16.2.2018

Romutuspalkkion suosio yllätti – rahat saattavat loppua jo heinäkuussa

romutuspalkkio

Romutuspalkkioon varattu kahdeksan miljoonan euron budjetti saattaa loppua jo heinäkuussa. Lisäksi romutuspalkkion ehdot ovat herättäneet kysymyksiä auton vaihtajissa.

Tammikuussa paluun tehnyt romutuspalkkio on ollut houkutteleva mahdollisuus auton vaihtoa suunnitteleville. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kertoo, että romutuspalkkiota hyödynnettiin tammikuun aikana yli tuhanteen autoon.

Valtion varaamasta kahdeksan miljoonan euron romutuspalkkiobudjetista on käytetty tammikuussa 13 prosenttia. Autoalan Tiedotuskeskus muistuttaa, että jos palkkion suosio säilyy ennallaan, siihen varatut rahat on käytetty jo heinäkuussa. Romutuspalkkiokampanjan on tarkoitus jatkua kuitenkin elokuun loppuun saakka.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Romutuspalkkiokelpoisuus selviää autoliikkeestä

Trafin mukaan eniten kysymyksiä autoilijoissa ovat herättäneet romutuspalkkion ehdot. Trafin mukaan palkkion saamisen edellytyksenä on, että romutettavaksi tuotava auto on käyttöönotettu vuonna 2007 tai aikaisemmin ja se ollut liikennekäytössä vuoden 2017 aikana sekä romutushetkellä. Romutuspalkkion käyttäjän on pitänyt myös olla auton omistajana tai haltijana romutusta edeltävät 12 kuukautta.

– Näillä vaatimuksilla on haluttu kohdistaa romutuspalkkion käyttö nimenomaan liikenteessä oleviin autoihin, Trafin kehityspäällikkö Tuovi Tervasmäki perustelee kriteerejä.

Autoalan Tiedotuskeskus muistuttaa, että vanhan auton romutuspalkkiokelpoisuus selviää autoliikkeestä. Autoliikkeillä on käytössään Trafin kanssa toteutettu erillinen tietojärjestelmä, josta he näkevät, täyttyvätkö romutuspalkkion ehdot.

Romutuspalkkiolla hankitaan pieniä autoja

Noin kaksi kolmasosaa romutuspalkkiolla hankituista autoista on ollut Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan kokoluokaltaan A- tai B-segmentin autoja. Keskikokoisten C-segmentin autojen osuus romutuspalkkiolla hankituista autoista on noin neljännes.

Romutuspalkkioautojen kokojakauma poikkeaa selvästi ilman palkkiota ostettavien autojen kokojakaumasta – esimerkiksi vuonna 2017 hankituista autoista vain hieman alle viidennes oli A- tai B-segmentin autoja. Myös vuoden 2015 romutuspalkkiokokeilussa noin 60 prosenttia autoista oli A- tai B-segmentin autoja.

Valtaosa bensiinikäyttöisiä

Trafin mukaan romutuspalkkion tavoitteena on ollut muuttaa autokantaa vähäpäästöisemmäksi. Valtaosa palkkiolla hankituista autoista on ollut kuitenkin bensiinikäyttöisiä. Kaasuautojen ja ladattavien hybridien osuus oli seitsemän prosenttia ja dieseleiden alle viisi prosenttia.

– Dieselautojen pientä osuutta selittää romutuspalkkiolla hankittujen autojen kokojakauma, sillä dieselautot ovat yleisimpiä D- ja E-segmentin sekä suurempien katumaasturien kokoluokissa, Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa kertoo.

Lähteet: Trafi, Autoalan Tiedotuskeskus Kuva: Moottorin kuva-arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat