3.5.2021

Renault rajoittaa huippunopeuden – seuraa Volvon jalanjälkiä

Renault 5

Renault rajoittaa huippunopeuden

Tulevaisuudessa huippunopeuskilpaa saatetaan käydä toiseen suuntaan. Nyt Renault rajoittaa huippunopeuden lukemaan 180 kilometriä tunnissa. Asiasta uutisoi Automotive News Europe.

Nyt Renault ja Volvo marssivat tätä tietä etunenässä. Nämä kaksi valmistajaa ovat erityisen tunnettuja turvallisuuteen tähtäävästä strategiastaan, joten siinä mielessä päätös ei ole yllättävä. Volvo tosin kohahdutti hiljattain jättämällä talvirenkaat pois sähköautoistaan, jota voi pitää toiseen suuntaan nojaavana ratkaisuna.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Renault rajoittaa huippunopeuden

Renault Group on ilmoittanut päätöksen koskevan Dacian ja Renaultin brändejä liikenneonnettomuuksien, ja niiden seuraamuksien vähentämiseksi. Näiden merkkien osalta Renault rajoittaa huippunopeuden jo mainittuun 180 kilometrin tuntinopeuteen. Kyseessä on myös ympäristön näkökulmasta tehty päätös.

Emme vielä tiedä tuleeko rajoitus koskemaan kaikki Renault Groupin malleja. Tulevaisuudessa suorituskykyisimmät malliin tullaan näkemään Alpinen brändin alla, kuten toimitusjohtaja Luca de Meo on kertonut. Tämä antaisi ymmärtää, että mainitsematta jätetty Alpine saisi jatkaa rajoituksetta.

De Meo painotti osakkeenomistajille viime viikolla, että kolme tekijää ovat syyllisenä kolmessa neljästä kuolemankolareista Euroopassa. Nämä ovat liiallinen tilannenopeus, kuljettajan keskittymisen herpaantuminen ja alkoholi. Nopeus on osatekijänä 30 prosentissa näistä kuolemaan johtavista onnettomuuksista.

Hän kertoi rajoitusten lisäksi Renaultin malleihin on tulevasta aktiivisesta vakionopeudensäätimestä, joka laskee nopeutta automaattisesti haastavat ajo-olosuhteet havaitessaan. Tämä on tarkoitus julkistaa tulevan Renault Megane-e -täyssähköauton mukana ensi vuoden puolella.

Saksalaiset autonvalmistajat sopivat jo vuosituhannen alkupuolella nopeuden rajoittamisesta 250 kilometriin tunnissa, jonka ulkopuolelle tosin jätettiin urheiluautot ja jotkin sporttiset erikoiserät. Syynä tähän olivat Saksan rajoittamattomien nopeuksien moottoritiet (Autobahn) ja niillä tapahtuvat vakavat korkeiden nopeuksien onnettomuudet.

Osasyy rajoituksiin lienee alati kasvaneet henkilöautojen huippunopeudet. Ranskassa noin 10 prosenttia vuonna 1967 myydyistä autoista pystyi ylittämään 150 kilometrin tuntinopeuden, kun tänä päivänä prosenttiluku on lähes 100. Samaan aikaan on tosin huomioitava, että auton ajettavuus tuossa nopeudessa on mullistunut samassa ajassa – kolariturvallisuudesta puhumattakaan.

Kuvituskuva: Renault, Lähde: Automotive News Europe

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat