3.5.2021 Ajoneuvot Renault rajoittaa huippunopeuden – seuraa Volvon jalanjälkiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault rajoittaa huippunopeuden Tulevaisuudessa huippunopeuskilpaa saatetaan käydä toiseen suuntaan. Nyt Renault rajoittaa huippunopeuden lukemaan 180 kilometriä tunnissa. Asiasta uutisoi Automotive News Europe.Nyt Renault ja Volvo marssivat tätä tietä etunenässä. Nämä kaksi valmistajaa ovat erityisen tunnettuja turvallisuuteen tähtäävästä strategiastaan, joten siinä mielessä päätös ei ole yllättävä. Volvo tosin kohahdutti hiljattain jättämällä talvirenkaat pois sähköautoistaan, jota voi pitää toiseen suuntaan nojaavana ratkaisuna.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRenault rajoittaa huippunopeudenRenault Group on ilmoittanut päätöksen koskevan Dacian ja Renaultin brändejä liikenneonnettomuuksien, ja niiden seuraamuksien vähentämiseksi. Näiden merkkien osalta Renault rajoittaa huippunopeuden jo mainittuun 180 kilometrin tuntinopeuteen. Kyseessä on myös ympäristön näkökulmasta tehty päätös.Emme vielä tiedä tuleeko rajoitus koskemaan kaikki Renault Groupin malleja. Tulevaisuudessa suorituskykyisimmät malliin tullaan näkemään Alpinen brändin alla, kuten toimitusjohtaja Luca de Meo on kertonut. Tämä antaisi ymmärtää, että mainitsematta jätetty Alpine saisi jatkaa rajoituksetta.De Meo painotti osakkeenomistajille viime viikolla, että kolme tekijää ovat syyllisenä kolmessa neljästä kuolemankolareista Euroopassa. Nämä ovat liiallinen tilannenopeus, kuljettajan keskittymisen herpaantuminen ja alkoholi. Nopeus on osatekijänä 30 prosentissa näistä kuolemaan johtavista onnettomuuksista.Hän kertoi rajoitusten lisäksi Renaultin malleihin on tulevasta aktiivisesta vakionopeudensäätimestä, joka laskee nopeutta automaattisesti haastavat ajo-olosuhteet havaitessaan. Tämä on tarkoitus julkistaa tulevan Renault Megane-e -täyssähköauton mukana ensi vuoden puolella.Saksalaiset autonvalmistajat sopivat jo vuosituhannen alkupuolella nopeuden rajoittamisesta 250 kilometriin tunnissa, jonka ulkopuolelle tosin jätettiin urheiluautot ja jotkin sporttiset erikoiserät. Syynä tähän olivat Saksan rajoittamattomien nopeuksien moottoritiet (Autobahn) ja niillä tapahtuvat vakavat korkeiden nopeuksien onnettomuudet.Osasyy rajoituksiin lienee alati kasvaneet henkilöautojen huippunopeudet. Ranskassa noin 10 prosenttia vuonna 1967 myydyistä autoista pystyi ylittämään 150 kilometrin tuntinopeuden, kun tänä päivänä prosenttiluku on lähes 100. Samaan aikaan on tosin huomioitava, että auton ajettavuus tuossa nopeudessa on mullistunut samassa ajassa – kolariturvallisuudesta puhumattakaan.Kuvituskuva: Renault, Lähde: Automotive News Europe Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”