3.5.2021 Ajoneuvot Renault rajoittaa huippunopeuden – seuraa Volvon jalanjälkiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault rajoittaa huippunopeuden Tulevaisuudessa huippunopeuskilpaa saatetaan käydä toiseen suuntaan. Nyt Renault rajoittaa huippunopeuden lukemaan 180 kilometriä tunnissa. Asiasta uutisoi Automotive News Europe. Nyt Renault ja Volvo marssivat tätä tietä etunenässä. Nämä kaksi valmistajaa ovat erityisen tunnettuja turvallisuuteen tähtäävästä strategiastaan, joten siinä mielessä päätös ei ole yllättävä. Volvo tosin kohahdutti hiljattain jättämällä talvirenkaat pois sähköautoistaan, jota voi pitää toiseen suuntaan nojaavana ratkaisuna. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Renault rajoittaa huippunopeuden Renault Group on ilmoittanut päätöksen koskevan Dacian ja Renaultin brändejä liikenneonnettomuuksien, ja niiden seuraamuksien vähentämiseksi. Näiden merkkien osalta Renault rajoittaa huippunopeuden jo mainittuun 180 kilometrin tuntinopeuteen. Kyseessä on myös ympäristön näkökulmasta tehty päätös. Emme vielä tiedä tuleeko rajoitus koskemaan kaikki Renault Groupin malleja. Tulevaisuudessa suorituskykyisimmät malliin tullaan näkemään Alpinen brändin alla, kuten toimitusjohtaja Luca de Meo on kertonut. Tämä antaisi ymmärtää, että mainitsematta jätetty Alpine saisi jatkaa rajoituksetta. De Meo painotti osakkeenomistajille viime viikolla, että kolme tekijää ovat syyllisenä kolmessa neljästä kuolemankolareista Euroopassa. Nämä ovat liiallinen tilannenopeus, kuljettajan keskittymisen herpaantuminen ja alkoholi. Nopeus on osatekijänä 30 prosentissa näistä kuolemaan johtavista onnettomuuksista. Hän kertoi rajoitusten lisäksi Renaultin malleihin on tulevasta aktiivisesta vakionopeudensäätimestä, joka laskee nopeutta automaattisesti haastavat ajo-olosuhteet havaitessaan. Tämä on tarkoitus julkistaa tulevan Renault Megane-e -täyssähköauton mukana ensi vuoden puolella. Saksalaiset autonvalmistajat sopivat jo vuosituhannen alkupuolella nopeuden rajoittamisesta 250 kilometriin tunnissa, jonka ulkopuolelle tosin jätettiin urheiluautot ja jotkin sporttiset erikoiserät. Syynä tähän olivat Saksan rajoittamattomien nopeuksien moottoritiet (Autobahn) ja niillä tapahtuvat vakavat korkeiden nopeuksien onnettomuudet. Osasyy rajoituksiin lienee alati kasvaneet henkilöautojen huippunopeudet. Ranskassa noin 10 prosenttia vuonna 1967 myydyistä autoista pystyi ylittämään 150 kilometrin tuntinopeuden, kun tänä päivänä prosenttiluku on lähes 100. Samaan aikaan on tosin huomioitava, että auton ajettavuus tuossa nopeudessa on mullistunut samassa ajassa – kolariturvallisuudesta puhumattakaan. Kuvituskuva: Renault, Lähde: Automotive News Europe Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku