisia kokeita korkeampiin typen oksideihin.

Kanteen mukaan typpioksidipäästöt ovat jopa 24,5% korkeammat kun Q5 2.0 TFSI havaitsee, että ohjausta käytetään eikä auto siten voi olla testipenkissä.

Lähde: Autocar Kuvituskuva: Aake Kinnunen

Luetuimmat