27.7.2016

Porschen Mission E:stä 1 400 työpaikkaa sähköistämisen osaajille

Porsche Mission E

Pelkästään mahdollisuus työskennellä perinteikkäälle autovalmistajalle ei välttämättä riitä alan osaajien houkutteluun.

Porsche on ilmoittanut, että sen tuleva Mission E -sähköautoprojekti luo yhtiön piiriin peräti 1 400 uutta työpaikkaa. Aiemmin yhtiö puhui noin 1 000 sähköistämisen osaajasta. Sähköisen ajoneuvotekniikan osaajien lisäksi hakusessa on aimo joukko tietotekniikkaosaajia, digitaalisen tuotantosuunnittelun osaajia ja digitaalisen sisällön tuottajia. Vastikään perustettu Porsche Digital Gmbh vastaa nimittäin osaltaan myös Porschen palveluiden kehittämisestä digitaaliselle aikakaudelle.

Perinteinen saksalaisvalmistaja on kokenut voimakasta kasvua viime vuosina, sillä yhtiö kertoi tuplanneensa työvoimansa määrän vuodesta 2010. Nykyisin Porschen kilpi kuuluu 26 200 ihmisen käyntikorttiin. Vuosittain yhtiö vastaanottaa 140 000 työhakemusta.

– Tällä hetkellä on menossa kykysota, kommentoi Andreas Haffner Porschen henkilöstöasioiden johtokunnasta.

– Olemme suorassa kilpailuasemassa muiden autovalmistajien, alihankkijoiden ja tietotekniikkayritysten kanssa etsiessämme päteviä osaajia. Raha ei riitä näiden luovien sielujen houkutteluun. Lisäksi täytyy tarjota jännittäviä haasteita, inspiroiva työympäristö, suurin mahdollinen vapaus luoda, ja nykyisin enemmän kuin koskaan, houkuttelevia ratkaisuita työn ja elämän tasapainottamiseksi.

Syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä esitelty Mission E -sähköautokonsepti pyritään saamaan tuotantoon vuoteen 2020 mennessä. Valmistautuakseen tähän Porsche rakentaa uutta maalaamoa ja kokoonpanolinjaa osaksi sen Zuffenhausenin tehdasta.

Neliovisen Mission E:n luvataan kiihtyvän 0–100 km/t alle 3,5 sekunnissa ja tehoa pitäisi olla noin 600 hevosvoimaa. Merkittävintä on kuitenkin Porschen vakaumus ylittää 500 kilometrin toimintasäde latausten välillä.

Lähde: Porsche, Automotive News Kuvat: Lauri Ahtiainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Katso myös:

Luetuimmat